• Äldre 14 Sep 12:12
    1045 visningar
    7 svar
    7
    1045

    Köpa barnartiklar från Hongkong

    Vad bör jag tänka på när jag köper barnartiklar från Hongkong?

    Tullen och momsen har jag koll på. Men hur är det med kvalitén och säkerheten? Bör jag tex undvika plastsaker från Hongkong?


    aliexpress, ebay
  • Svar på tråden Köpa barnartiklar från Hongkong
  • Äldre 14 Sep 12:24
    #1

    Alltså du ska åka till Hongkong, shoppa lokala märken och åka hem med dem? Det hade jag inte gjort kan jag säga, vem vet vad för plaster de använder t.ex, färgämnen och lim kan ha helt andra krav på sig än de europeiska. Vagnar och annat är gjorda för ett helt annat klimat än det svenska till exempel. Även funktionerna är säkert anpassade för annat väder, tänk vattentåligt, isolerat. Det är kallt här, och torrt, i jämförelse med Hong Kong.

    Har en kompis som köpte vagn i England t.ex, nåt okänt märke med plastchassi som pajade den första vintern hon hade den. Just saying Drömmer

  • Äldre 14 Sep 12:31
    #2

    Okej.

    Någon som har kännedom om Hongkongs kvalitetssäkring i och med barnartiklar? Är PVC plast tillåtet? Är silikoner tillåtet? 

  • Äldre 14 Sep 13:00
    #3

    Hong Kong: Toys and Children's Products Saftey Regulation (in compliance with ASTM F963, ICTI or EN-71).

    Jag tolkar detta som att barnleksaker i Hong Kong lever upp till Amerikansk och Europeisk standard, men vad står ICTI för?

  • Äldre 14 Sep 13:15
    #4

    Nej, förlåt, Dom följer alltså någon av dessa standarder: Europeisk standard, Amerikansk standard eller Asiatisk standard.

    Europeisk standard: ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/toys/index_en.htm

    Amerikansk standard: www.astm.org/

    Asiatisk standard: www.toy-icti.org/

    Europeisk standard märks CE, hur märks Amerikansk och Asiatisk standard?

  • Nayaa
    Äldre 14 Sep 13:58
    #5

    Vad är det du ska köpa? från nätet eller på plats?

    Jag köper i stort sett allt från Asien men skulle aldrig köpa saker som är nära mitt barn. Särskilt inte leksaker eller annat som man kan ha i munnen.

  • Äldre 14 Sep 17:55
    #6

    Jag ska i sådana fall beställa från nätet. Men vad jag ska köpa vet jag inte än, det beror ju på vilken standard varje enskild sak följer och vad som står i standarden. Jag personligen tänker följa europeisk standard.

  • Nayaa
    Äldre 14 Sep 17:56
    #7

    Från vilken sida tänker du köpa? Det är ju också så att man inte alltid kan lita på vad det står om varan.

Svar på tråden Köpa barnartiklar från Hongkong