• Classic

    Jobb där man tjänar hyffsat bra?

    Hej!

    Vilka jobb har en hyffsat bra lön?

    Vad är utbildningen, vad ingår i arbetet osv :)

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jobb där man tjänar hyffsat bra?
  • Stolt Farsa

    Jag pluggade 4 år till systemutvecklare och tjänar idag efter 8 arbetsår 43 000 före skatt.

  • Classic
    Stolt Farsa skrev 2015-09-04 19:51:25 följande:

    Jag pluggade 4 år till systemutvecklare och tjänar idag efter 8 arbetsår 43 000 före skatt.


    Jaha! Inget som intresserar mig tyvärr men lönen lät ju bra ^^
  • Fjäril kär

    Vad är enligt dig en hyfsad lön då? Och vad jämför du med? 

    Jag jobbar som hästskötare, outbildad och tjänar på deltid 18000 efter skatt

    hade jag gått djurhållning på gymnasium eller gått Hippologen på högskola så hade jag inte haft högre lön ändå

    jag är utbildad ekonom och hade säkert fördubblat min lön inom det yrket om jag valt att jobbat med det, men jag vill inte jobba med det.

  • Classic
    Fjäril kär skrev 2015-09-04 20:45:37 följande:

    Vad är enligt dig en hyfsad lön då? Och vad jämför du med? 

    Jag jobbar som hästskötare, outbildad och tjänar på deltid 18000 efter skatt

    hade jag gått djurhållning på gymnasium eller gått Hippologen på högskola så hade jag inte haft högre lön ändå

    jag är utbildad ekonom och hade säkert fördubblat min lön inom det yrket om jag valt att jobbat med det, men jag vill inte jobba med det.


    Hej!

    Ja din är ju hyfsad eftersom du inte är utbildad & dom som är har ungefär samma :) men syftar mer på yrken man "måste" utbilda sig till & lönen för mig då är väl minst 30 000 och uppåt :)

    Hur var ekonomutbildningen och varför så "dramatisk" vändning på yrke? :)
  • Fjäril kär
    Classic skrev 2015-09-04 20:57:40 följande:
    Hej!

    Ja din är ju hyfsad eftersom du inte är utbildad & dom som är har ungefär samma :) men syftar mer på yrken man "måste" utbilda sig till & lönen för mig då är väl minst 30 000 och uppåt :)

    Hur var ekonomutbildningen och varför så "dramatisk" vändning på yrke? :)
    jag valde något som jag var bra på när jag valde att plugga vidare.  Har lätt för siffror och tänkte det kanske kunde vara något att jobba med. Men när jag var klar så fanns det inga jobb att söka och jag var spyless på siffror och vägrade befatta mig med yrket och jag hamnade inom andra yrken och så har det fortsatt.  Jag flyttade på andra sidan av sverige och då hamnade jag i hästbranchen.

    Nu har jag sökt till  högskola och ska skola om mig.  Plugga till socionom och bli Diakon och jobba inom kyrkan. 
  • Classic
    Fjäril kär skrev 2015-09-04 21:56:22 följande:

    jag valde något som jag var bra på när jag valde att plugga vidare.  Har lätt för siffror och tänkte det kanske kunde vara något att jobba med. Men när jag var klar så fanns det inga jobb att söka och jag var spyless på siffror och vägrade befatta mig med yrket och jag hamnade inom andra yrken och så har det fortsatt.  Jag flyttade på andra sidan av sverige och då hamnade jag i hästbranchen.

    Nu har jag sökt till  högskola och ska skola om mig.  Plugga till socionom och bli Diakon och jobba inom kyrkan. 


    Jaha vad intressant! Ja möjligheten finns ju att skola om sig som tur är! :)
  • Classic
    Stolt Farsa skrev 2015-09-04 22:00:51 följande:

    TS är du beredd att jobba hårt för en bra lön?


    Är en stenhård arbetare och klarar det jag tar åt mig, så ja absolut! :)
  • snedtak

    Vad är du intresserad av då?
    Ovan fanns en systemvetare, jag är ingenjör. Både är välbetalda yrken men om du inte är intresserad är det ju meningslöst att beskriv vad jag gör.

  • Anonym (nix)

    Satsa inte på systemutvecklare eller ingenjör idag. Vi har en ganska stor arbetslöshet bland ingenjörer och systemutvecklare är ingen framtidsbransch i Sverige. Det är bara en tidsfråga inom dom jobben skickas till Indien.

Svar på tråden Jobb där man tjänar hyffsat bra?