• Anonym (kleen­ex)
    Äldre 2 Sep 22:31
    1455 visningar
    8 svar
    8
    1455

    Barnvagn på fjärrtåg (SJ) själv...

    Halloj,
    Skulle behöva lite råd och ev andras upplevelser av att åka fjärrtåg med SJ själva med barnvagn. Barnets mor har inte möjlighet att följa med och ska besöka en släkting med ev. övernattning, annars blir det hemfärd mot kvällen, cirka 2 timmars resa.

    Min pojk är inte nästan ett år, slutat amma, äter "burkmat" och huserar vid transport i en halvstor barnvagn (ej sulky, typ denna size barnochderasbehov.files.wordpress.com/2012/06/barnvagn_jumper_x_2in1_tako.jpg ). Sitter upp men går inte.

    SJ säger ju att man måste fälla ihop barnvagnen och placera undan, logiskt ja, men inte lätt om man har en unge i ena armen. Sätta honom på golvet eller sätet känns inte bra och konduktörerna brukar sällan vara så behjälpliga (dessutom ska väl en karl i allas ögon klara sig själv)

    Antar det finns ensamstående föräldrar som fått göra liknande så det borde väl gå?

    Eller är jag ute på för djupt vatten?

  • Svar på tråden Barnvagn på fjärrtåg (SJ) själv...
  • Äldre 2 Sep 22:40
    #1

    Jag skulle sätta barnet i bärsele medan jag går på tåget, lastar på packning och packar undan vagnen

  • Anonym (Det löser sig!)
    Äldre 2 Sep 22:41
    #1

    Jag har åkt tåg flera gånger med min son.
    Första gången var han strax under året. Jag satte honom bara på närmsta lediga stol och sa: "sitt och vänta där". Sedan fällde jag ihop vagnen på typ 30 sekunder och stuvade undan den, tog barnet och letade upp våra bokade stolar.
    När jag skulle kliva av så fick jag hjälp av flera medresenärer med att bära både vagn och väskor.
    Folk är väldigt hjälpande när det verkligen behövs.
    Är det ingen mer än du som ska av, så kanske du kan fråga "grannen" om denne skulle kunna hjälpa dig att kliva av vid nästa station.
    Det löser sig.

  • Äldre 3 Sep 00:35
    #2

    Du är inte unik precis..
    Frugan har åkt tåg med 3 barn som är från 6 månader till till 4 år och det gick hur bra som hels


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 3 Sep 06:27
    #3

    Några tips

    På nyare tåg boka plats nära rullstolsplats (mer plats). Har du tur kan du rulla ombord vagnen och fälla ihop den vid sittplatsen och upp på hyllan.

    Var i god tid och ha så mycket som möjligt packat och hopfällt. Är det ett av de blå, "högre" tågen väntar jag och lyfter upp alla delar samtidigt. Sen sätter jag dottern på sin plats och stuvar sedan undan allt (bra att boka plats i ena vagnens ände så har du bättre koll). Hon brukar tycka det är spännande och sitta still och titta.

    Måste du ha vagnen med? Det verkar vara en kort resa och då kanske bärsele är bättre. Eller inget alls. Jag undviker alltid vagn om det går.

  • Äldre 3 Sep 06:30
    #4

    Det var inte meningen att göra tummen ner, vet inte varför det blev så :/ vet hur krångligt det är och tycker sällan folk erbjuder sig att hjälpa till. Ett sista tips är att inte åka i rusningstrafik om det går

  • Äldre 3 Sep 06:30
    #4

    Det var inte meningen att göra tummen ner, vet inte varför det blev så :/ vet hur krångligt det är och tycker sällan folk erbjuder sig att hjälpa till. Ett sista tips är att inte åka i rusningstrafik om det går

  • Äldre 3 Sep 06:31
    #5

    Det var inte meningen att göra tummen ner, vet inte varför det blev så :/ vet hur krångligt det är och tycker sällan folk erbjuder sig att hjälpa till. Ett sista tips är att inte åka i rusningstrafik om det går

  • Äldre 3 Sep 06:50
    #6

    Nu är mina barn stora men vi åkte mycket tåg när de var små eftersom jag jobbade på Banverket och hade frikort. Jag har nog inte funderat så mycket utan bara klivit på tåget med barnvagn och 1-3 barn och åkt. Har tex åkt nattåg ensam med tre små barn flera gånger utan problem.

    Det viktigaste är att du inte tar med dig mer packning än nödvändigt och att du packar i ryggsäck. Då har du båda händerna fria till barn och barnvagn.

  • Anonym (!?!?)
    Äldre 3 Sep 07:05
    #7

    Nej du kan inte strunta i att fälla ihop vagnen, gör du det kommer konduktören garanterat säga till dig att föra det så då har du samma problem ändå. Men att du gör ett sånt stort problem av en bagatell är underligt. Det är väl bara att fälla ihop vagnen liksom.

  • Anonym (!?!?)
    Äldre 3 Sep 07:23
    #8
    Frontline skrev 2015-09-03 00:35:08 följande:

    Du är inte unik precis..
    Frugan har åkt tåg med 3 barn som är från 6 månader till till 4 år och det gick hur bra som hels


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Håller med. Jösses ts har det inte jobbigare än andra. Det ÄR knöligt,trångt och besvärligt på tåg men man viker ändå ihop vagnen för att även ANDRA ska få plats.
Svar på tråden Barnvagn på fjärrtåg (SJ) själv...