• milania

    Manlig gynekolog

    har haft min hormonspiral i lite över ett år nu och min barnmorska jag hade när jag satte in den sa att mensen skulle försvinna och att allt skulle bli bättre. I början funkade den prima men nu i några månader så har jag blödningar i stort sett hela tiden. Emellan mensen så brukar det räcka med trosskydd men det e ändå blod. Och de få dagar det int blöder då e det illaluktande flytningar. När jag har mens så har jag så ont och det blöder så mycket så en large tampong blöder igenom på en timma. Jag blir yr o massa sånt. Så ringde jag till kvinnokliniken för o höra o de tyckte att jag skulle komma in. O så säger hon att det kommer vara en manlig läkare och jag höll på o dö. Lipade igår för jag är så fruktansvärt nervös. Ska alltså sitta o prata om privata delar, blödningar o äckliga saker som jag inte ens vågar prata med en kvinnlig gynekolog eller barnmorska om. Varför vill nånsin en man vara nere i en kvinnas underliv och höra om blödningar och sånt? Nån som haft manlig? Ska dit imorgon o jag är så nervös att jag int vet vad jag ska ta mig till. Jag har själkvart inget emot manliga gynekologer o så men vill inte direkt ha en själv. Min mamma fick släpa mig till min barnmorska som skulle sätta in spiralen för jag knappt vågade.

  • Svar på tråden Manlig gynekolog
  • Anonym (Hmm)

    Hej!!

    Jag har haft en man, tänkte som du, att jag har inget emot det. Hade fått en tid vid 16. De anställda började gå hem. Då blev jag nervös och få konstiga tankar. När jag satt ensam med honom kunde jag inte se honom i ögonen. Han hade en långsam, lugn, försiktig och släpig röst som inte underlättade. Tyckte samtidigt att det skulle vara löjligt av mig att byta. Han kallade in en kvinnlig som höll mig i handen. Det kändes också knasigt. Hmm. Byt, det låter som du behöver det.

  • Anonym (:))

    Vet att det inte är kul. Men jag kan säga att manliga gynekologer brukar vara mer lyhörda och försiktiga. Är det så att du tycker det är jätte jobbigt, bejär en kvinnlig. Du har rätt att välja :) Men som sakt oroa dig inte, det kommer gå bra :)

  • Anonym (Ja)

    Jag har haft en manlig, han va den bästa jag har träffat. Han lyssnade på mig och va försiktig. Jag kände mig omhändertagen, hörd och trygg.

    Det kommer gå bra. Se han inte som en man, utan som en läkare. Det är inte pinsamt och jobbigt, det är vad han jobbar med varje dag.

  • Nonym
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-03 09:49:03 följande:

    Hej!!

    Jag har haft en man, tänkte som du, att jag har inget emot det. Hade fått en tid vid 16. De anställda började gå hem. Då blev jag nervös och få konstiga tankar. När jag satt ensam med honom kunde jag inte se honom i ögonen. Han hade en långsam, lugn, försiktig och släpig röst som inte underlättade. Tyckte samtidigt att det skulle vara löjligt av mig att byta. Han kallade in en kvinnlig som höll mig i handen. Det kändes också knasigt. Hmm. Byt, det låter som du behöver det.


    Det beror på vilket landsting man tillhör, här i Kronoberg kan vi inte begära kvinnlig gyn, det är tydligen diskriminering...

    On topic: jag har varit hos både manliga och kvinnliga gyn och måste säga att manliga verkar ta mer allvarligt på de problem man har, så jag får nog gratulera att du ska till en man.

    Första gången jag hade manlig gyn tyckte jag inte alls det kändes bra, andra gången var en fullträff, men med första så var det nog hans bemötande och attityd mer än något annat. Det hade känts lika illa om det varit en kvinna.
  • Iowhannah

    Jag har träffat en handfull kvinnliga gynekologer och endast en manlig, men han var definitivt den bästa av dem alla! Ingen annan fick mig att känna mig så lyssnad på och så "bekväm" (även fast det är fel ord) i situationen. Ska tilläggas att även jag var väldigt nervös och skeptisk innan.

    Ge honom en chans, det kan vara den bästa gynekologen du träffat :)

  • Anonym (..)

    Jag har varit hos en kvinnlig o två manliga. Jag är alltid oerhört nervös, vågar knappt gå dit o har avbokat flera ggr för att jag inte vågat. Inte för att det varit en man men för att det är.. jag vet inte, känns konstigt o läskigt att ha någon kikandes där nere. Men iaf, det har inte varit konstigare att va hos en manlig, har alltid fått in en kvinna som håller mig i handen. Berätta också att du är nervös / rädd. O de kommer gå fort. Hoppas det går bra o att du kan släppa tankarna som får dig att känna som du gör nu.. kram o lycka till! <3

  • Anonym (Van)
    Anonym (:)) skrev 2015-09-03 09:49:21 följande:

    Vet att det inte är kul. Men jag kan säga att manliga gynekologer brukar vara mer lyhörda och försiktiga. Är det så att du tycker det är jätte jobbigt, bejär en kvinnlig. Du har rätt att välja :) Men som sakt oroa dig inte, det kommer gå bra :)


    Hon har inte "rätt att välja" utifrån kön, däremot kan hon alltid be om att få träffa en en annan läkare.

    TS, jag kan förstå din noja men kom ihåg att läkarens kön inte ska ha någon relevans i hens yrkesutövning. Lika lite som hens etnicitet, sexualitet, hobbys eller intressen. Sånt ska lämnas utanför undersökningsrummet.

    Jag har träffat ett flertal olika gynekologer och barnmorskor av olika kön. En del har varit bättre, andra sämre, men det har inte varit deras könstillhörighet som avgjort.

    Lita på att det kommer kommer att gå bra! Skriv gärna mer din frågor och funderingar på papper och ta med som stöd. Säg gärna till när ni träffas att du känner dig nervös, då brukar de vara extra varsamma och pedagogiska vid undersökningen.
  • Anonym (Van)

    Som en annan skrev, det här är vad han gör varje dag. En vanlig dag på jobbet helt enkelt. Jag hoppas du inte har tandläkarskräck för i så fall kanske det här inte är en bra liknelse... men för en manlig gynekolog att undersöka ditt underliv är inte mer intimt än för en manlig tandläkare att rota runt i munnen på dig.

  • Anonym (:))
    Anonym (Van) skrev 2015-09-03 11:50:18 följande:

    Hon har inte "rätt att välja" utifrån kön, däremot kan hon alltid be om att få träffa en en annan läkare.

    TS, jag kan förstå din noja men kom ihåg att läkarens kön inte ska ha någon relevans i hens yrkesutövning. Lika lite som hens etnicitet, sexualitet, hobbys eller intressen. Sånt ska lämnas utanför undersökningsrummet.

    Jag har träffat ett flertal olika gynekologer och barnmorskor av olika kön. En del har varit bättre, andra sämre, men det har inte varit deras könstillhörighet som avgjort.

    Lita på att det kommer kommer att gå bra! Skriv gärna mer din frågor och funderingar på papper och ta med som stöd. Säg gärna till när ni träffas att du känner dig nervös, då brukar de vara extra varsamma och pedagogiska vid undersökningen.


    Klart du har rätt att välja :) Skulle aldrig gå till en läkare jag inte kände mig bekväm med! Nu har jag kommit över den gränsen. Men förut sa jag bestämt nej, samma med läkarkanditater osv. Jag skulle vilja se en muslimsk kvinna sära på benen för en manlig Gyn om det inte är akut. Så klart finna det val möjligheter eller så byter man ställe ;)
Svar på tråden Manlig gynekolog