• frucgsvensson

    Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015

    Tänkte starta en ny tråd för oss med PCO/S som skall göra IVF ni i september. Jag tycker att det är skönt att kunna relatera och jämföra med de som har liknande problemområde.

    Detta är mitt första försök.

    Så! Jag har pco och tar 112,5E Menopur, korta protokollet. Ska ta den sjunde sprutan ikväll. Igårkväll la jag till orgalutran också. Imorgon ska jag på första kollen efter start med både VUL och blodprov. Spännande!

  • Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015
  • Coocoo

    Har oxå pco och ruvar just nu på en 3 dagars.. förde tillbaka ägg 31e augusti


    frucgsvensson skrev 2015-09-06 19:33:36 följande:

    Tänkte starta en ny tråd för oss med PCO/S som skall göra IVF ni i september. Jag tycker att det är skönt att kunna relatera och jämföra med de som har liknande problemområde.

    Detta är mitt första försök.

    Så! Jag har pco och tar 112,5E Menopur, korta protokollet. Ska ta den sjunde sprutan ikväll. Igårkväll la jag till orgalutran också. Imorgon ska jag på första kollen efter start med både VUL och blodprov. Spännande!


  • FruGrävling

    Jag har också PCOS. 34 snart 35 år gammal. AMH på 11.

    Jag är svårstimulerad, eller snarare svår att stimulera lagom. Detta är första gången jag nåt äggplock men tredje försöket att stimulera. Har tidigare fått avbryta pga dålig tillväxt av äggblåsor i kombination en ledande äggblåsa alt. var det en o samma cysta som spökade hela tiden

    Vid de avbrutna försöken hade jag dosen 112.5 resp 125 enh Gonal-F. Nu tredje försöket började vi på 150 enh med samma resultat som tidigare så fick då öka till 175 enh. Sprutade i totalt 11 dagar

    Äggplock i fredags och ca 30 äggblåsor punkterades och vi fick 27 ägg. 21 befruktades.

    Nu väntar vi på att se hur många vi får till frysen för pga risk för överstimulering tvingades vi avstå från färsk återföring. FET förhoppningsvis senare i höst.

  • Coocoo

    Jag kör kort protokoll och sprutar med puregon mellan 108 till 125 enh. Denna gång fick vi ut 13 ägg och 4 som befruktades. Dock oklart om alla äggen var mogna. Vid mitt förra plock blev det oxå 13 ägg med 6 befruktade.


    frucgsvensson skrev 2015-09-06 22:33:31 följande:

    Åh vad häftigt! :) vad hade du för behandling och hur många ägg fick du ut som befruktades?


  • frucgsvensson

    Har varit på första VUL:et nu. Och precis som jag trodde så blir det troligtvis en doshöjning (det beror på vad blodprovet visar).

    Läkaren lät liiite besviken ändå tyckte jag, men han poängterade att de börjat försiktigt för att jag inte ska bli överstimulerad. Slemhinnan var på ca 8 mm och det var han nöjd med såhär långt. Han hittade bara två äggblåsor på höger sida (plus en massa små som inte vuxit ännu) där ena var ca. 12 mm och den andra ca. 14mm.

    På den andra sidan hittade han fyra äggblåsor i ungefär samma storlek.

    Det blir förmodligen en doshöjning från 112,5 till 150E. Men samtidigt så trodde han att äggplock skulle ske nu på Fredag eller Måndagen efter helgen. Han trodde inte heller att jag behövde ett till VUL på kliniken, men det berodde på vad Falun (ivf kliniken) tyckte. Jag tycker därimot som att det lät lite snålt med 6 äggblåsor bara?! Vet ju inte om de andra sätter fart nu då man höjer dosen, men ändå! Tänk om ingen av äggblåsorna innehåller några ägg?!

    Jag återkommer efter svaret på blodprovet.

  • frucgsvensson
    FruGrävling skrev 2015-09-06 22:56:47 följande:

    Jag har också PCOS. 34 snart 35 år gammal. AMH på 11.

    Jag är svårstimulerad, eller snarare svår att stimulera lagom. Detta är första gången jag nåt äggplock men tredje försöket att stimulera. Har tidigare fått avbryta pga dålig tillväxt av äggblåsor i kombination en ledande äggblåsa alt. var det en o samma cysta som spökade hela tiden

    Vid de avbrutna försöken hade jag dosen 112.5 resp 125 enh Gonal-F. Nu tredje försöket började vi på 150 enh med samma resultat som tidigare så fick då öka till 175 enh. Sprutade i totalt 11 dagar

    Äggplock i fredags och ca 30 äggblåsor punkterades och vi fick 27 ägg. 21 befruktades.

    Nu väntar vi på att se hur många vi får till frysen för pga risk för överstimulering tvingades vi avstå från färsk återföring. FET förhoppningsvis senare i höst.


    Jäklar vad många ägg du fick ut! Vet du hur stora dem var ungefär? Det är första gången jag stimuleras till många äggblåsor (har tidigare stimulerats till ett ägg bara). Jag kör nu 112,5 E menopur men de hittade bara 6 äggblåsor idag efter 7 dagars sprutande. Jag tycker att det verkar vara för få ägg!

    Jag har också högt AMH, läkaren sa att jag hade 12+, vad nu det betyder. Ändå trodde läkaren att det blir äggplock nu på fredag eller måndagen efter helgen. Är han nöjd med 6 äggblåsor?! Lite tyckte jag när man hör hur många andra har fått ut!
  • FruGrävling
    frucgsvensson skrev 2015-09-07 13:33:41 följande:

    Jäklar vad många ägg du fick ut! Vet du hur stora dem var ungefär? Det är första gången jag stimuleras till många äggblåsor (har tidigare stimulerats till ett ägg bara). Jag kör nu 112,5 E menopur men de hittade bara 6 äggblåsor idag efter 7 dagars sprutande. Jag tycker att det verkar vara för få ägg!

    Jag har också högt AMH, läkaren sa att jag hade 12+, vad nu det betyder. Ändå trodde läkaren att det blir äggplock nu på fredag eller måndagen efter helgen. Är han nöjd med 6 äggblåsor?! Lite tyckte jag när man hör hur många andra har fått ut!


    Vid första ultraljudet hade jag många små äggblåsor, men det bedömdes att de inte hade reagerat/börjat växa. Vid VUL nr 2 3 dagar senare (dvs morgonen sprutdag 9) mätte hon 20 äggblåsor men trodde att det nog fanns några fler men svårt att räkna då de var så många. Då var alla mellan 10-13 mm med de allra flesta 11-12 mm.

    VUL nr 3 på dag 12 (dvs ytterligare 3 dagar senare) räknade hon inte så noga utan då mätte hon bara storleken på de största. Jag hade då 2 st 21 mm kanske 10 st 15-17 mm och sen ett gäng 13-15 mm.

    Efter äggplocket sa den läkaren att hon punkterat ca 30 äggblåsor och att vi fått 27 ägg. Jag är fortfarande inte klar på om det var totalt 27 ägg eller 27 mogna ägg o om det i så fall fanns fler omogna.

    Jag vet inte, 6 st låter ju lite jämfört med mig men min stimulering musslyckades ju egentligen eftersom jag ju egentligen fick alldeles för många. Det innebar ju bl a att jag inte får göra något återförande nu utan måste frysa alla. Jag vet att de sa att de siktade på 5-10 o det är också vad läkaren sa efter ÄP. Så i sådana fall ligger du ju ganska bra till. Tänk också på att de såg kanske 20-25 äggblåsor på mitt andra VUL men vid ÄP punkterades ca 30 så då har det tillkommit några - det kan det säkert göra för dig också!
  • Gweny

    Jag har PCOS & hypotyreos, så mycket som går emot.

    Fick ut 15 ägg och blev 5 st embryon till frysen vid första IVF. Nu väntar vi på vårt 2a FET. Gör långa protokollet. Blir förhoppningsvis insättning om ca 2 veckor. Sprayar och tar östrogentabl nu.

    Lycka till alla!

  • Coocoo

    Min klinik vill få ut mellan 8-12 ägg. De säger att ju fler ägg desto högre risk för dålig kvalite. Så dina 6 är säkert kalasbra


    frucgsvensson skrev 2015-09-07 13:29:49 följande:

    Har varit på första VUL:et nu. Och precis som jag trodde så blir det troligtvis en doshöjning (det beror på vad blodprovet visar).

    Läkaren lät liiite besviken ändå tyckte jag, men han poängterade att de börjat försiktigt för att jag inte ska bli överstimulerad. Slemhinnan var på ca 8 mm och det var han nöjd med såhär långt. Han hittade bara två äggblåsor på höger sida (plus en massa små som inte vuxit ännu) där ena var ca. 12 mm och den andra ca. 14mm.

    På den andra sidan hittade han fyra äggblåsor i ungefär samma storlek.

    Det blir förmodligen en doshöjning från 112,5 till 150E. Men samtidigt så trodde han att äggplock skulle ske nu på Fredag eller Måndagen efter helgen. Han trodde inte heller att jag behövde ett till VUL på kliniken, men det berodde på vad Falun (ivf kliniken) tyckte. Jag tycker därimot som att det lät lite snålt med 6 äggblåsor bara?! Vet ju inte om de andra sätter fart nu då man höjer dosen, men ändå! Tänk om ingen av äggblåsorna innehåller några ägg?!

    Jag återkommer efter svaret på blodprovet.


  • frucgsvensson

    Okej. Så det kan ändå hända så pass mycket på bara några dagar? Jag fick nämligen svar på blodprovet några timmar efter jag skrev det här och läkaren funderade ju på att höja dosen, men nu blir det så att jag fortsätter med samma dos i två dagar till och sen dags för VUL nr 2 samt blodprov efteråt (hinner inte innan eftersom jag har en bit till kliniken). Får se vad som hänt.

Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015