• Anonym (Förtvivlad)

    Misslyckad rotfyllning. Göra om eller dra ut?

    Gjorde en rotfyllning då jag bet sönder en tand i våras. Var ej någon infektion då. Tanden känns fortfarande öm och var hos en ny tandläkare idag då den gamla slutat (pension). Var tydligen en inflammation på rotspetsen och då jag är öm och känns mig sjuk (halsont, svullna lymfkörtlar) kommer detta givetvis behöva åtgärdas (efter bara tre månader). Tandläkare kommer väl erbjuda att göra om rotfyllningen men känner mig så osäker på resultatet. Ev tyckte den nya tandläkaren att jag skulle kolla om jag kunde gå tillbaka till den gamla tandläkaren för att slippa betala men det kommer jag inte göra då jag tappat förtroendet för henne pga vissa missar. Det kanske inte heller lyckas med att göra om och då behöver jag dra ut den. Är det lika bra att satsa på utdragning direkt? Tyvärr är det en tand som syns. Fjärde tanden från framtanden så den behöver ju ersättas. Vill inte ha ett implantat då jag är osäker på säkerheten kring dessa och då är det ju bro som återstår vilket inte heller är ett bra alternativ. Vad ska jag ta mig till? Är inte 30 år än och är så ledsen för detta. Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Misslyckad rotfyllning. Göra om eller dra ut?
  • deko

    Kolla vad en ny tandläkare säger. Annars eftersom du inte vill ha en glugg så är det väl värt att prova, om tandläkaren absolut inte rekommenderar det.

    Sen hade (har) jag personligen dragit bort den, fast då bryr jag mej inte särskilt mycket om en glugg eller två.

  • Anonym (Förtvivlad)

    Jag är ju också orolig över att en glugg kan få de andra tänderna att flytta sig och öka risken för tandlossning och så. Annars vill jag ju helst dra ut tanden.

Svar på tråden Misslyckad rotfyllning. Göra om eller dra ut?