• Äldre 11 Sep 17:53
    1661 visningar
    7 svar
    7
    1661

    Ont? Gravid? Utomkveds? Cysta? HJÄLP!

    Hej,
    jag undrar om någon av alla er kloka har en aning om vad detta kan vara. Jag börjar bli orolig och vet inte var jag ska vända mig....

    Jag har ont till och från på båda sidorna av livmodern, oftast är det på vänster sida men ibland på högra. Livmodern har varit "öm" senaste 1-2 veckorna, det har liksom varit som molvärk och ibland stickningar, och det hårt och ömt när man känner över tjejmagen.

    Skulle haft mens den 3/9, men den 30/8 fick jag istället rosa flytningar och sedan en mindre blödning som varade i 2 dagar, sedan var det bara lite blod i flytningarna igen, men det har slutat nu. I normala fall har jag riklig mens 5-6 dagar. 
    Tänkte såklart att jag kanske kunde vara gravid eftersom man hört om så många som haft blödningar trots graviditet, och eftersom vi prickade in sex vid ÄL. Tog ett test på BIM +1, men det visade negativt. 
    MEN, förra graviditeten så plussade jag inte förrän typ vecka 6-7, och då visade testen både positivt och negativt! Så svårt att veta om det skulle kunna vara en sån grej denna gången också, typ det man kallar "låghormonare"?

    Jag gråter nästan varje dag utan någon egentlig anledning, och har fått riktiga humörsvängningar, är SÅ HUNGRIG och har ömma bröstvårtor till och från. Ena bröstet svullnade upp och "växte om" det andra för typ 2 veckor sedan, och det är fortfarande kvar.
    Nu är jag alltså på BIM +8 (men jag fick ju en liten blödning i samband med när jag skulle haft mens).

    Kan det vara en cysta? Borde det inte bara kännas på ena sidan/äggstocken då? Hur vet man om det är utomkveds? Eller kan det vara något annat? Kan man vara gravid TROTS allt eftersom jag inte plussade förrän sent förra gången? Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. 

    När jag sökte mig till gyn akut förra året hade dom typ inte tid förrän flera dagar senare, så det känns inte som någon idé att ringa dit ens eftersom de säkert bara kommer säga åt mig att vänta någon vecka och ta ett nytt test.

    Men ska det verkligen göra såhär ont och kan det vara farligt? :(
    SNÄLLA hjälp!!! :(

  • Svar på tråden Ont? Gravid? Utomkveds? Cysta? HJÄLP!
  • Äldre 12 Sep 12:06
    #1

    Puff puff... Någon?

  • Anonym (e)
    Äldre 12 Sep 14:04
    #2

    Åk in till akuten utan att ringa före. Förklara att du är rädd att det är utomkveds för att du blödigt och haft väldigt ont.

  • Äldre 13 Sep 22:54
    #3

    Jo, det kan man ju kanske göra... Men går det att bara åka in sådär utan att man vet om man är gravid? Och ska det vara KK/gynakut eller bara vanlig akutmottagning man åker till (bor på landet, hade det funnits större sjukhus härikring hade det såklart varit enklare).. 

    Jag är inte säker, men det "känns" ju inte som utomkveds som man läser om även om man blir lite rädd. Det gör ju ont/värker emellanåt på både höger och vänster sida, och det gör ju långt ifrån så ont så att man behöver åka ambulans så som man läst... 
    Jag vill ju såklart veta varför det gör ont, och om det är något som är fel, men kan det verkligen vara så allvarligt så att man bör åka in akut? Vad tror du? 
    Det skulle ju kännas så himla pinsamt att åka in om jag inte ens skulle vara gravid... 

  • Anonym (e)
    Äldre 13 Sep 23:15
    #4

    Man ska ta smärta och blod på allvar. Jag åkte in en gång och jag visste att jag inte var gravid, men jag åkte in till akuten och fick ultraljud gjort, visade sig vara en cysta som spruckit.

  • Äldre 15 Sep 16:44
    #5

    Ville bara uppdatera hur det gått hittills: Gjorde ett till gravtest igår BIM +11 som var negativt. Dock har brösten vuxit (jag mätte för att försäkra mig om att jag inte blitt galen, den ena är dessutom 2 cm större än den andra!), plus att dom gör ont och känns svullna/spända. Detta har blivit värre och värre för varje dag sedan slutet på förra veckan. Molvärken fortsätter, samma sak med smärtorna på sidorna av livmodern (typ vid äggstockarna) och har kännt hur det "spänner" ner mot ljumskarna också (det gör inte riktigt ont, men känns jäkligt konstigt). 

    Det märkligaste av allt var för ett par dagar sedan när jag var och handlade, i kön ställde sig en pensionär som jag tyckte luktade så illa att jag bokstavligen höll på att kräkas. Jag trodde jag skulle bli tvungen att ställa ifrån mig min korg och gå därifrån helt enkelt, jag stod inte ut med lukten. Har aldrig varit med om nåt sånt, min näsa är inte särskilt känslig i vanliga fall och nu är jag dessutom förkyld. Samma sak hände lite senare när jag gick förbi en pant/returcentralen när jag skulle handla mat. 

    Jag har ringt till Bm och fått en tid att komma och kolla vad det är på onsdag. Om jag inte är gravid så är det någonting annat som är fel. Jag pratade mest om värken, brösten, och den mindre blödningen jag fick innan jag skulle fått min mens, och hon jag pratade med tyckte att det lät som en graviditet, men att det kan finnas andra saker som gör ont och påverkar hormonerna (ömma bröst osv), som cystor. 
    Hoppas på det bästa när jag får komma in på besiktning, men jag är orolig som bara den... :(

  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 24 Sep 14:13
    #6

    förvirrad jag med. Hade ej planerat fler barn. Har två barn. Men råkade göra det utan skydd en gång och kan hända jag hade ägglossning. Nu är jag fyra dagar sen. Har väl gått över max en dag förr om jag oroat mig. Men skulle haft mens i söndags. Det brukar börja med brun flytning dagen innan. Humörförändring, lite ömma bröst och nån finne. Sen är det igång.men jag har gjort test i tre dagar. Negativt på alla! Rfsu och CB, CB digital. Vet att en del får plus senare. Med mitt barn nr två fick jag starkt plus på Bim+4. Med första barnet kanske Bim+3. Alltid svaga först som blev starkare sen. Men nu känns det som när jag väntade dem! Molande värk som kommer och går. Kissar ofta. Irriterad. Brösten är spända. Brukar inte ha mensvärk innan mens. Inte heller ha pms i över en vecka! Har molat sen torsdags i magen! Igår kom en rosa flytning. Tänkte att nu kommer mensen! Men inget mer. Känns som jag blev lite lycklig ändå om jag var gravid fastän vi inte tänkt oss fler.. Men negativa test är ju inte kul. Inget svagt streck - Ingenting. Får se om mensen kommer igång ändå...

  • Äldre 13 Dec 07:15
    #7

    Hej! Om du finns kvar på FL så, hur gick det för dig?

Svar på tråden Ont? Gravid? Utomkveds? Cysta? HJÄLP!