• SIS79

    Jag är ju för gammal men vill ändå...

    Jag har alltid idiotförklarat kvinnor som skaffar barn "sent" i livet, tyckt att dom är egoistiska och inte alls bryr sig om barnets framtid. Nu sitter jag här själv och hela kroppen bara fullständigt vrålar "VILL ha Bäbis NUU"...

    Ingenting talar för att skaffa barn nu utom denna enorma längtan jag inte förstår mig på. Jag är för gammal tycker jag, min man är svårt sjuk och har dessutom gjort en vasektomi. Jag orkar knappt med vardagen som den är då maken behöver skötas om och jobbet kräver sitt och ekonomin är visserligen inte dålig men inte vad jag önskar att den vore. En refertilisering går på 25-30 000 med resa och boende och det finns inga garantier. Skulle vi bli gravida så skulle vi också måsta köpa en större bil. Vi är jättelite folk på jobbet och min chef samt kollergor har räknat bort möjligheten att jag skulle behöva vara barnledig - ett sådant besked skulle bli katastrofalt och allt vad karriär heter är bara att glömma.

    Men, trots alla orsaker till att jag inte borde så vill jag så det gör rent ont i mig. En liten som luktar alldeles gott och är mjuk och helt underbar... som växer och kommer och kryper upp i famnen och delar ut slemmiga pussar - finns det något mer underbart? Inte som det känns för mig iaf men jag vet ändå inte hur jag ska göra. Förnuft eller känsla?

    Har ingen att bolla dessa tankar med - finns det kanske någon fler som velat ha barn trots att förnuftet talar emot?

  • Svar på tråden Jag är ju för gammal men vill ändå...
  • V79

    Hur gammal är du? Vad tycker din sambo om tanken på att skaffa en bäbis? Har du/ni barn sedan innan?

    Det är bara ni som kan ta beslutet om det är värt det för er att skaffa en bäbis. Ni får sätta er ner och diskutera igenom för och nackdelar och sedan ta ett beslut utifrån det om ni ska skaffa en liten.

  • Fundersam1000

    Har du inga vänner/släkt - bekanta som du kan få låna bäbis av ibland? Så du får lukta och mysa lite då och då?

    Varför skaffa barn om det ställer till det på så många sätt?

  • amalie79

    Du skriver inte hur gammal för gammal är, men kan det inte vara ett alternativ två , om än inte lika bra, att svara på en annons där någon söker "extramormor"? Inte som egna, men ser inte hur du ska kunna få det i din situation. Du är äldre, din man är sjuk och dessutom steriliserad? Då har han väl egentligen redan fattat sitt beslut en gång? Är det verkligen en ekvation att försöka skaffa barn till?

    Barn är inte bara mysigt, men det är lätt att tro det när man verkligen önskar.

    Hur gammal är " för gammal"? Har du alternativet att lämna din man och chansa på att hinna få barn med någon annan? Alternativt själv? Det är ju isf en lösning på din situation, om han är det som stoppar dig.

  • amalie79

    [quote=75719737][quote-nick]amalie79 skrev 2015-09-05 09:44:25 följande:[/quote-nick]Du skriver inte hur gammal för gammal är, men kan det inte vara ett alternativ två , om än inte lika bra, att svara på en annons där någon söker "extramormor"? Inte som egna, men ser inte hur du ska kunna få det i din situation. Du är äldre, din man är sjuk och dessutom steriliserad? Då har han väl egentligen redan fattat sitt beslut en gång? Är det verkligen en ekvation att försöka skaffa barn till?

    Barn är inte bara mysigt, men det är lätt att tro det när man verkligen önskar.

    Hur gammal är " för gammal"? Har du alternativet att lämna din man och chansa på att hinna få barn med någon annan? Alternativt själv? Det är ju isf en lösning på din situation, om han är det som stoppar dig.[/quote

    Såg ditt nick nu, betyder 79 samma som i mitt, att du är född då? Är det så är du väl alls inte för gammal...

  • Jag är bara jag

    Det finns ju ÄD/ED också upp till 50 och så gammal tror jag ingalunda du är med tanke på att ni funderar på att göra om makens sterilisering.

  • SIS79
    V79 skrev 2015-09-05 03:11:10 följande:

    Hur gammal är du? Vad tycker din sambo om tanken på att skaffa en bäbis? Har du/ni barn sedan innan?

    Det är bara ni som kan ta beslutet om det är värt det för er att skaffa en bäbis. Ni får sätta er ner och diskutera igenom för och nackdelar och sedan ta ett beslut utifrån det om ni ska skaffa en liten.


    Är 36 och maken är positivt inställd till en bäbis. Vi har tre barn sedan tidigare i åldrarna 6, 10 och 15.
  • SIS79

    Men det känns jobbigt att börja om - har hållt på med blöjor i 12 års tid och äntligen börjat få sova hela nätter. Samtidigt vill jag inget hellre.

  • Vanillaextract

    Självklart ska du inte skaffa barn. Du säger ju det själv, enda anledningen skulle vara för att fylla ditt egoistiska behov. Ett barn ska inte behöva sättas till den här jorden med så dåliga förutsättningar för att fylla ett hål hos dig.

  • Ingrediensen
    Vanillaextract skrev 2015-09-05 17:08:55 följande:

    Självklart ska du inte skaffa barn. Du säger ju det själv, enda anledningen skulle vara för att fylla ditt egoistiska behov. Ett barn ska inte behöva sättas till den här jorden med så dåliga förutsättningar för att fylla ett hål hos dig.


    Ha ha är jättenyfiken på vad dina accepterade anledningar till att skaffa barn är?

    Är dessa kanske bättre:

    - att skaffa ett syskon till befintligt barn eller

    - få hjälp och sällskap när du blir gammal

    Nä, att skaffa barn är givetvis alltid en egoistisk handling och när både mamma och pappa vill och inte är för gamla på långa vägar finns väl inget att tveka på!
  • Vanillaextract
    Ingrediensen skrev 2015-09-05 17:22:05 följande:

    Ha ha är jättenyfiken på vad dina accepterade anledningar till att skaffa barn är?

    Är dessa kanske bättre:

    - att skaffa ett syskon till befintligt barn eller

    - få hjälp och sällskap när du blir gammal

    Nä, att skaffa barn är givetvis alltid en egoistisk handling och när både mamma och pappa vill och inte är för gamla på långa vägar finns väl inget att tveka på!


    Det existerar ingen acceptabel anledning till att sätta ett barn till världen under dåliga förutsättningar.
  • SIS79
    Jag är bara jag skrev 2015-09-05 17:33:34 följande:

    För gammal vid 36 och jag ruvar och är snart 47!  Åldern är inte problemet i alla fall!   


    Vad skönt att höra - jag fick ju mitt första när jag var 21 så i jämförelse med det så är jag ju asgammal nu ;) men å andra sidan - Vickan är två år äldre än mig och ska snart ha en till liten sessa eller prins...

    Ekonomin är egentligen okej - men jag antar att man vänjer sig vid att ha pengar. Jag har hyfsat brs SGI så det skulle funka ekonomiskt.
  • V79

    Jag fick min första när jag var 19 år och väntar nu barn igen vid 36. Man är inte för gammal när man är 36 och glappet mellan barn nr 3 till ett ev barn blir inte heller så extremt stor.

    Det som du däremot borde tänka på är om du verkligen vill börja om med nattvak och blöjbyten igen.

Svar på tråden Jag är ju för gammal men vill ändå...