• Analysera mera

    Kärnkraft - en bra energikälla?

    Är ni för eller emot kärnkraft som energikälla?


    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kärnkraft - en bra energikälla?
  • Rataxes

    För, ger mycket utbyte på litet utrymme. Marginell klimatpåverkan.

    Utvecklar gärna om intresse finns.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • driver28

    Jag röstade också för, men det behövs byggas nya effektiva reaktorer så vi kan stänga åldrande ineffektiva osäkra reaktorer som vi har.

    Nya reaktorer skulle göra stor skillnad då de är så effektiva att man kan återanvända utbränt bränsle en gång till och ytterligare minska kärnkraftens miljöpåverkan och slippa köpa nytt bränsle i lika stor utsträckning under många år samtidigt som avfallsmängden minskar kraftigt, och därmed lagringsytan.

    Det är synd att S/MP inte fattar detta utan vill stänga reaktorer utan att ha sett till att det finns ersättning nog för dem.

    Det kommer leda till ökad elimport från kolkraft. Inte alls bra.

  • Rataxes

    En energikälla som oberoende av väder och vind levererar el dygnet runt. Ser inga problem med att bygga några till och sälja klimatvänlig och utsläppsfri el till Europa. Bra för bytesbalansen, bra för miljön.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Analysera mera
    Rataxes skrev 2015-09-11 20:54:12 följande:

    En energikälla som oberoende av väder och vind levererar el dygnet runt. Ser inga problem med att bygga några till och sälja klimatvänlig och utsläppsfri el till Europa. Bra för bytesbalansen, bra för miljön.


    Vid händelse av reaktorhaveri, då? Avfallshanteringen? Uranbrytningen?

    Du som liberal borde väl samtidigt förespråka en högst frivillig etablering och ägarform (istället för statlig) för producenter, vad avser drivande av kärnkraftverk, eller?
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Gert

    Kärnkraft är bättre än tysk kol - men Miljöpartiet håller inte med.


    Give ´em Hell!
  • Rataxes
    Analysera mera skrev 2015-09-11 21:26:35 följande:
    Vid händelse av reaktorhaveri, då? Avfallshanteringen? Uranbrytningen?

    Du som liberal borde väl samtidigt förespråka en högst frivillig etablering och ägarform (istället för statlig) för producenter, vad avser drivande av kärnkraftverk, eller?
    Reaktorerna är designade för att klara haverier. Det blir ett ekonomiskt avbräck för ägarna.

    Avfallshanteringen i Sverige är löst sedan länge, om det är det bästa sättet kan diskuteras.

    Uranbrytning är som vilken annan gruvbrytning som helst, med skillnaden att arbetsmiljön är under strängare kontroll vid urangruvor.

    Just det, om industrin vill bygga och driva kärnkraftverk skall de få lov att göra detta. Just nu ägs en stor del av de svenska kärnkraftverken av privata ägare. (Eon).
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Analysera mera
    Gert skrev 2015-09-11 21:27:47 följande:

    Kärnkraft är bättre än tysk kol - men Miljöpartiet håller inte med.


    Källa!
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Analysera mera
    Rataxes skrev 2015-09-12 12:08:32 följande:

    Reaktorerna är designade för att klara haverier.


    Endast svenska, menar du? På andra platser har ju olyckor skett.
    Rataxes skrev 2015-09-12 12:08:32 följande:

    Avfallshanteringen i Sverige är löst sedan länge, om det är det bästa sättet kan diskuteras.


    Vad jag hört så är den allt annat än bra, och det är ingen oviktig signal.
    Rataxes skrev 2015-09-12 12:08:32 följande:

    Just det, om industrin vill bygga och driva kärnkraftverk skall de få lov att göra detta.


    Just det, det innebär att det skulle finnas ett Sverige utan kärnkraft även i ett liberalt samhälle om ingen ville investera i det, trots att du som individ subjektivt är för kärnkraftsetablering.
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Analysera mera

    Rataxes: Hur ser du för övrigt på utsläppen (även de som kommer ifrån annat än kärnkraft)?


    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Rataxes
    Analysera mera skrev 2015-09-12 13:25:20 följande:
    Endast svenska, menar du? På andra platser har ju olyckor skett.

    Vad jag hört så är den allt annat än bra, och det är ingen oviktig signal.

    Just det, det innebär att det skulle finnas ett Sverige utan kärnkraft även i ett liberalt samhälle om ingen ville investera i det, trots att du som individ subjektivt är för kärnkraftsetablering.
    Jo, bygger man utan inneslutning så... eller ignorerar tidigare varningar om hur högt tsunamivågor kan nå så är det klart att man utmanar tekniken.

    Vad du har hört och hur verkligheten är beskaffad är 2 helt skilda saker. Personligen är jag för att man upparbetar det utbrända bränslet och använder så mycket som möjligt för energiutvinning istället för att lagra det 500 meter under marken.

    Låt marknaden avgöra.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Themis

    Jag rekommenderar att du kollar in facebookgrupperna

    Miljövänner för kärnkraft
    Kärnkraft- Ja tack

    en liten stund, där finns folk som är väl pålästa och kan ge alla fakta i målet, som de ser saken.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Analysera mera
    Themis skrev 2015-09-12 14:08:26 följande:

    Jag rekommenderar att du kollar in facebookgrupperna

    Miljövänner för kärnkraft

    Kärnkraft- Ja tack

    en liten stund, där finns folk som är väl pålästa och kan ge alla fakta i målet, som de ser saken.


    Tack för tipset!
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Flash Gordon
    Analysera mera skrev 2015-09-11 21:26:35 följande:
    Du som liberal borde väl samtidigt förespråka en högst frivillig etablering och ägarform (istället för statlig) för producenter, vad avser drivande av kärnkraftverk, eller?
    Gäller samma förhållningsregler även andra energislag?

    Om kärnkraften fick "tävla" på lika villkor som "förnybart" så vore det en sak men så är ju inte fallet. Av politiska skäl såväl subventioneras "förnybart" coh det "förnybara" slipper dessutom betala alla sina kostnader. Tom länkade in det senaste i den debatten. 

    Sedan är det min uppfattning (jag är inte "liberal") att landets energiförsörjning är ett av de kärnområden som staten skall ansvara för. Några "marknadsekonomiska skäl" mot kärnkraft finns alltså egentligen inte.
  • Tom Araya
    Robert Norling

    Vindkraft en formidabel gökunge.
    När Vattenfalls VD säger att kärnkraften konkurrerats ut av vindkraften blir jag närmast sprickfärdig av ilska. Vad för civilekonomutbildning har hon fått i sig?
    Vi måste ha en elförsörjning som är stabil i princip alltid. Oavsett kallt eller varmt, oavsett sol eller helmulet, oavsett blåsigt eller vindstilla.
    Den enda ekonomiskt realistiska lagringsdugliga elkraftkälla vi har är vattenkraftverksdammar. Och dessa kan bara realistiskt buffra en viss mängd vindkraft. All vindkraft därutöver är idag ?free riders?. Den åker snålskjuts på andra elkraftslag.
    Dessa nya vindkraftverk borde belastas på något sätt för att jämna ut villkoren.
    I Tyskland lär visst staten och därigenom skattebetalarna gå in och kompensera gas eller kolkraftverken för att de ska ställa upp och acceptera att de ska leverera när vindelen inte räcker till. Men samtidigt ha nackdelen av mycket låga ? i extremfallen negativa ? priser när det blåser, då vindelen tillåts mata ut allt den producerar.
    Så låga priser att de ofta inte ens betalar bränslekostnaden, än mindre ger bidrag till alla andra driftskostnader, avbetalningar och förräntning på investerat kapital.
    Vindkraftverken borde direkt bära denna kostnad. Endera genom kravet att direkt äga andelar i gas eller kolkraftverk motsvarande vad som är rimligt för att ?balansera? sin egen installerade effekt. Eller med en ren straffskatt.
    Vidare Innebär vindkraften krav på mer överföringskapacitet, i synnerhet långväga sådan, för att i någon mån kompensera för att det kan blåsa på ett ställe men inte på ett annat. En lämplig avgift som ska täcka merkostnaden bör tas ut. Inklusive merkostnader för nödvändig installation av ?svängmassa? och/eller kompensation till orimligt slitage på andra kraftslag för ultrasnabba anpassningar till effektvariationerna vilket sliter mer än normalt.
    Härtill skall självklart vindkraftsägarna betala till en fond som ska täcka rivningskostnaderna, återställande av marken ?i skick som ny? samt slutligt omhändertagande av vingarna på ett acceptabelt sätt.
    Det är sannerligen en free rider vi har fått in i energisystemet. En formidabel gökunge.
    Jag gillar konkurrensutsatta marknader ? men det ska vara på jämbördiga villkor.

    (11) Facebook

  • Pinotage
    Gert skrev 2015-09-11 21:27:47 följande:

    Kärnkraft är bättre än tysk kol - men Miljöpartiet håller inte med.


    Miljöpartister älskar kol - Förmodligen för att dom har blandat ihop det med kål och tror att det är nyttigt för dom - mineral- och vitaminrik.
Svar på tråden Kärnkraft - en bra energikälla?