• Kakan1kakan2

    Orsaker till dålig embryoutveckling

    Hej

    Jag och maken har precis fått reda på att vårt 4:e ivf försök misslyckats totalt. Försöker att inte läsa så mycket men ni vet hur det är. Jag vill dela med mig av vad som hänt för oss under IVF:erna och hoppas på att det finns några fler i samma situation. 

    Bakgrund: Jag nyfyllda 31, PCO liknande äggstockar med hög äggreserv. Maken några år äldre. Svagt spermatest men OK (på gränsen).

    IVF 1 - 19 ägg vid ägguttag (ÄT) - 13 mogna - standard på hälften där inget befruktas och ICSI på andra hälften (maken har efter preparation 0,95 milj spermier). 4 befruktade embryon. Inget återföring dag 2 pga dålig embryokvalitet. Medicin: Bemfela (inför nästa IVF ska vi också göra kort metod men nu med Monopur).
     
    IVF 2 - 5 ägg vid ÄT - 5 mogna - ICSI på alla 5 - 4 befruktas. Återföring dag 2 av ett fint 4-celligt embryo med 4 synliga kärnor fragmentering 1 av en skala 0-4 där 4 är sämst. Mensen kommer. Resterande 3 embryon hade bara 2 celler vid dag 2 och nått delade sig till en dåligt 4-celligt, så inget till frysen.

    Nu säger vår läkare att man misstänker att det rör sig om en en liten nedsatt spermiekvalite. Ny klinik inför nästa IVF och Vi testar nu långt protokoll med p-piller första veckorna och menopur som tidigare. Läkaren hoppas på bättre ambryokvalitet och målet är att odla längre.

    IVF 3 - 8 ägg vid ÄT - 6 mogna - ICSI på alla där spermier valts ut med FAMSI metod dvs extra stort mikroskop och embryologen tycker att de sex spermerir man valt ut är av god kvalitet - 4 befruktade embryon - På dag 3 får vi bekräftat att inget embryo är av bra kvalitet :( Sorgen är enorm och vi får nu inget tillbaka.

    Tillbaka på kliniken som vid IVF 1 och 2. Vi börjar direkt på mensen från den tidigare IVF:en.. Kort protokoll med Menopur igen lite högre dos denna gång med 137,5 annars same som vid IVF 2. 

    IVF 4 - 5 ägg vid ÄT - 4 befruktade med ICSI - dag 2 vill man inte sätta tillbaka. Vi har då 3 embryon med bara 2 celler och 1 embryo med 4 celler fast 2 i fragment och cellerna är ojämna. Man vill odla vidare för att se om ngt av de andra kommer ikapp eller om 4-celliga bättrar på sig. Dag 3 har vi ett som fortf har 2 celler, det andra har 3 celler, tredje embryot har delat sig till 4 jämna celler och det fjärde embryot har inte delat sig utan ligger kvar med sina 4 dåliga celler. Barnmorskan säger att hoppet kan ligga på det tredje. Dag 4 samtal från läkaren om att alla stannat av vid dag 3. Tomhet!!

    Visst är man ensam i denna IVF karusell men jag  frågar nu läkaren hur vanlig den här historiken är? Är det fler andra par som råkar ut för samma som oss? Han svarar att det inte är jätte vanligt. Han upprepar flera ggr du är ju ung och har många ägg. Vi måste ta upp det här i läkartemet och tycker att hoppet inte är ute för oss!

    Vi har träffat många olika läkare och de flesta säger ju hela tiden du är ung och har en god äggreserv som att deras underlag till att inte uttala sig "vi tror att det är din äggkvalitet". Att maken har nedsatt antal och rörlighet kan man ju komma förbi med ICSI men vad tusen händer? 

    Är det ngn av er som råkat ut för desamma och vad har hänt? Behöver höra solskenshistorier för vi är övertygade om att vi bara måste lyckas. Tack och lov att vi har varandra!! 

    Kramar till er andra som är i samma situation som vi är!

  • Svar på tråden Orsaker till dålig embryoutveckling
  • Tindra85

    Hej,

    ingen solskenshistoria här tyvärr, bara att vi nästan är i exakt samma läge..
    Mannen högt DFI och dåliga spermier, jag bra ägg så vitt de kan se, ICSI, men sen fragmenteras embryona och allt blir skit. 

    Har nu funderat på att göra kromosomtest på mig och mannen. Har ni gjort det?
    Vilka kliniker har ni provat?

    Lider med er...


  • Siri2014

    Jag har gjort kromosomtest efter 3 ivf med negativa resultat och fragmentering, trots god äggstocksreserv och hyfsat ung ålder.
    Den visade att jag saknar x kromosom i vissa kromosompar, men egentligen inte nåt som borde ställa till det så här. Med åldern tappar naturligt en del kromosompar en x-kromosom (jag har tappat något fler än genomsnittet för min ålder). Men inte alls säkert att det är det som påverkar nu.
    Jag tror ivf-protokollet påverkar jättemycket!

  • Ingrediensen

    Mitt tips är absolut spermiedonation. Har spermierna dåligt DNA så hjälper inte icsi. I ditt fall har de lyckats få till befruktning med icsi men inga bra embryo. Det är ju mer sannolikt att du har bra äggkvalite eftersom du har stor äggreserv. Och betydligt lättare med spermadonation än äggdonation. Försök annars få till test av DFI på sperman, som någon ovan pratar om. Men dålig DFI = icsi hjälper inte. Men då vet ni åtminstone och slipper göra ivf på ivf utan resultat.

    Lycka till!

Svar på tråden Orsaker till dålig embryoutveckling