• Anonym (??)
    Äldre 5 Sep 15:40
    1081 visningar
    7 svar
    7
    1081

    Skillnad mellan wt och populära namn?!

    Vad är skillnaden mellan wt-namn och populära namn egentligen? Jag tycker det verkar som att alla populära namn blir kallade för wt-namn. Förklara skillnaden tack

  • Svar på tråden Skillnad mellan wt och populära namn?!
  • Anonym (Tja..­.)
    Äldre 5 Sep 15:57
    #1

    WT-namn är sånt man definitivt aldrig kommer se en bank-vd eller statsminister heta som t.e.x Cazzandrah eller Cevin.

  • Anonym (!)
    Äldre 5 Sep 16:00
    #2

    För mig finns inga wt namn. Finns däremot tendenser till att människor med lägre utbildning väljer namn som tex novali, xander och stavar vanliga namn med xcz om det går.
    Men det är min erfarenhet. Har aldrig sett nån statistik på det. Tror det har att göra med att man vill att sina barn ska vara speciella då man själv kanske inte känner sig så.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 5 Sep 16:07
    #3

    Du har rätt i att WT-namn och populära namn ofta ligger nära varandra. Det ligger i sakens natur. De unga, hippa WT-föräldrarna väljer det allra senaste och trendigaste, medan medelklassen blickar bak i tiden och väljer gamla svenska namn.

    WT-namn är helt enkelt de som klingar WT. Inte svårare än så!

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 5 Sep 19:48
    #4

    Trendigaste?

    Ser det mer som att de föredrar amerikanska.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 5 Sep 20:50
    #5

    Anser också att det är lite wt med amerikanska namn som sedan försvenskas.. Kevin Liam Haylee osv osv.. ;)

  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 22:21
    #6

    Så trendiga namn, unika stavningar och svengelska namn är wt. Men gäller det även namn som bara går att uttala på engelska också?

  • Anonym (Lock)
    Äldre 7 Sep 06:47
    #7
    Anonym (??) skrev 2015-09-06 22:21:04 följande:

    Så trendiga namn, unika stavningar och svengelska namn är wt. Men gäller det även namn som bara går att uttala på engelska också?


    Det beror på efternamnet. T ex Jayson Lindgren med förnamnet uttalat på engelska och efternamnet uttalat på svenska låter väldigt illa. Har man engelsk/amerikansk bakggrund och internationellt efternamn är det förståes en annan sak.

    De namn som kallas wt (knäpp beteckning tycker jag) är de namn som med förkärlek väljs av yngre föräldrar med lägre utbildning. Om man inte identifierar sig med den gruppen vill man inte heller ha namn som är typiska för den gruppen. Ju äldre man blir brukar man vilja ha mer etablerade namn.
Svar på tråden Skillnad mellan wt och populära namn?!