• Daniel­12
    Äldre 5 Sep 17:35
    3180 visningar
    27 svar
    27
    3180

    Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..

    Hon har lagt märke till det faktum att svenskar gärna slösar pengar i onödan och köper onödigt dyr mat och dyrt godis alt. köper bara det som ser gott ut.

    Bland annat kan hon inte förstå hur svenskar kan köpa en massa dyr läsk som ju nästan bara innehåller socker, gör en fet och inte ens släcker törsten.

    Samt att hon lagt märke till att svenskar överlag är dåliga på att ta vara på extrapriser och tillfälliga billiga erbjudanden. Hon menar att svenskar är bekväma av sig och inte orkar leta eller se sig om i olika butiker, utan köper dyrt "svam" som hon kallar det för. Hon tycker att programmet lyxfällan är utmärkande för svenskar, som lever för pengar som de inte har, och som ska unna sig i tid och otid, trots att de inte har råd.

    Allra minst förstår hon svenskar som köper pizza titt som tätt, när man kan göra varma mackor med tillbehör som blir minst lika gott som pizza, men mycket billigare, eller göra egen pizza.

    Hon begriper inte heller folk som köper ny mobil/Smartphone/surfplatta titt som tätt, när den gamla fungerade utmärkt.

    Jag börjar mer och mer gå på hennes linje. Är det så att vi svenskar är så pass välfärdsskadade att vi bara anser att det bästa/ godaste/ exklusivaste är gott nog? Dessutom, menar hon, påverkar vi invandrare som kommer hit med våran onödigt vidlyftiga livsstil, så att de tar efter och vill ha samma standard.

    Är det inte dags att vi börjar tänka om i vårt konsumtionsmönster? Måste allting vara dyrt, nytt och exklusivt hela tiden? Är det inte en villfarelse att vi skulle bli lyckligare av det, egentligen?

  • Svar på tråden Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..
  • Äldre 5 Sep 17:45
    #1

    Jag kan bara håll med.

  • Äldre 5 Sep 17:49
    #2

    Köp billigare eller smartare om du vill.

    Mitt tips till dig är att tänka själv istället för att lyssna på vad andra säger åt dig.

    Om folk i allmänhet slutade all "lyxkonsumtion", hur skulle det då gå med välfärden?


    Born to lose, live to win!
  • Äldre 5 Sep 18:17
    #3

    Lönar sig knappast att leta runt i olika butiker. Det får vara väldigt bra extrapriser då. Tid är pengar och för mig är det ca 300kr/timmen.

  • Gert
    Äldre 5 Sep 18:19
    #4

    Din kompis från Vietnam har rätt.


    Give ´em Hell!
  • Daniel­12
    Äldre 5 Sep 18:19
    #5
    Grande Rock skrev 2015-09-05 17:49:37 följande:

    Köp billigare eller smartare om du vill.

    Mitt tips till dig är att tänka själv istället för att lyssna på vad andra säger åt dig.

    Om folk i allmänhet slutade all "lyxkonsumtion", hur skulle det då gå med välfärden?


    Faktum är att det var hon som fick mig att öppna ögonen, jag har själv varit en av de dumma, tyvärr.

    Ja folk som har råd att lyxkonsumera kan väl göra det, men det är jävligt dumt att göra det om man inte har råd.

    Vi behöver inte allt det vi tror att vi behöver. Folk i andra länder klarar sig utmärkt utan detta. Som jag ser det är det någon sorts fåfänga hos svensken, att vi tror att vi är mer värda än andra. Sen, för att vara "solidariska" tycker vi förstås att de som kommer hit ska ha rätt till samma standard, för annars vore det ju "orättvist".

    Som ett exempel vet jag folk som har stora bokhyllor fulla med böcker som de aldrig läser. Vad fan ska de med böckerna till om de inte ska läsa dem? Ska de bara vara prydnad?

    Eller folk som måste ha så stor och bred TV trots att det inte är det minsta fel på deras syn, så köper de de dyraste.


  • Äldre 5 Sep 18:22
    #6

    Ja hon har rätt. Men själv tycker jag jag inte handlar för mycket och jag är noga med att köpa storpack när det är extrapriser osv. Man kan göra roligare saker för pengarna än handla i butiker med överpriser. Älskar LIDL.

    Dock håller jag inte med om att varma mackor är lika gott som pizza :)


    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Äldre 5 Sep 18:25
    #7

    Och jag kan bara konstatera att hon har rätt. Och fel. Och  knappats representativ för vietnameser. Ur sin socioekonomiska grupp, så kanske, men medelvietnamesen och medelsvensson konsumerar på ungefär samma sätt.

    Det kunde lika gärna ha varit en svensk som berättade detta för dig, eftersom det finns massor av svenskar med samma mentalitet.


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 5 Sep 18:40
    #8

    Jaha tänker jag. Vi gör alla olika val för att vi har möjligheten just nu att göra det, så varför inte?

    Jag bryr mig inte om extrapriser på mat men köper kläder på rea och använder dessa tills de trillar av. Likväl köper jag en ny mobil vartannat år och säljer den andra på begagnat marknaden.

    Vi gör alla olika prioriteringar, upp till var och em tycker jag.

  • Äldre 5 Sep 19:01
    #10

    I sak har människan förstås rätt, jag tycker också att folk verkar köpa en massa onödigt, eller byta ut saker i hemmet myyyycket oftare än nödvändigt. Ofta går jag på second hand affärer och hittar ofta kläder som fortfarande har prislappen kvar. Är det lathet - att köparen inte orkar lämna tillbaka ett för litet plagg? Eller köper man så mycket kläder att man inte hinner använda..? Helt onödigt.

    Men när det kommer till BRA mat kompromissar jag inte! Köper ekologisk och närproducerad mat så långt det går - och dessa produkter finns sällan i billigare storpack eller på extrapris. Om det är något jag är noggrann med så är det vad som åker in i min mun!

    Vidare handlar nog pizzaköp oftare om att man inte orkar/har tid att laga mat, och att man därför köper snabbmat istället. Även fast en hemmalagad pizza såklart kan vara godare än en köpt!

  • Äldre 5 Sep 19:05
    #11
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 18:52:46 följande:
    Tala gärna om för henne att det finns något som heter kvalite, något som heter ekologiskt, något som heter närproducerat, något som heter miljömedvetenhet, olika märkningar, osv. Det är inte de grejerna som är nedsatta priser på. Någonsin. 

    Hemmagjord pizza? Varma mackor? Ja, hon måste vara en kulinarisk geni? Men det är ju bra att hon har åtminstone ett intresse här i livet, att klaga på folket i landet där hon bor. 

    Men allvarligt talat, jag hade ju varit förvånad om jag behövt lära mig vad och hur jag ska handla av en vietnamesiska. Gapskratt.
    Jodå, den här veckan har coop här extrapris på 4 ekologiska varor och 2 msc-märkta varor, hemköp har 23 eko-varor, 3 msc-vara och 1 fairtrade-vara och ica har 1 ekologisk vara Oskyldig

    Annars håller jag väl med dig....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..