• klippanmamman

    Förskolor Karl Johan Göteborg?

    Hej hej föräldrar, min familj flyttar inom Göteborg snart och behöver söka nytt föris till vår 2-åring. Vi ska flytta till Klippan och hamnar alltså i förisområdet Karl Johan i Majorna/Linné, där det finns över 10 förisar. Lite väl mastigt att göra studiebesök på samtliga, kanske. Mottager tacksamt tips, skvaller och alla råd jag kan få om vilka som är värda att kolla in eller undvika. 

    Tack tack tack! 

  • Svar på tråden Förskolor Karl Johan Göteborg?
  • lillan72

    Välkomna, då blir vi grannar. Jag hoppas någon mer kan svara för jag kan bara berätta om mig. Majorna/Linné är barntätt, framför allt Majorna ska vara bland de barntätaste områdena i Sverige så det finns förskolor/dagis nästan överallt både kommunala och föräldrakooperativ. Vi valde kommunalt (hade äldre barn i kooperativ men valde det bekvämare alternativet med den yngste) och förskolan var inhyst i en barack i Amiralitetsgatan, (där det finns ytterligare 2 förskolor) och något år senare blev det flyttat tillsammans med två andra avdelningar till Seglaregatan. Tyckte väl att det var helt ok, inget extraordinärt, så jag hoppas som sagt att fler svarar dig.

  • förisjägaren

    Hoppas också på fler svar. Nu får man tydligen inte besöka förskolorna i Majorna/Linné innan man söker längre för att se hur de jobbar. Kan förstå det, men det blir ju som ett lotteri då verkligen...

  • lillan72

    Jaså, får man inte besöka dem? Märkligt. 
    Har du flyttat in redan? I såna fall kan du väl höra med de grannar som har barn i din ålder vad de tycker och anser och kanske kan komma med mer input.

  • MEE83

    Vad jag vet, så har min polare sin grabb på stället vid Allmänna vägen, vid Lasse-Majas Bageri. Vad jag hört så har han inte klagat, de bor precis i närheten, tar 1 minut att promenera dit för dom, så det är ju smidigt. Det ser lite tråkigt ut dock, inklämt som det är, men det är ju i princip helt nybyggt, det har inte stått där i många år.  

    Jag har inte en aning själv skall jag säga, då jag inte bor inte i Majorna längre, uppvuxen där dock, och har som sagt ingen egen erfarenhet av hur de olika förskolorna är. 

    Jag la märke till att det finns en förskola precis vid Slottsskogen när vi var nere och hälsade på morsan i somras. Ungefär vid Argostugan/koloniområdet, Ekedalsgatan, det är ju ett så gott som perfekt läge, om man tänker på omgivningarna, med slottsskogen precis utanför dörren, trevligare instängslad lekplats/uteplats än ovanstående.  

    Det skall väl även byggas nytt mitt i mot Karl Johansskolan, men det lär ju inte vara klart på ett par år, Dicksons stiftelse vill förtäta "gluggen" där, med ett nytt bostadshus, och bygger då även en ny förskola i bottenvåningarna, med innergården som lekplats/uteplats. 

    Det fullständigt kryllar av barn i Majorna, hade jag kunnat, så hade jag gärna bott där, men jobb, och infödd stockholmsbrud som sambo förhindrar. :)

    Jag hoppas att du kommer trivas! 

  • lillan72

    Aha, den som ligger precis vid backen upp mot Slottsskogen längs med Slottsskogsgatan? Är det inte ett ålderdomshem där också? Ser litegrann ut som det. 

  • MEE83
    lillan72 skrev 2015-10-08 14:16:25 följande:

    Aha, den som ligger precis vid backen upp mot Slottsskogen längs med Slottsskogsgatan? Är det inte ett ålderdomshem där också? Ser litegrann ut som det. 


    Ingen aning. 

    Har inte råkoll längre, tänker på den som ligger precis vid koloniområdet. Det ser ut att vara temporärt dock, modulbyggnad. 

    Det lär väl tillkomma någon ny förskola i närheten av klippan också, i och med exploateringen av Fixfabriksområdet och vagnhallen, där kommer det ju att tillkomma rätt många bostäder(över 1000 i alla fall), det är väl Balder och HSB som sitter på det trumfkortet, då kommer det nog krävas en nyetablering av någon förskola i närområdet, för att möta behoven, men det ligger ju långt fram i tiden.  
  • MEE83

    Tänker på detta. Det kommer väl kräva utökad samhällsservice, kul projekt, för en stadsplaneringsnörd sig mig själv(sådant har jag fortfarande råkoll på hehe). 

    Programmet omfattar området kring gamla Fixfabriken, bussgaraget och Vagnhallen Majorna, samt en del av Karl Johansgatan med kopplingar under Oscarsleden. Programmet föreslår en utveckling med ca 1000 lägenheter, möjlighet till handel, kontor, verksamheter och samlade parkeringslösningar. Förslaget innebär att många av de mindre verksamheter som finns i området idag har möjlighet att finnas kvar. Programmet omfattar ett stort område och det förslag som arbetas fram kommer att genomföras bit för bit, troligen under en 15-årsperiod.


    Vad händer just nu?

    Programsamrådet är slut, nu sammanställs de inkomna synpunkterna i en samrådsredogörelse. Programmet beräknas godkännas i slutet av 2015.


  • lillan72

    Visst är det coolt med Fixfabriksområdet? Hörde ryktas om att en mataffär ska in i systembolagets lokaler vilket ju är bra för oss som bor i Klippan. Men om de planerar detta enkom för att få bort alkisarna/blandmissbrukarna från Stobées så kammar de noll, leverans av diverse varor sker där ändå pga Tysklandsterminalens läge...Får bara hoppas de tänker på korsningen Banehagsgatan/Karl Johansgatan, livsfarligt både för bilister och cyklister där.

  • MEE83
    lillan72 skrev 2015-10-09 08:21:05 följande:

    Visst är det coolt med Fixfabriksområdet? Hörde ryktas om att en mataffär ska in i systembolagets lokaler vilket ju är bra för oss som bor i Klippan. Men om de planerar detta enkom för att få bort alkisarna/blandmissbrukarna från Stobées så kammar de noll, leverans av diverse varor sker där ändå pga Tysklandsterminalens läge...Får bara hoppas de tänker på korsningen Banehagsgatan/Karl Johansgatan, livsfarligt både för bilister och cyklister där.


    Ja, det är kul, jag hoppas att de inte fegar ur, och faktiskt vågar exploatera området rätt hårt. 

    FNs direktiv för vad de kallar en hållbar stad har en nedre gräns på 150 invånare per hektar mark, det skapar bra underlag för samhällsservice, kollektivtrafik och lokalt näringsliv, Olivedal är det mest tätbefolkade primärområdet i Göteborg, med runt 270 inv/ha(har jag för mig, runt 270 i alla fall, har inte de exakta siffrorna i huvudet).

    Sedan finns det mer indirekta fördelar med att ha fler människor boende i ett område, rent psykologiskt kan det påverka en individs trygghetskänsla på ett positivt sätt, det är fler människor ute och promenerar på kvällen, fler upplysta fönster, fler kvälls/nattöppna verksamheter som ger liv till området, den där sena promenixen hem sent på kvällen/natten känns inte lika ensam, vilket gör att många känner sig tryggare. 

    Jag tror inte det har något med alkisarna och pundarna att göra, utan det handlar mest om att förtäta ett område som är populärt, som har god tillgång till kollektivtrafik etc.

    Från exploatörernas sida så är det ju något utav en guldgruva, kvm priset på bostäderna(blir garanterat nästan bara bostadsrätter) kommer med stor sannolikhet att vara ganska högt. Säkert i stil med JMs planerade landshövdingehus vid tomten som ligger i närheten(PRIS: 4 295 000-5 695 000 KR, 3-4 rum). 

    Personligen, så har jag aldrig haft några problem med de mer socialt missanpassade invånarna i Majorna, det fanns några riktiga "karaktärer" i stadsdelen när jag växte upp, dessa verkar dock ha trillat av pinnen. När jag är nere och hälsar på(flyttade till stockholm för plugg på HHS och blev kvar, 10 år exil nu hehe), så är min spontana känsla att finns färre missanpassade och dampiga socialgrupp 3 i Majorna nu för tiden. 

    Angående livsmedelsbutik så tror jag inte att de avser att omlokalisera systemet, det är trots allt samhällsservice det med, dock så står det bland annat följande i planprogrammet.
    Ny detaljplan startar med målsättningen
    att ge både liv åt gatan och skydd mot leden. En ny livsmedelsbutik
    är prioriterat.
    En samlad parkeringslösning bör kunna ordnas i garagebyggnader
    ovan mark, mot Oscarsleden. Idrottshall med gymnastikinriktning
    ska prövas vid Jaegerdorffsmotet för att avgöra slutlig
    lokalisering vid Stadsgatan eller i Fabriksområdet.



    Stadsgatan är arbetsnamnet på ett av 4 delområden i planprogrammet, med Stadsgatan menar de Karl Johansgatan och det täcker även in Jaegerdorffsplatsen/motet, det finns ju ytor på norra sidan om Karl Johansgatan som i princip bara är asfalt. De där gluggarna kommer med stor sannolikhet att bebyggas, antagligen med verksamhetslokaler, och då lär det bli en Livsmedelsbutik och idrottshall/kontor. Finns det inte två bensinmackar där? Den till väster lär flyga, och ge plats för en ny byggnad. 
     
  • lillan72

    Den ena macken är redan jämnad med marken, PREEM, den som låg bredvid systembolaget. Shell är ju på gång. Trist för oss bilister som smidigt kunde tanka till/från jobbet och hämta ut paket, nu får vi åka ända till Sandarna för att lösa ut försändelser. 
    När jag var på informationsmötet på bibban pratade de om 2000 lägenheter! Håller med om att det ökar trygghetskänslan med ett livligare område och hellre att de bygger där än exploaterar Sjöbergen!

  • MEE83
    lillan72 skrev 2015-10-09 14:18:15 följande:

    Den ena macken är redan jämnad med marken, PREEM, den som låg bredvid systembolaget. Shell är ju på gång. Trist för oss bilister som smidigt kunde tanka till/från jobbet och hämta ut paket, nu får vi åka ända till Sandarna för att lösa ut försändelser. 
    När jag var på informationsmötet på bibban pratade de om 2000 lägenheter! Håller med om att det ökar trygghetskänslan med ett livligare område och hellre att de bygger där än exploaterar Sjöbergen!


    Så båda de bensinmackarna som ligger där skall bort? Det är ju lite konstigt, vart ligger närmaste efter det? Vita Björn? Paket är ju rätt enkelt att lösa om det till exempel etableras en ny livsmedelsbutik, de kan ju sköta sådant. 

    Men att båda mackarna försvinner är ju lite skumt, och lite tråkigt, jag har många gånger använt PREEM macken som depå stopp när jag varit ute sent och festat, gillade att macken hade öppet dygnet runt med 7/11 utbudet, bra ställe att köpa nattfika om man varit ute på stan och var sugen på något att knapra på. 

    När jag gick på gymnasiet(är 80-talist) brukade vi alltid knacka på vid Lasse-Majas på vägen hem(torsdagar var det en bra klubb inne i stan), bagaren öppnade alltid och hade helt nygräddat till försäljning, 4-5 på morgonen, så jävla gott. Nu vet jag inte hur de gör, de har ju öppnat ett andra Lasse-Majas ute i Långedrag har jag förstått, kanske bara bakar på ett ställe.  
  • lillan72

    TS får ursäkta att vi är lite OT här.
    Ja, båda mackarna ska bort - för att främja bilfri stadsdel (?) Så vi måste spy ut avgaser för att köra en extra bit för att tanka..
    Lasse-Majas bageri vet jag inte var den ligger men så är jag relativt nyinflyttad, har bott här i 8 år ungefär och trivs fantastiskt bra.

  • MEE83
    Borde ju försöka till godo se behoven hos alla trafikslag. Det ger också liv till en stad. Dock så är ju biltrafik ett väldigt ineffektivt transportmedel, sett till den yta som tas i anspråk av infrastrukturen kontra det antal passagerare som kan färdas på en given sträcka under en viss tidsperiod. Fullständig urusel ratio. I större städer blir helt ohållbart med för mycket biltrafik, framför allt för bilisterna, som fastnar i köerna, och Göteborgsregionen växer ju. 
    Det går egentligen inte att bygga bort köer heller, då det ger en inducerande effekt, med nygenererade trafikmängder. Amerikanska städer är "skräckexemplet"(med några undantag), Japanska städer föredömet. Kollar man på städer mer i Sveriges direkta närhet gör ju Köpenhamn ett bra jobb med cyklisterna. Göteborg är dock inte platt som en pannkaka. ;P
    Har man även trafikseparerade kvartersstrukturer så minskas befolkningstätheten, om man då inte bygger på höjden för att kompensera, höga hus i Sverige möter ju ofta på mycket hårt motstånd från medborgarna dock. Får man inte en rimlig täthet, så blir det svårare att räkna hem satsningar på till exempel bra kollektivtrafik, och annan privat och offentlig samhällsservice. Det är ständiga avvägningar, men det går att kombinera, om man vill.. 
Svar på tråden Förskolor Karl Johan Göteborg?