• Solstice

    Kan jag verkligen ta allt samtidigt? Bidrottninggele, munkpeppar, rosenrot, nattljusolja

    Hej alla! Är ny här på familjeliv. Har en fundering som jag undrar om någon kan svara på. Jag och min sambo har försökt skaffa barn 11 månader nu utan att lyckas. Då vi väldigt gärna vill ha barn har jag läst mycket positivt om olika kosttillskott här på familjeliv och har tänkt ge det ett försök.

    På cykeldag 1 fram till beräknad äl äter jag nu bidrottninggelé, angus castus, efamol (nattljusolja), 2 tabletter rosenrot samt B-vitamin komplex och 2 Mitt val kvinna. Nu undrar jag om det är farligt att ta så mycket olika tillskott samtidigt om de kan ta skada på kroppen på nåt vis. Är verkligen dåligt insatt i sånt här.

    Jag har testat med ägglossningtest varje månad men får aldrig positivt bara svagare streck än kontrollstrecket så troligtvis har jag inte ägglossning. Har ätit ppiller i 9 år innan vi började försöka.

    Har även fått äta 3 månaders provera då jag haft stora problem med mens/spottings som aldrig tog slut. Men har ätit klart dom 3 månaderna nu.

    Vad tror ni? Dumt att ta så mycket olika på samma gång eller är det bara att fortsätta och hoppas på ett plus? :)

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Kan jag verkligen ta allt samtidigt? Bidrottninggele, munkpeppar, rosenrot, nattljusolja
  • Tantenfyrtioplus

    Hej, jag vet inte mycket om huruvida man kan blanda de olika kosttillskotten men om ni har försökt i nästan ett år och du inte får utslag på ÄL-testen skulle jag råda dig att först och främst gå till en gynekolog för en enkel undersökning.
    Det brukar de uppmuntra alla att göra som försökt ett år, eller ett halvår om man är över 35. Kosttillskotten får ju inte igång en nödvändigt ägglossning.
    De tar några prover så får man svar ganska snabbt = )
    Har man oregelbunden ägglossning tex kan det stimuleras mm Ganska enkla undersökningar och kan vara enkelt åtgärdat! Vill ni ha barn och du inte tror du har spontan ägglossning så boka en tid = )

  • JennyNG

    Heej :D
    Jag visste inte att man kunde äta de du skrev om :)
    Men jag äter Kvinna tabletterna, och så tog jag folsyra tabletter men det var en kväll då jag blev lam i ansiktet och tungan vart sväld så fick sluta med båda. Men började med bara Kvinna tabletterna nu igen.

    Vi har försökt i 4 år så det kan ju ta upp till ett år innan kroppen kommer igång igen efter ppillren. Men ta kontakt med Gyn nu ist för att vänta.
    Vi vågade inte ringa så åren gick. Och i juni ringde jag om hjälp och nu har vi fått börja göra blod prov och väntar in sperma prov som ska lämnas in. :)

  • Jag är bara jag

    Sluta med alla piller och sök hjälp istället. Vi är jättemånga som provat allehanda piller och nån har väl av ren slump råkat bli gravid, men hjälper gör de inte. De kan faktiskt förstöra istället. Om de hjälpte fertiliteten skulle läkare rekommendera dem och de skulle omvandlas till medicin. Nu får de inte under några omständigheter säljas i fertilitetssyfte!

  • Cyanea
    Jag är bara jag skrev 2015-09-10 11:46:35 följande:

    Sluta med alla piller och sök hjälp istället. Vi är jättemånga som provat allehanda piller och nån har väl av ren slump råkat bli gravid, men hjälper gör de inte. De kan faktiskt förstöra istället. Om de hjälpte fertiliteten skulle läkare rekommendera dem och de skulle omvandlas till medicin. Nu får de inte under några omständigheter säljas i fertilitetssyfte!


    Jag kan bara instämma i det här. Det låter som att det kan bli farligt att ta många olika preparat som inte är testade ordentligt. Vart och ett för sig kanske de inte är så skadliga, men tillsammans kan effekterna bli helt andra. Sen tror jag, precis som Jag är bara jag skriver, att hade de fungerat för det de påstås göra hade de använts för fertilitetsbehandlingar. Det är nog mest slump att det fungerar för vissa. Försöker man tillräckligt länge är ju sannolikheten stor att det faktiskt händer. 

    Sök hjälp hos vården. De är bra och vet vad de håller på med. 
  • Solstice

    Hej och tack så mycket för era svar!

    Jag ska nog vända mig till gynmottagningen istället som ni säger så jag får göra en utredning. Dom har kollat med vul på mig flera gånger och sagt att allt ser normalt ut. Det är därför jag blir så frustrerad när jag aldrig får positivt test :(

    Och efter alla solskenshistorier jag läst här om alla som ha försökt i många år och sedan ätit dessa tillskott å plussat samma månad så kunde jag inte låta bli att vilja testa om det funkade på mig också.

  • Cyanea

    Jag tror att de flesta av oss förstår dig fullt ut. Det är så himla jobbigt när man försöker och försöker och det aldrig händer något, det är verkligen en tuff sits och man önskar så innerligt att man kan påverka det. Men tyvärr är det just den här önskan som tillskotten spelar på. För jämförelse kan jag säga att det tog mig tre år att bli gravid, och det jag gjorde annorlunda den gången det fungerade jämfört med alla andra försöken var att jag börjat ha på mig symbolen för Fatimas hand. Vad jag menar är att människor väldigt gärna vill dra slutsatser som inte finns, och så är det förmodligen i åtminstone de flesta fallen med dessa preparat. 

    Många av oss har provat alla möjliga "mirakelmetoder" utan resultat. Resultaten av "mirakelkurerna" beror nog inte så mycket på att de fungerar, utan beror bara på slump. I många av de trådar jag läst om preparaten provar folk dem i flera månader. De försöker själva i kanske 6 månader, sen prover de med preparat i flera månader. De blir gravida inom "normal" tidsram, så preparaten har förmodligen inget med det att göra, utan det hade hänt om de gett sig till tåls. 

    Kanske ligger du inte i riskzonen, men många som börjar försöka manipulera kroppen att bli gravid fortsätter med andra "tips" efteråt. Risken är att man fastnar i en ond cirkel där man alltid kan prova fler metoder, alltid förändra något mer i livsstilen, och varje gång man misslyckas är det ens "eget fel" eftersom man "inte försökt tillräckligt hårt". Man märker det inte till en början, men efter ett tag tar det hårt på psyket. Vi kan nog låta väldigt bryska i våra svar, men det är just på grund av att vi gjort det här och farit illa av det. Så det är av ren omtanke för dig, även om det kanske inte låter så. 

  • RockyKiwa

    Hej! Hur många stickor har du testat med dagarna runt ägglossningen? Jag har använt stickor till nyligen och upptäckte att det kunde vara neg både morgon och mitt på dan men sen på kvällen blev det Positivt.Och sen kände jag ägglossning allt från 12-24 timmar.Jag menar att du kanske har missat när det visat positivt om du bara testat 1 gång. Mvh

  • Vitex

    Jag har tagit en kombination av prenatal vitaminer (folsyra) samt bidrottninggele och vitex. Jag blev gravid ca 2 manader efter denna blanding och hade forsokt over 1 ar. Jag slutade med allt utan folsyran da och fick missfall. Borjade med allt igen och var gravid igen 2 veckor efter missfallet. Denna gang slutade jag bara med bidrottningelen och ater fortfarande mina prenatals samt vitex. Vet inte om det finns nagra mirakelkurer men nu ar jag strax over 6 manader gravid sa for mig verkade det funka.

    Hoppas att du far ett fint plus snart!

  • Solstice

    Hej RockyKiwa!
    Jag brukar testa 2-3 gånger per dag (fm, em och kväll) vid beräknad äl men har aldrig fått positivt utslag, får stegring men aldrig lika stark som kontrollstrecket Gråter
    Nu har jag testat med äl-stickor i ca 11 månader men aldrig fått positivt så jag antar att jag inte har tillräckligt hög lh i kroppen för att ägget ska släppa?
    Vad tror ni? Jag kollar från dag 9 till 20 ungefär. Verkar ha en cykel på ca 26-30 dagar
    En gång var jag och gjorde VUL och gynekologen sa att jag hade ägglossning närsomhelst och jag vart överlycklig men när jag kom hem fick jag svagt svagt streck på äl-testet!  Så jag antar att det ägget aldrig släppte. Och att det är därför jag aldrig blir gravid. 
    Det är därför jag äter munkpeppar nu för att hört att det KAN öka lh värdet i kroppen. Så känner att det är värt att prova Skäms funkar det inte denna och nästa månad tänker vi göra en utredning så kanske jag får pergotime. 

  • miamarina84
    Vitex skrev 2015-09-11 00:38:45 följande:

    Jag har tagit en kombination av prenatal vitaminer (folsyra) samt bidrottninggele och vitex. Jag blev gravid ca 2 manader efter denna blanding och hade forsokt over 1 ar. Jag slutade med allt utan folsyran da och fick missfall. Borjade med allt igen och var gravid igen 2 veckor efter missfallet. Denna gang slutade jag bara med bidrottningelen och ater fortfarande mina prenatals samt vitex. Vet inte om det finns nagra mirakelkurer men nu ar jag strax over 6 manader gravid sa for mig verkade det funka.

    Hoppas att du far ett fint plus snart!


    Hur ofta åt du bidrottninggelen? :)
  • JennyNG

    Hallåd är brudar! Nu har jag i te följt er så mycket eftersom jag haft fullt upp och väntat på svar om tid för ett möte för start av IVF.

    Idag har vi den tiden kl 14.

    Jag gjorde ett grav test för typ två veckor sen å de var negativt. I morse gjorde jag ett till för att mensen brukar komma runt den 3.

    Vi har ju försökt i 4 år och jag fick en chock när det var två streck i morse ????????

    Kan inte förstå. Men ska be BM om ett test när vi nu ska dit .

Svar på tråden Kan jag verkligen ta allt samtidigt? Bidrottninggele, munkpeppar, rosenrot, nattljusolja