• Anonym (Kaffedraken)

    P-piller då barnansökan är inskickad.

    Hej! Jag har försökt att hitta information om detta men jag hittar det inte. Eller är det helt självklart?

    Min undran är mest hur ni tänker då ni skickat iväg adoptions papprena till era länder, börjar ni på något sätt skydda er trots att ni inte blivit gravida på flera år.

    Vi har varit utan preventivmedel i snart 7 år utan att blivit gravida på naturlig väg men ändå anser vi att vi ska börja skydda oss då vår utredning snart är klar. Vi är nu helt inställda på att vi ska adoptera så en eventuell graviditet nu skulle kännas känslomässigt "jobbig" (kanske då vi vid 2 av våra ivf försök blev gravid men fick missfall).

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden P-piller då barnansökan är inskickad.
  • Anonym (Kaffedraken)

    det är väl upp till er hur ni vill göra.
    nu kanske ni bara vill ha ett barn?
    men om det nu skulle bli ett syskon då skulle det kanske inte göra så mycket?

    jag hade en god vän tidigare som var adopterad i en familj med två adoptivbarn och ett biologiskt, jättefin familj.

    upp till er att bestämma

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar?.

    Men det jag menar är att man under väntan på bb, rb och innan man har hunnit hem och stadgat sig med den nya familjemedlemen kanske borde skydda sig. Även fast risken för att bli gravid är liten då det inte hänt något på 7 år.

    Hur har ni gjort?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att det är olika hur man väljer att göra. Det beror nog på hur "fertil" man är och orsakerna till eventuell infertilitet. Även hur lång väntetid man har innan BB spelar nog en stor roll.

    Det man iallafall kan konstatera är att det är katastrof att bli gravid efter att man fått BB och innan barnet hunnit vara tillräckligt länge i familjen för att anknytningen ska fungera och alla känner sig trygga och stabila i familjen.

    Om man inte skulle se processen att "ställa om sig" mot ett biologiskt barn som alltför psykiskt påfrestande så skulle jag generellt säga såhär (OBS-min egen åsikt):

    Så länge man inte skickat papper till något land behöver man inte skydda sig.

    Om man skickat papper till ett land beror det lite på förväntad väntetid till BB, om det kan gå snabbt så bör man skydda sig så att man inte står med positivt gravtest och BB samtidigt. Om det är flera års kö inom landet så kan man kanske avvakta med skydd men man måste tänka på att det kan gå fortare än man tror.

    Så snart det börjar närma sig ett BB så skulle en oväntad graviditet orsaka en onödig väntan på familj för ett tilltänkt barn.

    Efter BB och fram tills dess att alla i familjen är redo för syskon är en graviditet en katastrof för alla inblandade. Då gör man bäst i att skydda sig oavsett fertilitet!

Svar på tråden P-piller då barnansökan är inskickad.