• Visflicka

    Snart ett år, kryper inte!

    Hej!
    Jag är en sådan där orolig förstabarnsföräldrer som ständigt oroar sig för saker och ting. Speciellt över barnets utveckling. 
    Min son är snart ett år och kryper fortfarande inte. Inte heller hasar eller ålar. Bara sitter på sin lilla rumpa. Han älskar att hållas i handen och stå men tar inga steg. 
    Alla bara säger: Det kommer! Var inte orolig! Det är inga fel! Var glad så länge han sitter still!
    Men hur ska man veta?! När ska man börja ta tag i det och bli riktigt orolig?! Och vad kan man göra?! 
    Jag vet att vissa barn inte kryper alls utan går på en gång eller hasar sig fram. Jag vet att vissa inte kryper förrän de är elva månader. Men nu är han det och fortfarande händer inget. Jag är rädd för att han stannar där. 
    Jag fattar att det förmodligen kommer lösa sig, men det är svårt att låta bli att tänka. 
    Snälla, ge mig råd och tips på vad jag kan göra. Och framförallt ge mig av era egna erfarenheter! Jag börjar bli gråtfärdig av att tänka på detta och det känns inte som någon förstår mig. 

  • Svar på tråden Snart ett år, kryper inte!
  • Trippelmamma76

    Jag kan tyvärr bara stämma in i kören som säger att det kommer! Ge lillen tid. Han kanske är en lugn person som inte har så brått iväg. Eller så är han i en filosofisk fas där han tittar mycket omkring sig och tar in omvärlden den vägen. Mitt barn som är två år har haft väldigt tydliga faser där det ömsom handlat om motorik och ömsom om språket. (De lär ju sig språket genom att lyssna långt innan de talar själva)

    Är du ändå såpass orolig att det förtar njutningen av ditt barn så ta upp det på ettårskontrollen på BVC och be läkaren titta på honom!

  • Anna74a

    Det är nog verkligen ingen fara.
    Hade det varit något fel hade du troligen märkt av andra saker också angående motoriken och uppmärksamheten.
    Min grabb var en liten filosof som fokuserade på att läsa av omgivningen samt var lite bekväm av sig.
    Men det kom av sig själv lite senare när han såg någon mening med att bemöda sig :)

  • Ellie

    Min första dotter satt där man satte henne och lärde sig inte krypa förrän några månader efter hon lärt sig gå (gick strax efter ett års ålder). Hon ålade inte, hasade inte utan satt helt stilla. Hon älskade också att stå upp och hålla i händerna. Däremot gick hon omkring en hel del på det viset, men det är ju olika vad barn vill och gör. En dag lossnade det bara med att sätta ena foten framför den andra och ge sig av.
    Vi behövde aktivt visa henne allt det mororiska. Vi fick tex tala om för henne hur hon skulle sätta sina händer för att ställa sig upp, eller för att komma över en tröskel osv. Hon lärde sig först med hjärnan och sedan med musklerna. Nu vid 3 års ålder är hon lika motorisk som något annat barn. Hoppar och klättrar jämt, slår kullerbyttor, står på ett ben osv.
    Hon har alltid varit mer teoretiskt inriktad. (Barn nummer två är totalt annorlunda och kryper nu vid 6 månader).

  • Mälaröbo

    Min son lärde sig aldrig krypa. Han satt på rumpan o såg till att bli servad med det han ville ha. Han var över året innan han gick.

  • Marie89

    Min tjej började förflytta sig när hon var 16 månader. Fick också hela tiden höra att det kommer, även av bvc. Vid 1 år krävde jag att få komma till barnmottagningen där vi verkligen blev tagna på allvar direkt då även läkaren tyckte hon var sen med joller och kontakt. Känns bra att de tagit massa prover på henne för att utesluta att hon har någon sjukdom som skulle kunna bli värre. De kan fortfarande inte säga om det är något eller inte. Hon är 18 månader nu. Det jag vill säga att troligtvis är din dotter bara lite sen, men är du orolig så är det alltid bra att kolla upp. Som mamma känner man ofta på sig om något är fel.

  • äldreochklokare

    min ena son började krypa och gå nästan samtidigt, och då var han mer än ett år gammal. Innan satt han också mest. Lekte med sina grejer men förflyttade sig ganska lite. 

  • Cecilia13

    Min dotter har precis börjat krypa, hon är 20 månader :) hon var väldigt orörlig fram tills hon började gå vid ca 15 månader. Ta det lugnt!

  • StevenDiese

    Varför så bråttom?

    Sluta stressa, de tider som anges är medelvärden. Vissa barn kommer gå svintidigt och andra jättesent. Vi är olika.

  • Aniiee

    Bara att rätta in sig i ledet..... Det kommer. Fundera inte så mycket på det. Min storebror var lika dan, satt blick stilla tills han ställde sig upp och gick vid 15 månader, jag hoppade över krypet och gick istället vid 14 månader, brorsans lilla ställde sig upp och gick vid 15 månader.

    Så du kan nog vara lugn i ett halvår till i alla fall.....


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Snart ett år, kryper inte!