• Anonym (Fia)

    Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?

    Hur ser ni på det här med vegetarisk mat i förskolan/skolan? Tycker ni att det är rätt att föräldrar för kräva att barnen inte ska äta kött? Borde förskolan/skolan servera mer vegetariskt till alla? Vegetarisk mat är betydligt billigare om man lagar den själv och barnen skulle då kunna få bättre produkter, och mindre gifter i sig än vad de får av blandkosten.

    Räcker det inte med att barnen får äta gris, fisk, fågel och nöt hemma? Kollar man in vad svenska barn äter och vad de borde äta så äter barnen betydligt mer kött och mindre grönsaker/baljväxter/rotfrukter än vad de borde göra.

    Jag tänker att det skulle underlätta för föräldrar och minska kraven på att föräldrar måste laga så hälsosam kost hela tiden, utan att de kan få fuska utan att ha dåligt samvete.

  • Svar på tråden Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?
  • Åttiotalist

    Jag tycker inte att barn ska bli påtvingade vegetarisk mat på förskolan om det är inte ett krav från föräldrarna. 

  • MissNastrax

    Tycker man ska servera mer vegetariskt för alla mest pga hälsa.

    Tycker barnen ska få bestämma själva om de ska äta kött eller veg i skolan, förskolan vet jag ej är barn tillräckligt medvetna?

    Jag är som sagt inte moraliskt vegetarian/vegan (fast kan tycka branschen är knepig inom kött/mejeri då vi pressar djuren för efterfrågan är så överväldigande stor) och fuskar ibland då jag har den kosthållningen mest pga andra orsaker.

  • sextiotalist

    Nix, jag tycker ett dagis ska servera allsidig kost, men erbjuda alternativ. För många barn är dagismaten huvudmålet, och äter inte mycket hemma till kvällen.

  • theresejohansson

    I vår kommun har skolbarnen 3 rätter att välja mellan när de äter lunch, varav ett är vegetariskt (plus potatis och pasta och salladsbar med 8 (tror jag) olika varianter). Detta tycker jag är väldigt bra då eleverna kan välja den maten de tycker om. Dagisbarnen har bara ett alternativ, då det blir för mycket att välja mellan för de små annars. De har enbart vegetarisk mat någon gång ibland.

  • Anonym (Fia)
    sextiotalist skrev 2015-09-16 12:19:07 följande:

    Nix, jag tycker ett dagis ska servera allsidig kost, men erbjuda alternativ. För många barn är dagismaten huvudmålet, och äter inte mycket hemma till kvällen.


    Oj, det är inte alls intrycket jag får när jag läser om vad svenska barn äter. Eller kanske, men då slarvas det rejält i hemmen.  Barn får i sig 1/4 av alla kalorier från godis, snacks, glass och bakverk och äter bara hälften så mycket frukt och grönt som de behöver för att bibehålla en god hälsa.
  • Anonym (Fia)
    Åttiotalist skrev 2015-09-16 12:16:48 följande:

    Jag tycker inte att barn ska bli påtvingade vegetarisk mat på förskolan om det är inte ett krav från föräldrarna. 


    Vad menar du med "påtvingade"? Blir barnen inte lika "påtvingade" korv, fisk, kött osv idag eller är det mer rätt på något sätt?
  • AnnaSthlm

    Förskolan ska inte servera specialmat till några av barnen annat än för medicinska orsaker. Sedan om förskolan bestämmer att en dag i veckan eller vad vet jag ska vara vegetariskt är det fine för mig. Om föräldrarna tycker att det är viktigare för dem att barnen inte får i sig kött i allmänhet och fläsk i synnerhet så råder inget förskoletvång.

  • Anonym (Fia)
    AnnaSthlm skrev 2015-09-16 12:28:42 följande:

    Förskolan ska inte servera specialmat till några av barnen annat än för medicinska orsaker. Sedan om förskolan bestämmer att en dag i veckan eller vad vet jag ska vara vegetariskt är det fine för mig. Om föräldrarna tycker att det är viktigare för dem att barnen inte får i sig kött i allmänhet och fläsk i synnerhet så råder inget förskoletvång.


    Men vegetarisk mat är ingen specialkost. Specialkost är sån mat man inte kan äta pga allergier, och det kan gälla vad som helst som man inte tål i maten.

    Föräldrar måste arbeta. Skolplikt finns i landet. Varför är näringsrik kost till barnen ett sånt känsligt ämne för dig?
  • Åttiotalist
    Anonym (Fia) skrev 2015-09-16 12:28:39 följande:
    Vad menar du med "påtvingade"? Blir barnen inte lika "påtvingade" korv, fisk, kött osv idag eller är det mer rätt på något sätt?
    Erbjud en vegetarisk rätt om det finns ett behov av det, en vanlig rätt, problemet löst. Varför tror alltid vegetarianer att alla andra ska anpassa sig efter deras val? 
  • cosinus

    Jag har inget emot vegetariskt på skolorna (kanske inte varje dag men oftare) så länge det är näringsriktig mat vilket absolut går att lösa även vegetariskt.

    Tycker dock det är djäkligt svårt att få till det bra för min son som inte tål baljväxter när jag vill laga vettig vegetarisk mat. Utan bönor, linser, kikärtor och soja tar lite min fantasi slut. Vet inte riktigt hur skolan skulle fixa att lösa det bra heller men jag kanske besitter för dålig kunskap.

    Det är dock rätt mycket baljväxter i skolmaten har jag insett. Röda linser i köttfärsen t ex (1.5 kg per 6 kg köttfärs). Jättebra att de drygar ut och gömmer baljväxter både ur ekonomisk och hälsosynpunkt så länge nu bara ungarna tål det :) Det är iaf minst en måltid i veckan på skolan som byts ut för sonen så han får specialkost utan baljväxter.

Svar på tråden Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?