• salliy

    Planerar barn mitt i studierna

    Hej!
    Är första tråden jag startar här på FL!

    Jag och min sambo planerar vårt första barn till nästa sommar och vi har försökt i 5-6 månader nu. Har tagit hjälp av Natural Cycles i 4 månader... Vet att det är normalt att försöka ett tag men det är svårare än jag trodde! :)

    Jag har precis påbörjat en YH-utbildning på 2 år och blir det som vi vill så kommer jag att ta ett studieuppehåll mitt i utbildningen.
    Jag har funderat mycket på om vi borde vänta tills jag är klar men då blir det mitt i jobb-sökandet istället..

    Det jag oroar mig lite för är ekonomin.. 

    Någon annan som är i samma sits och vill följas åt?
    Eller ni som har fått barn mitt i studierna, vill ni dela med er av era erfarenheter, tips och råd? :)

  • Svar på tråden Planerar barn mitt i studierna
  • emuya

    Hej!
    Jag och min man är i lite samma sits. Vi ska snart börja försöka och hoppas få barn tidigast juni/juli nästa år och då har jag just avslutat två av mina tre år på högskolan, samtidigt som mannen avslutat sitt första av två. Det jag också tänker på är det ekonomiska och hur man ska få det att fungera. Följs gärna åt Glad

  • Minza83

    Jag har varit gravid två ggr och fött ett barn under min studietid! Fick examensbeviset tio dagar efter fjärde barnets födelse :)

    Jag har inte tagit studieuppehåll alls, detta för att utbildn skulle läggas ner så jag kunde inte fortsätta efter en ev föräldraledighet. Läste dock helt på distans hemifrån så det gick hur bra som helst, enda obligatoriska träffarna var online :) med redovisningar, opponeringar osv :)

    Tycker det har varit väldigt stimulerande att få plugga samtidigt som jag haft bebis. Jobbigt dock när man var höggravid..

    Men nu är jag äntligen klar och ska få Njuta ett år framåt av min bebis innan jag ska ut i arbetslivet igen :O :)

    Lycka till!

  • salliy
    emuya skrev 2015-09-05 12:36:28 följande:

    Hej!
    Jag och min man är i lite samma sits. Vi ska snart börja försöka och hoppas få barn tidigast juni/juli nästa år och då har jag just avslutat två av mina tre år på högskolan, samtidigt som mannen avslutat sitt första av två. Det jag också tänker på är det ekonomiska och hur man ska få det att fungera. Följs gärna åt Glad


    Hej! Va roligt att följas åt! 

    Kommer du ta ett års uppehåll i studierna, ska ni dela upp det eller hur tänker ni? :) 
  • salliy
    Minza83 skrev 2015-09-05 20:56:36 följande:

    Jag har varit gravid två ggr och fött ett barn under min studietid! Fick examensbeviset tio dagar efter fjärde barnets födelse :)

    Jag har inte tagit studieuppehåll alls, detta för att utbildn skulle läggas ner så jag kunde inte fortsätta efter en ev föräldraledighet. Läste dock helt på distans hemifrån så det gick hur bra som helst, enda obligatoriska träffarna var online :) med redovisningar, opponeringar osv :)

    Tycker det har varit väldigt stimulerande att få plugga samtidigt som jag haft bebis. Jobbigt dock när man var höggravid..

    Men nu är jag äntligen klar och ska få Njuta ett år framåt av min bebis innan jag ska ut i arbetslivet igen :O :)

    Lycka till!


    Va härligt att höra! Grattis till dina fyra barn! :) 

    Kan verkligen tänka mig att det är stimulerande att plugga samtidigt!
    Jag går också en utbildning som riskeras att läggas ner.. så det hade ju varigt det bästa. Men den är inte på distans så det kanske blir lite svårt att plugga samtidigt..

    Verkligen bra jobbat med studierna, inspirerande att höra! Tänker att man blir väldigt motiverad att klara av studierna när man har ett barn man ska försörja också!

    Tack och ha det så mysigt med bebis och njut massor :)
  • emuya
    Sanny skrev 2015-09-05 22:23:49 följande:

    Hej! Va roligt att följas åt! 

    Kommer du ta ett års uppehåll i studierna, ska ni dela upp det eller hur tänker ni? :) 


    Ja, kommer mest trolig att ta ett års uppehåll. Och sen tar mannen ett års ledighet och är hemma. Om det blir som vi planerat :)

    Hur ska ni göra?
  • hennaah

    Hej! Vi är i en snarlik sits här, jag har precis påbörjat mitt andra av 3 år på högskola och vi är mitt uppe i bebisverkstaden :) jag är lite nojig när det kommer till ekonomin, visst att min sambo har fast tjänst och bra inkomst, så hade jag också velat ha det, men samtidigt vill jag inte vänta med detta. Ser det som lite smidigt att kunna jobba ett par år innan det är dags för syskon kanske? Hade känts dumt att få jobb sen typ direkt gå hem och vara mammaledig.. :)

  • salliy
    emuya skrev 2015-09-06 12:02:30 följande:

    Ja, kommer mest trolig att ta ett års uppehåll. Och sen tar mannen ett års ledighet och är hemma. Om det blir som vi planerat :)

    Hur ska ni göra?


    Ok! Blir nog samma här, känns smidigast att vara borta från studierna ett år så kan man hoppa på igen sen! Min sambo arbetar och har fast tjänst, han ska ju också va hemma såklart men har mest funderat på hur det ska passa med skolan :) vi får hoppas de blir som vi planerat helt enkelt :)
  • salliy
    hennaah skrev 2015-09-07 11:36:27 följande:

    Hej! Vi är i en snarlik sits här, jag har precis påbörjat mitt andra av 3 år på högskola och vi är mitt uppe i bebisverkstaden :) jag är lite nojig när det kommer till ekonomin, visst att min sambo har fast tjänst och bra inkomst, så hade jag också velat ha det, men samtidigt vill jag inte vänta med detta. Ser det som lite smidigt att kunna jobba ett par år innan det är dags för syskon kanske? Hade känts dumt att få jobb sen typ direkt gå hem och vara mammaledig.. :)


    Va kul! Hur länge har ni försökt om jag får fråga :)
    Precis så tänker jag också! Känns som att det blir för länge att vänta till skolan är klar plus att jag vill komma in i arbetet ett tag innan.. och då känns de som att det är dags för ett syskon :D

    Min sambo har också fast tjänst, så egentligen ska det väl gå bra.. Får hoppas det går som planerat bara :)
  • hennaah
    Sanny skrev 2015-09-08 18:39:07 följande:

    Va kul! Hur länge har ni försökt om jag får fråga :)

    Precis så tänker jag också! Känns som att det blir för länge att vänta till skolan är klar plus att jag vill komma in i arbetet ett tag innan.. och då känns de som att det är dags för ett syskon :D

    Min sambo har också fast tjänst, så egentligen ska det väl gå bra.. Får hoppas det går som planerat bara :)


    Vi har försökt sen i maj :) haft lite inställningen att det kommer när det kommer, men jag är lite otålig så provade med ältester denna månaden, så nu är det bara att vänta på bim :)

    Haha vi tänker samma sak då! :D vad pluggar du om jag får fråga? Och hur långt har du kvar? :)
  • salliy

    hennaah;

    Hoppas du prickade in det med ältesterna! När har du bim? och har du några symptom? :)
    Jag har bim 14 enligt min app men tror mer på 16.
    Försöker jag också tänka att det blir när det blir, men det är så svårt! Samtidigt passar det ju bättre med skolan att jag inte blivit gravid än så det kanske är meningen ;)
    har precis börjat plugga så 2 år kvar, vill va lite anonym här men det är inte mer spännande än att jag kommer sitta på ett kontor hela dagarna när jag är klar, haha :D och själv?

  • hennaah
    Sanny skrev 2015-09-10 08:51:44 följande:

    hennaah;

    Hoppas du prickade in det med ältesterna! När har du bim? och har du några symptom? :)

    Jag har bim 14 enligt min app men tror mer på 16.

    Försöker jag också tänka att det blir när det blir, men det är så svårt! Samtidigt passar det ju bättre med skolan att jag inte blivit gravid än så det kanske är meningen ;)

    har precis börjat plugga så 2 år kvar, vill va lite anonym här men det är inte mer spännande än att jag kommer sitta på ett kontor hela dagarna när jag är klar, haha :D och själv?


    Den 18 så det är ett tag kvar... Men hade lite hugg på höger sidan igår, men det kan ju vara att man överanalyserar haha!

    Jo jag vet, man känner ju sin kropp så pass att man har lite koll, medan sambon i princip bara vet när en har mens haha!

    Okej, jag har klarat av ett år, 2 kvar :) läser till sjuksköterska :)
Svar på tråden Planerar barn mitt i studierna