• Lysandestjärnan

    inskolning

    Min 19 månaders håller på skolas in på förskolan. Vi är inne på den andra veckan. mitt barn gråter vid varje lämning men efter en stund så brukar det lugna ner sig. Efter den första lämningen bad hens inskolning lärare att vi skulle ta med en vagn hemifrån då hen verkar vilja sitta i förskolans vagn som någon slags trygghet.då hennes barn gjorde så, alltså satt i vagn i 3-4 veckor på inskolningen. Nu är vi inne på den andra veckan och det verkar som hen bara sitter i vagnen och är uttråkad och somnar. Idag somnade mitt barn halv elva utan att få äta någon lunch innan. Jag har pratat med mitt barns inskolning fröken om att kanske prova ta bort vagnen, men då säger hon att att då vill då vill mitt barn bara vara i hennes famn, och det går ju inte säger hon. Är det inte något en inskolning fröken ska räkna med att ett barn blir beroende efter trygghet efter någon när föräldrarna är inte där? . Detta är mitt första barn så vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta. Då jag inte vill att mitt barn ska sitta i en vagn hela tiden.

  • Svar på tråden inskolning
  • Lysandestjärnan

    Vi ska förlänga det, och ha nästa vecka också. Men vill inte att mitt barn ska sitta i vagn hela tiden så fort hen blir ledsen eller vill bäras.

  • Natulcien
    Lysandestjärnan skrev 2015-09-03 18:25:20 följande:

    Vi ska förlänga det, och ha nästa vecka också. Men vill inte att mitt barn ska sitta i vagn hela tiden så fort hen blir ledsen eller vill bäras.


    Nej, det verkar väldigt konstigt. Är de underbemannade? Jag hade vänt mig till förskolechefen i det läget, eller funderat på andra lösningar: vara hemma ett tag till, dagbarnvårdare, annan förskola?
  • Sockervaddspinnen

    Men alltså va!?
    Nej, så ska det verkligen inte gå till!
    Min kompis skolade in sitt barn vid 11 månaders ålder (dispens) och hennes barn kunde inte gå då och fick därför sitta i en vagn eller isolerad bakom en lekhage inomhus hela den första tiden.
    SÅ understimulerande för ett barn med utforskarglädje!

  • Lysandestjärnan

    Grejen är också att inskolning fröken säger att mitt barn pekar på vagnen och visar att hen vill sitta där. Men idag såg jag vid lämningen när hen blev ledsen hur fröken gav hen nappen och satte hen i vagnen.

  • Sockervaddspinnen
    Lysandestjärnan skrev 2015-09-03 18:55:57 följande:

    Grejen är också att inskolning fröken säger att mitt barn pekar på vagnen och visar att hen vill sitta där. Men idag såg jag vid lämningen när hen blev ledsen hur fröken gav hen nappen och satte hen i vagnen.


    Låter som en väldigt usel pedagog.
  • Lisasmor

    Kan du inte vara med lite mer på förskolan då? Låter inte som att ditt barn är tryggt nog med personalen/ gruppen för att bli lämnat än.

  • Natulcien
    Lysandestjärnan skrev 2015-09-03 18:55:57 följande:

    Grejen är också att inskolning fröken säger att mitt barn pekar på vagnen och visar att hen vill sitta där. Men idag såg jag vid lämningen när hen blev ledsen hur fröken gav hen nappen och satte hen i vagnen.


    I det läget hade jag inte lämnat barnet alls, utan stannat och deltagit mer i verksamheten innan jag hade lämnat. Eller åtminstone stannat tills barnet slutat gråta.
  • mamma 86

    Jag är förskollärare och när barnen är nya är många i famnen hela tiden. Ja det är svårt ibland, och jag måste sätta mer dem ibland (vi är 3 personal på 16 1-2 åringar). Men skulle aldrig sätta denna en vagn hela tiden!

  • BigMami

    Men de måste ju kunna sätta barnet i en soffa eller så och läsa en bok eller något? Då kan man ju ha fler barn med sig runt omkring och hålla lite koll! Idiotiskt faktiskt... Jävla kul å sitta i en vagn & glo hela dagarna. Nej , det hade jag absolut inte acceperat.

  • isolande
    BigMami skrev 2015-09-03 21:06:52 följande:

    Men de måste ju kunna sätta barnet i en soffa eller så och läsa en bok eller något? Då kan man ju ha fler barn med sig runt omkring och hålla lite koll! Idiotiskt faktiskt... Jävla kul å sitta i en vagn & glo hela dagarna. Nej , det hade jag absolut inte acceperat.


    Håller med!
    Vagnen kan väl kanske funka en liten stund om barnet verkligen vill sitta där och personalen kanske behöver hjälpa nån på toa en snabbis. Men inte hela tiden! Varför kan inte barnet sitta i sandlådan och pilla t.ex? Eller att de lägger ut en typ yogamatta eller liknande vid lite bilar eller andra grejjer?

    TS, säg till och bli arg om inte personalen lyssnar. Gå till förskolechefen!
  • Flygfotogen

    Det funkar inte att hela tiden bära och bära och låsa upp en famn hela dagarna. Det funkar inte för de andra barnen i verksamheten, kollegorna och rutinerna. Att ständigt lyfta och bära leder på sikt till skador och sjukskrivningar så då är ett alternativ som vagn jättebra.

  • Flygfotogen
    isolande skrev 2015-09-04 11:08:22 följande:
    Håller med!
    Vagnen kan väl kanske funka en liten stund om barnet verkligen vill sitta där och personalen kanske behöver hjälpa nån på toa en snabbis. Men inte hela tiden! Varför kan inte barnet sitta i sandlådan och pilla t.ex? Eller att de lägger ut en typ yogamatta eller liknande vid lite bilar eller andra grejjer?

    TS, säg till och bli arg om inte personalen lyssnar. Gå till förskolechefen!
    Sandlåda och soffa etc fungerar ju jättebra om barnet går med på det.
  • isolande
    Flygfotogen skrev 2015-09-05 13:42:56 följande:
    Sandlåda och soffa etc fungerar ju jättebra om barnet går med på det.
    Tänkte om pedagogerna kunde sitta med barnet medan det leker så kanske det känner sig tryggt och personalen slipper bära..
Svar på tråden inskolning