• kenopeno

    Vi bor i Kanada me funderar på att flytta till Sverige.

    Min man är Canadensisk medborgare och jag är Svensk. 
    Jag flyttade hit till Canada 2011, gifte oss och levt lyckliga i den Canadensiska vildmarken vid Rocky Mountains mitt i fjällvärlden. 

    Det har varit en underbar tid. Men mina älskade vuxna barn har nu skapat sina egna familjer och mina barnbarn har kikat ut och hemllängtan alldeles för stor. 

    Dale och jag var i Sverige i somras och han älskade det lika mycket som jag. Så nu står vi inför den spännande uppgiften att starta arbetet med Migrationsverket. 

    Finns det fler som befinner-befunnit sig i samma läge som jag, med man från Canada, som går-gått igenom proceduren att flytta hem igen? 

    Jag skulle bli så lycklig om jag hade någon att bolla om det här med och dela erfarenheter mm mm 

  • Svar på tråden Vi bor i Kanada me funderar på att flytta till Sverige.
  • Anonym (du kan inte mena allvar)

    Är    du   helt    galen    ?


    Kanada har den mest ansvarsfulla invandringspolitiken i världen, kanske efter japan som bryr sig om sitt land, Sverige har däremot blir Europas rövhål.


    Dom utsagor jag har hört om folk som har bott i bra länder för att efter många år nu återvända hem är att, detta är inte Sverige längre.

  • kenopeno
    Anonym (du kan inte mena allvar) skrev 2015-09-03 21:12:26 följande:

    Är    du   helt    galen    ?


    Kanada har den mest ansvarsfulla invandringspolitiken i världen, kanske efter japan som bryr sig om sitt land, Sverige har däremot blir Europas rövhål.


    Dom utsagor jag har hört om folk som har bott i bra länder för att efter många år nu återvända hem är att, detta är inte Sverige längre.

    Vi är så lyckligt lottade att vi kan flytta tillbaka till kanada när vi vill....om vi vill. 

    Men du har helt rätt.  :D Vi är helt galna.......galna av längtan efter barn och barnbarn. Och det är en GALET starkt drift :D 


  • Tow2Mater

    Vad krävs for att du ska bli Kanadensisk medborgare? Värt att tänka på innan flytt, eftersom en flytt kan medfora att eventuell tid i landet nollställs. Min rekommendation är du ser till att fixa eget medborgarskap fore flytt, då det kan vara bra att ha i framtiden. Du kan ha dubbelt medborgarskap, både svenskt och kanadesiskt.

  • Anonym (du kan inte mena allvar)
    Tow2Mater skrev 2015-09-04 03:39:01 följande:

    Vad krävs for att du ska bli Kanadensisk medborgare? Värt att tänka på innan flytt, eftersom en flytt kan medfora att eventuell tid i landet nollställs. Min rekommendation är du ser till att fixa eget medborgarskap fore flytt, då det kan vara bra att ha i framtiden. Du kan ha dubbelt medborgarskap, både svenskt och kanadesiskt.


    Vi kommer aldrig resa oss ur detta så säga upp svensk medborgarskap är nog förstahands alternativ.


     

  • Anonym (fghjkl)
    Anonym (du kan inte mena allvar) skrev 2015-09-04 06:37:20 följande:

    Vi kommer aldrig resa oss ur detta så säga upp svensk medborgarskap är nog förstahands alternativ.


     


    Du framstår som en av tre saker:


    En vänstervriden person som medvetet försöker sabba för SD.

    En av de SD:are som meningsmotståndarna så gladeligt skriver om, de där som de påstår är de enda som röstar på SD; mer eller mindre intelligensbefriade varelser.

    En nätskojare som vill försöka skapa debatt oavsett ämne.

    TS, det finns en grupp som jag tror heter Svenskar i världen som hjälper hemvändare tror jag. Det borde gå att googla på det Lycka till och välkommen tillbaka till dig och välkommen hit till din man.

  • JockeBosse

    Hej.
    Jag funderar på att flytta åt andra hållet p.g.a. att våra politiker håller på att haverera hela landet med massinvandringen.
    Här finns inga bostäder inga jobb till våra ungdomar, men myndigheterna lägger ner sin själ att ordna allt detta till enbart migranterna. Recept på social oro.
    Här bubblar o kokar under ytan. Här sprider sig rädsla, oro och ilska
    De arbetar med att nedmontera vår trygghet, välfärd, utbildning mm.
    Om jag vore dig skulle jag stanna kvar.

    Det var ingen vidare intryck jag ger dig :) jag vet, själv är jag i chock.

    Finns det nån arbetsförmedling hos er? Hur är det med bostäder?
    Vill Kanada ha migranter?

    Mvh


    Joakim / joakimahlstrand@hotmail.com

  • Emmabo

    Hade jag haft chansen att bo i Kanada hade jag aldrig återvänt till Sverige, du kommer ångra dig ordentligt när ni kommer hit och får se hur Sverige ser ut idag.

  • FIame

    Gamla Sverige som det såg ut innan är borta för all framtid. Åk hit på långvistelse innan ni bestämmer er.

    Det är mitt tips.

  • Anonym (Befängd tanke)
    Anonym (du kan inte mena allvar) skrev 2015-09-03 21:12:26 följande:

    Är    du   helt    galen    ?

    Kanada har den mest ansvarsfulla invandringspolitiken i världen, kanske efter japan som bryr sig om sitt land, Sverige har däremot blir Europas rövhål.

    Dom utsagor jag har hört om folk som har bott i bra länder för att efter många år nu återvända hem är att, detta är inte Sverige längre.


    Håller fullständigt med dig, du som har skrivit ovanstående citat. Jag har rest runt i Canada och tillbringat flera somrar där. Känner folk i olika provinser. Bättre land finns inte! Sverige däremot är inte samma land som det en gång var. Det är riktigt illa här och värre kommer det att bli. Den sociala välfärden är på väg att kollapsa. Sjukvården är katastrof liksom skolan, ingen vill längre arbeta inom dessa områden och därför saknas personal överallt. Här är farligt att leva varhelst man bor (inte ens på landsbygden går man säker) då mängden våld och brott har ökat markant medan polisens resurser har skurits ner.

    Till TS! Stanna i Canada! Nöj er med att semestra i Sverige! Det Sverige ni minns och längtar tillbaka till finns ej mer.
  • Anonym (Lo)

    Många svenskar som röstar emot att hon ska flytta hem ser jag. Har det verkligen blivit så illa dom senaste åren med fina gamla Sverige? Gråter

    Tror ni på allvar att allt som är eller har varit bra med Sverige som så gott som gratis och bra sjukvård kommer att försvinna? Bra och trygga skolor och dagis. En åtminstone dräglig pension även för den som inte har jobbat och tjänat multum. En relativt stor trygghet i att man inte blir överfallen när man går på stan en vanlig söndag. Känslan av att inte behöva se sig bakom ryggen hela tiden. Sånt här tänker ju utlandssvenskar bland annat på när det dröms om fäderneslandet. Är det verkligen så illa ställt med landet idag att man ska försöka bortse från längtan och kärleken till familjen för att istället stanna utomlands? Är det verkligen så illa att man bör välja bort sin familj för att bo i ett annat "bättre" land om man har möjlighet till det?

  • Anonym (A)
    Anonym (Lo) skrev 2016-03-06 20:25:12 följande:

    Många svenskar som röstar emot att hon ska flytta hem ser jag. Har det verkligen blivit så illa dom senaste åren med fina gamla Sverige? Gråter

    Tror ni på allvar att allt som är eller har varit bra med Sverige som så gott som gratis och bra sjukvård kommer att försvinna? Bra och trygga skolor och dagis. En åtminstone dräglig pension även för den som inte har jobbat och tjänat multum. En relativt stor trygghet i att man inte blir överfallen när man går på stan en vanlig söndag. Känslan av att inte behöva se sig bakom ryggen hela tiden. Sånt här tänker ju utlandssvenskar bland annat på när det dröms om fäderneslandet. Är det verkligen så illa ställt med landet idag att man ska försöka bortse från längtan och kärleken till familjen för att istället stanna utomlands? Är det verkligen så illa att man bör välja bort sin familj för att bo i ett annat "bättre" land om man har möjlighet till det?


    Sjukvården är redan förfärlig, långa vårdköer och stor underbemanning. Skolorna är långt ifrån trygga och sveriges skolresultat sjunker dramatiskt och fort.Svenska pensionärer är väl dom som fått det svårast och många lever långt under existensminimum.
    Tryggheten att inte bli överfallen finns nog knappast. Som kvinna går jag inte ut själv på kvällen och i min stad anordnas samkörningar och sampromenader för att tjejer inte ska behöva ta sig hem ensamma på kvällarna.

    Det mesta som har vart bra med Sverige och det Sverige som fanns för tio, tjugo år sedan finns inte längre. 
  • Utlandssvensk2

    Bor också i Canada och blir stundtals lockad att flytta hem, men håller med om att Sverige har ändrats mycket sedan jag flyttade ( 10 år). Ser stora skillnader varje gång jag åker hem ( oftast varje år i runt en månad...)...

    Läser också svenska nyheter varje dag...

    Canada är ju också ett väldigt bra land på många sätt ( bra sjukvård, skola osv och canadensarna är och får vara stolta över sitt land!) och jag är inte längre säker på om jag vill flytta mina barn till Sverige just nu... Tråkigt men sant...

    Men kan förstå att du saknar din familj och barnbarn, så det skulle ju vara en anledning till att flytta hem såklart!

  • Argentum

    Ja, TS. Du har fått en del råd i tråden. Eftersom du ställe frågan på detta forum så ska du väga in dem. Ta en funderare på denna flytt och åk hit fler gånger innan ni fattar ert beslut.


    För egen del så kan jag meddela att jag själv ska göra det samma, fast omvänt. Jag ska åka till Alberta och besöka Calgary och Edmonton för en eventuellt förestående flytt dit. Jag är en tålmodig prick, men jag har helt enkelt gett upp och vill emigrera för att finna en bättre framtid för mig och mina barn.


    Missförstå mig inte, jag älskar Sverige, för vad det var.

  • Utlandssvensk2

    Förlåt mitt andra inlägg skulle vara som tillägg till mitt första!

    Argentum... Jag tror du kommer tycka om Canada!

    Känner samma som Dig: älskar Sverige och hade en fantastisk uppväxt där, bara tråkigt när man inte får vara stolt över Sverige och det svenska!

    Här i Canada är jag är jättestolt svensk som pratar svenska med mina barn och är noga med att bevara svenska traditioner och kultur!

    Samtidigt som jag ju såklart uppskattar Canada och allt här!

    För att få uppehållstillstånd här krävs en hel del papper att fylla i, hälsoundersökning och polisrapport från hemlandet bl.a.! Och för att bli medborgare krävs språktest och test på Kunskap om Canada, det kanske vore något för Sverige...

    Säger inte detta för att avskräcka dig Argentum, utan menar bara att jag inte tycker att det är fel attcanada kollar upp de som flyttar hit lite, samt att det är bra att de vill att man skallars intresserad av att lära sig språket och kulturen/ historia/hur samhället här fungerar!

    Lycka till med ditt besök här! Canada är ett bra land och man kan alltid åka och hälsa på i Sverige eller eventuellt flytta senare!

  • TigerLilySwe

    Det känns så hemskt att läsa alla avrådande men välmenande råd som du får, TS. Men jag tror inte du ska utsätta din älskade kanadick för traumat att flytta till Sverige. I så fall ska ni ha det rejält förspänt, du kommer annars att få en chock.

Svar på tråden Vi bor i Kanada me funderar på att flytta till Sverige.