• Äldre 5 Sep 08:53
    2600 visningar
    14 svar
    14
    2600

    Vill gå ner 10-15 kg innan graviditet, någon mer?

    Behöver stärka upp min kropp och bli av med lite extravikt innan vi öppnar bebisverkstan vid årsskiftet.

    Någon mer som är i samma sits? Kanske peppa varandra här så mycket det går fram till plusset?!

  • Svar på tråden Vill gå ner 10-15 kg innan graviditet, någon mer?
  • Secret­lyMe
    Äldre 5 Sep 10:28
    #1

    Hej! Jag håller på med viktnedgång då vi ska få hjälp med fertilitetsutredning. Bmi över 30 får man ingen hjälp. Hittills har jag gått ner 8kg och har 6kg kvar :)

    Går du enbart ner för att bygga kroppen stark inför graviditet eller för övervikt?

  • Äldre 5 Sep 10:39
    #2

    Jag vill gå ner både pga övervikt och för att kroppen ska orka en graviditet. Jag har en förslitningsskada i båda mina knän pga tävlingsdans i många år och behöver därav gå ner de kg som en "normal" graviditet medför annars kommer mina knän kolapsa

    Bra gjort med dina 8 kg! Hur har du gjort för att gå ner dom kilona?

  • Secret­lyMe
    Äldre 5 Sep 10:45
    #3
    Min tur skrev 2015-09-05 10:39:04 följande:

    Jag vill gå ner både pga övervikt och för att kroppen ska orka en graviditet. Jag har en förslitningsskada i båda mina knän pga tävlingsdans i många år och behöver därav gå ner de kg som en "normal" graviditet medför annars kommer mina knän kolapsa

    Bra gjort med dina 8 kg! Hur har du gjort för att gå ner dom kilona?


    Okej! Det låter som en vettig investering i hälsan :)

    Jag kontaktade en coach för kost- och träningsschema :) Höll på i 6v och gick ner 5kg ungefär. Nu känns det som att klockan tickar dock, vi har möte på kvinnokliniken den 17e så får se om de godkänner mig ändå eller om vi får vänta ännu längre på hjälp tills mitt bmi ligger under 30. Det har gått 16 månader sen vi började försöka nu. Var inom bmi-gränsen när vi började försöka men det var tröstätandet som tog över ju fler misslyckade försök det blev :/
  • Äldre 5 Sep 12:55
    #4

    De där extra kilona kommer snabbt också :/

    Jag har fått känslan av att jag lär gå upp 15-20 kg under min graviditet om man ser till mormor, mamma och syster. Sen är ju allt individuellt, men jag mentalt förberer mig på det ;) Körde mitt första konditionspass på gymmet nu. 45 min på motionscykel.

  • Secret­lyMe
    Äldre 5 Sep 13:01
    #5
    Min tur skrev 2015-09-05 12:55:10 följande:

    De där extra kilona kommer snabbt också :/

    Jag har fått känslan av att jag lär gå upp 15-20 kg under min graviditet om man ser till mormor, mamma och syster. Sen är ju allt individuellt, men jag mentalt förberer mig på det ;) Körde mitt första konditionspass på gymmet nu. 45 min på motionscykel.


    Ja, alldeles för snabbt :/ Tappade lust och motivation till att träna. Varit sockerberoende sedan barnsben och är ännu. Det är svintufft att undvika rent socker, så kostschemat hjälpte mig en hel del! Vikten kanske inte gjorde jättestor skillnad men -20cm runt midjan fick jag bort :)

    Men det är bra att vara förberedd iallafall ;) Under en graviditet får man helt enkelt fortsätta tänka på vad man stoppar i sig, men många går ju ner sin vikt igen medan de ammar och går promenader :)

    Skönt med träning! Du borde verkligen prova HIIT - kör på crosstrainer i 25min, 1min på nivå 10 sedan 1min på nivå 14 och fortsätta så tills det gått 25min. Jättejobbigt och jättekul!

    Här är det sjukstuga nu, varit feber och hosta så jag får vänta med träningen ett tag till.
  • Äldre 5 Sep 13:09
    #6

    Wow 20 cm runt midjan är ju hur mycket som helst.

    Ja crosstrainer är en sjukt bra maskin, men usch va tråkig jag tycker den är. Men det är bara att bita ihop. Tänkte försöka gå ner 10 kg till Jul, sen fortsätta träna i lite lugnare tempo efter jul då vi ska starta bebisverkstaden.

  • Secret­lyMe
    Äldre 5 Sep 14:30
    #7
    Min tur skrev 2015-09-05 13:09:49 följande:

    Wow 20 cm runt midjan är ju hur mycket som helst.

    Ja crosstrainer är en sjukt bra maskin, men usch va tråkig jag tycker den är. Men det är bara att bita ihop. Tänkte försöka gå ner 10 kg till Jul, sen fortsätta träna i lite lugnare tempo efter jul då vi ska starta bebisverkstaden.


    Med bra musik och högt tempo går 25min fort :)

    Jag har inte satt något datum för när jag ska ha gått ner visst mycket, besvikelse i form av att ge upp för att man inte lyckas tryter på motivationen :/ Men hade varit fint att gå ner de där 6kg till januari iallafall :)
  • Äldre 5 Sep 19:02
    #8

    Jag vet att jag KAN gå ner de kilona på de 16 veckorna som det är fram till Jul. Behöver sätta deadlines fö mig själv för att inte sacka efter. Om jag kör riktig hårt på gymmet och äter rätt kan det säkert bli mer än 10 kg. Men man får vara realistisk :)

    Ska sätta mig ner och fixa en ny tränings musiklista tror jag

  • Secret­lyMe
    Äldre 5 Sep 21:04
    #9
    Min tur skrev 2015-09-05 19:02:28 följande:

    Jag vet att jag KAN gå ner de kilona på de 16 veckorna som det är fram till Jul. Behöver sätta deadlines fö mig själv för att inte sacka efter. Om jag kör riktig hårt på gymmet och äter rätt kan det säkert bli mer än 10 kg. Men man får vara realistisk :)

    Ska sätta mig ner och fixa en ny tränings musiklista tror jag


    Bra det :)
  • Äldre 5 Sep 21:58
    #10

    Jag vet att jag KAN gå ner de kilona på de 16 veckorna som det är fram till Jul. Behöver sätta deadlines fö mig själv för att inte sacka efter. Om jag kör riktig hårt på gymmet och äter rätt kan det säkert bli mer än 10 kg. Men man får vara realistisk :)

    Ska sätta mig ner och fixa en ny tränings musiklista tror jag

  • Äldre 5 Sep 22:02
    #11

    Oj, va hände där. Min telefon uppdaterade samma text igen, skumt.

    Imorgon är det på att igen. Konditionsträning och lite styrka får det bli.

  • Äldre 20 Oct 09:13
    #12

    Får man vara med? Vi ska starta bebisverkstaden 1 januari :) har en dotter på 3 månader och en son som blir 2 år i december. Har fortfarande kvar babyvikt från båda barnen och har ca 10 trivselkilon sedan innan barnen. Vill åtminstone gå ner 9 kilo innan jag blir gravid så det är bara att kämpa på om jag ska klara det fram till årsskiftet.

    Jag brukar väga mig varje söndag så jag får se hur det ser ut på söndag :) har tyvärr varit sjuk i en vecka så det har inte blivit någon träning alls.

  • Äldre 20 Oct 09:26
    #13

    Samma här! Jag hoppas på att gå ner 15kg till nästa sommar då vi förhoppningsvis ska börja försöka då efter att vi har gift oss.

    Jag har länge varit orolig för hur jag skulle klara av en graviditet då kroppen mår rätt dåligt trots att jag bara är 24 år. Min ämnesomsättningsrubbning ökar risken för utvecklingsstörning hos fostret om väedena ligger fel så det är ju en stark motivation till att vara så hälsosam och balanserad som möjligt!

    Sedan vill jag stärka musklerna innan så att det förhoppningsvis ska gå bättre efteråt. Jag har ett genetiskt ryggfel och roterat bäcken så känner att jag borde förbereda mig väl för att kunna klara av påfrestningarna av en bebis!

    Nu försöker jag komma igång och motionera hunden i ett högre tempo, sjukgymnastik men det svåra är ju att brya sockerberoendet!

  • Äldre 27 Dec 00:33
    #14
    SecretlyMe skrev 2015-09-05 10:28:17 följande:

    Hej! Jag håller på med viktnedgång då vi ska få hjälp med fertilitetsutredning. Bmi över 30 får man ingen hjälp. Hittills har jag gått ner 8kg och har 6kg kvar :)

    Går du enbart ner för att bygga kroppen stark inför graviditet eller för övervikt?


    Hej! Hade varit skoj att följas åt:) jag försöker också komma ner i vikt inför ivf:)
Svar på tråden Vill gå ner 10-15 kg innan graviditet, någon mer?