• Anonym (Oroli­g!!)
    Äldre 4 Sep 09:23
    884 visningar
    5 svar
    5
    884

    Farligt??!

    Hej jag undrar om det är jätte farligt för fostret att göra 2 ultraljud på 2 veckor?

    Jag ska nämligen på första ultraljudet den 15 sep.

    Men jag är orolig för bebisen i magen och fick därför en tid nu på tisdag (1 vecka tidigare) .. Så det blir ju praktiskt taget första ultraljudet istället!

    Så är det farligt eller ej? Någon som vart i samma sits?

  • Svar på tråden Farligt??!
  • Äldre 4 Sep 09:29
    #1

    Tror att resan till att göra ultraljud är farligare en själva ultraljudet.

    Vi gjorde nog minst 10 ultraljud med första barnet och han är hur normal som helst.
    Vi gjorde inte alla dessa UL för att vi ville utan det var sjukvården som ville ha full koll på hur det gick efter en IVF.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 4 Sep 09:31
    #2

    Nä det ska inte vara farligt men varför räcker det inte med det ultraljudet du gör nu? Låter mest onödigt att göra två så tätt om inget verkar knasigt.

    Mina barn har gjort:

    2 UL (v 18 och dagen före bf)
    2 UL v 18 och v 38
    16 UL (v13, v15, v18, v28, v 29, v 30, v 32, v 35, v 35, v 36, v 36, v 37, v37, v38, v38, v39)
    8 UL (v13, v15, v 18, v 24, v28, v 32, v36, v40)

    Men behöver ju inte göra det i onödan men bedömmer de att det behövs så är det ju bättre att hålla koll.

  • Anonym (Oroli­g!!) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 09:42
    #3

    Detta ultraljudet som ska göras på tisdag är för att se hjärtslag och veta att allt är bra!

    Det andra är för att mäta, få reda på kön osv! Visst, det kanske man kan göra hos bm, men jag vill bara veta om bebisen mår bra! Att vänta en extra vecka är för mig långt ifrån eftersom jag är så orolig!

  • Äldre 4 Sep 10:00
    #4
    Anonym (Orolig!!) skrev 2015-09-04 09:42:36 följande:
    Detta ultraljudet som ska göras på tisdag är för att se hjärtslag och veta att allt är bra!

    Det andra är för att mäta, få reda på kön osv! Visst, det kanske man kan göra hos bm, men jag vill bara veta om bebisen mår bra! Att vänta en extra vecka är för mig långt ifrån eftersom jag är så orolig!
    Att du går omkring och är orolig är nog mer skadligt för barnet.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Oroli­g!!) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 12:02
    #5

    Sant!

Svar på tråden Farligt??!