• Anonym (m)
    Äldre 3 Sep 17:40
    1258 visningar
    12 svar
    12
    1258

    Hur stor är risken att bli förlamad av mat på semestern?

    Hur stor är risken att bli förlamad av mat på semestern? Jag ska fara till Thailand & äta på restauranger, men hur stor är risken att det finns smittad mat på restaurangen? Jag blev riktigt rädd då jag såg denna länkar: www.expressen.se/nyheter/elisabeth-39-at-grillmat---blev-forlamad-i-tre-manader/
    www.aftonbladet.se/nyheter/article11880905.ab

    Hur stor är risken att man kan bli förlamad av dessa bakterier utomlands på en restaurang? Ungefär?

  • Svar på tråden Hur stor är risken att bli förlamad av mat på semestern?
  • Anonym (??)
    Äldre 3 Sep 19:01
    #1

    I princip obefintlig om ens nån risk. Hur många miljoner åker utomlands och till Thailand varje år liksom och jag har då aldrig hört om nån som blitt förlamad av mat. Matförgiftad har nog många blitt, men där gäller sunt förnuft vad man äter.

  • Äldre 3 Sep 19:11
    #2

    Är nog större risk att bli förlamad av annat en maten om man åker utomlands...
    Har varit utomlands många gånger och har till och med ätit från samma tallrik som för oss okänt folk utan att bli förlamad.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 3 Sep 19:13
    #3

    magsjuk kan man ju bli - men varför skulle du bli förlamade av mat?? 

  • Äldre 4 Sep 09:46
    #4

    Även om du skulle äta på ett mindre nogräknat ställe är det inte säkert att maten är kontaminerad och även om kycklingen du äter faktiskt skulle VARA kontaminerad med relevant bakterie är det bara, typ, en halv promilles chans att du faktiskt får GBS (och inte ens då är det säkert att du faktiskt blir förlamad).

    Matförgiftning med kräkningar och/eller diarré är nog något att vara mer bekymrad för.

    Anyway, de flesta matlagningsställe har inget egenintresse i att kunderna blir sjuka av deras mat och försöker nog i möjligaste mån att tillaga maten rätt, även i länder där den svenska hälsovårdsnämnden har ringa inflytande.

  • Anonym (m) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 13:37
    #5

    Hur mycket är en halv promilles chans? 0,00005?

  • Anonym (Grund­skolen­ivå)
    Äldre 4 Sep 13:47
    #6
    Anonym (m) skrev 2015-09-04 13:37:37 följande:

    Hur mycket är en halv promilles chans? 0,00005?


    0,05%
  • Anonym (Grund­skolen­ivå)
    Äldre 4 Sep 13:47
    #7
    Anonym (m) skrev 2015-09-04 13:37:37 följande:

    Hur mycket är en halv promilles chans? 0,00005?


    0,05%
  • Äldre 4 Sep 14:28
    #8
    Anonym (m) skrev 2015-09-04 13:37:37 följande:

    Hur mycket är en halv promilles chans? 0,00005?


    1 på 2000, alltså 0,0005. Och då pratar vi inte om risken att drabbas av GBS totalt utan risken att drabbas om du faktiskt först blir infekterad av den relevanta bakterien (campylobacter jejuni).
  • Anonym (Hungr­ig)
    Äldre 4 Sep 14:31
    #9

    Ca 15% så värt att chansa om man blir väldigt hungrig.

  • Äldre 4 Sep 14:41
    #10

    Kan ju tilläggas att det inte är som så att du äter lite dåligt stekt kyckling och blir paralyserad fem minuter senare utan det händer lite annat innan. Märker du att du får blodig diarré efter ett restaurangbesök, kontakta läkare...

  • Anonym (E)
    Äldre 5 Sep 13:49
    #11

    Ingen aning men man kanske ska tänka på vad man äter. Känns som om det är en liten chans men jag har en vän som var till Danmark och där åt hen kyckling. Idag är hen rullstolsburen kan röra överkroppen men kan inte gå. Tydligen fick hen ett virus från maten som satte sig i ryggen/ryggmärgen och hen kommer aldrig mer kunna gå. Dock har hen gjort stora framsteg från början kunde hen inte röra en enda del i kroppen.

  • Anonym (Ellen­)
    Äldre 5 Sep 15:37
    #12
    Anonym (??) skrev 2015-09-03 19:01:01 följande:

    I princip obefintlig om ens nån risk. Hur många miljoner åker utomlands och till Thailand varje år liksom och jag har då aldrig hört om nån som blitt förlamad av mat. Matförgiftad har nog många blitt, men där gäller sunt förnuft vad man äter.


    Blitt? Du menar blivit?
Svar på tråden Hur stor är risken att bli förlamad av mat på semestern?