• Äldre 4 Sep 15:04
    4795 visningar
    7 svar
    7
    4795

    Sondmatning av bebis

    Finns det fler föräldrar som sondmatar sitt barn? Vi sondmatar vår dotter då hon har svårigheter att äta från flaskan får inte i sig tillräckligt för att hon ska klara sig utan sonden. Hon visar inte heller någon hungerkänsla.  Det är den hon livnär sig på. Hur blir ni som sondmatar ert barn bemötta i vården och vad får ni för övrig hjälp om de inte hittat några andra medicinska fel på ert barn? Man känner sig rätt ensam med detta...

  • Svar på tråden Sondmatning av bebis
  • Äldre 4 Sep 18:49
    #1

    Vi sondmatade första månaderna då vi har ett barn som är förtidigt fött. Han klarade dock av att amma senare. Det var jobbigt att sonda såklart, det är omständigt och såklart även lite oroligt. Är ert barn litet än?

    Fortsätter problemet borde ni väl kunna få knapp. Många med prematurer har mat problematik och får knapp.

  • gbgumm­an
    Äldre 4 Sep 20:40
    #2

    Vi sondmata sonen första två veckorna. Men han visade hungerkänslor. Vi passade på att amma samtidigt som vi sonda. När maten kom i magen så trigga det sugreflexen och då lärde han amma.

  • Äldre 4 Sep 22:07
    #3

    Vi sondmatar vår tjej och har gjort det sedan hon föddes för fyra månader sedan. Hon sondmatas eftersom hon har gomspalt och inte kan suga själv. Det finns speciella nappflaskor, men hon har aldrig varit intresserad av att äta själv. Vi har gett henne mat var tredje timme utom på natten. Hon visar heller aldrig hunger, och vi kan inte ge henne lika mycket mat som egentligen ska få för då kräks hon. Men hon går upp bra i vikt. Vi har kontakt med en dietist som hjälper oss med hur mycket mat vi ska ge henne. Vi har även kontakt med en logoped. Fråga gärna om du undrar över något. Hur gammalt är erat barn?

  • Äldre 7 Sep 14:17
    #4

    Hej,


    Tack för era svar. Skönt att man inte är ensam i detta också skönt och höra att det löst sig för de några av er ändå. Känns som det är lång väg kvar för vår del då vår dotter nu är 4 månader gammal. Börjar få smaka lite smakisar. Knapp har nämnts av dietist men hon känns ännu lite för liten för knapp i dagsläget. Hon är ganska liten. Väger endast 4.9 ca och ca 57 cm lång. Hur stora är era barn som sondmatas och vart ligger de på kurvan? Vår dotter ligger på minus 2 1/2. Har inte återhämtat sig vilket de hoppas på med denna del av sondmatning med.


     


     


     

  • Äldre 8 Sep 21:51
    #5
    klimpen2012 skrev 2015-09-07 14:17:37 följande:

    Hej,

    Tack för era svar. Skönt att man inte är ensam i detta också skönt och höra att det löst sig för de några av er ändå. Känns som det är lång väg kvar för vår del då vår dotter nu är 4 månader gammal. Börjar få smaka lite smakisar. Knapp har nämnts av dietist men hon känns ännu lite för liten för knapp i dagsläget. Hon är ganska liten. Väger endast 4.9 ca och ca 57 cm lång. Hur stora är era barn som sondmatas och vart ligger de på kurvan? Vår dotter ligger på minus 2 1/2. Har inte återhämtat sig vilket de hoppas på med denna del av sondmatning med.

     

     

     


    Hej! Min son fick RS-virus när han var 9 veckor gammal (är nu nio månader gammal) och var för svag för att orka ta flaskan eller bröstet. Han fick därför en sond, när vi blev utskrivna försökte vi klara oss utan sonden, men han åt inte tillräckligt själv och blev dessutom återinlagd på barnkliniken. Då fick han en ny sond, när han åt från flaskan så satte han hela tiden i halsen och fick rejäla hostattacker. Kan dessutom tillägga att han har andningssvårigheter pga svag muskulatur i svalget, men det kommer att växa bort. Kanske var det den försvagningen som orsakade sväljningssvårigheterna. Man har inte hittat någon annan orsak. Iaf så upplevde jag att det inte var någon i vården som ville ta ansvar för hur länge han skulle fortsätta sondmatas. Vår dietist uppmanade oss att låta vår son ta en paus från flaskmatningen, hon hävdade att han kunde bli avskräckt från flaskan pga hostattackerna (i efterhand tycker jag att det var idiotiskt, men då följde vi hennes uppmaning). Vi i princip tvingade vår son att börja med napp då vi var rädda att han skulle tappa sugviljan. Han hade sond från februari till juli. I juli bytte vi hans ersättning till minimax, som är tjockare och gräddigare i konsistensen. Han har inga problem att äta från flaska numera och klarar sig bra utan sonden ( peppar,peppar). Det var vi själva som tog initiativet att ta bort sonden, ingen från vården verkade vilja ta tag i saken. När han sondades matade vi honom strikt var tredje timme och han visade inga hungerkänslor. Han var ju ständig mätt, vilket också försvårade introduktionen av annan mat än ersättning. Jag är så tacksam över att han är utan sond och att han numera själv får styra när han vill äta och hur mycket. Vad är det för svårigheter som din dotter har med flaskan? Har ni stöd från vården? Har ni provat att avveckla sonden? Jag kan rekommendera en grupp på facebook som heter knapphålet, det är för föräldrar som har barn med nässond/knapp.
  • Äldre 8 Sep 21:53
    #6

    Glömde svara på din fråga angående vikten. När min son var som sjukast så låg han nära -3 på viktkurvan. Men med sond och kaloririk ersättning tog han ikapp på viktkurvan och ligger numera stabilt på -1.

  • Fri 15 Dec 2023 13:23
    #7

    Hej min dotter är i precis samma situation Som dit dotter hon är också 4 månader vägrar flaskan totalt ger ersättning i sonden bara men hon äter gröt och burkmat hur går det för er 

Svar på tråden Sondmatning av bebis