• mirakelspektakel

    Hög vilopuls ibland runt 100 slag/min, någon mer?

    Är det någon mer än jag som har väldigt hög vilopuls? Jag hör mitt hjärta slå hela tiden och ibland låter det som ett skenande tåg. Framför allt på nätterna kan detta vara ett problem då jag känner pulsen i hela kroppen och har svårt att somna pågrund av det. Är det någon som har några tips eller råd?

  • Svar på tråden Hög vilopuls ibland runt 100 slag/min, någon mer?
  • camillis86

    Hej! jag har också haft/har problem med min puls. Brukar normalt ligga runt 80 men för två veckor sedan var den konstant runt 120-130. Då det inte gett sig på tredje dagen blev jag inskickad till Danderyd för att utesluta propp i lungan. Gjorde både ultraljud på hjärtat och en röntgen på lungorna utan att de hittade någonting.
    Pulsen har nu gått ned och ligger som din runt 100, någon förklaring har jag inte riktigt fått så försöker att inte tänka så mkt på det! Däremot måste jag söka vård igen om den åter skulle öka till runt 120-130!
    Sen så är det ju tydligen vanligt att pulsen ökar när man är gravid men det vet jag ju iof inte om du är! :)
    /Camilla

  • Iowhannah

    Har inte SÅ hög vilopuls, men iom graviditeten så har den ökat markant. Från mitt normala 52 ända upp till 75-80 ibland :O Det är fullt normalt att vilopulsen ökar typ 15-20 bpm vid graviditet, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Kan förstå att det känns obehagligt, men försök att blunda och djupandas. Det brukar hjälpa mig när min puls skenar.

  • Anonym (flås flås huff puff)

    Redan ett par dagar innan jag plussade gick min puls upp och jag blir anfådd bara av att vända mig i sängen typ. Jag vet inte _hur_ hög pulsen är, men det är störigt. Och helt normalt enligt BM. Men det där med att det är såååå bra att träna medan man är gravid är bara att glömma.

Svar på tråden Hög vilopuls ibland runt 100 slag/min, någon mer?