• Äldre 17 Sep 21:03
    2901 visningar
    9 svar
    9
    2901

    Fertilitetsutredning – när syskonförsöken inte fungerar

    Det tog dryga året, två tidiga missfall och medicinering mot mina något förhöjda sköldkörtelvärden att få vårt första barn.  Nu har vi utan framgång försökt att få ett syskon till sonen i ett och ett halvt år. Därför har vi bestämt oss för att göra en fertilitetsundersökning. Vår ålder är med största säkerhet en bidragande orsak, vi är 36 år gamla. Men det kanske finns andra orsaker, förhoppningsvis sådana som går att göra något åt.


    Jag hoppas få veta om det är någon idé att fortsätta försöka och hoppas. Jag är rädd för att det redan ska vara för sent, dvs att vi är för gamla.


    Jag undrar därför om det finns fler som har erfarenheter från att göra en fertilitetsutredning för sekundär barnlöshet? Eller som är på gång att göra en sådan utredning? Och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning – när syskonförsöken inte fungerar
  • Äldre 8 Oct 22:18
    #1

    Puffar lite fö

  • Äldre 8 Oct 22:27
    #2

    *för tråden.

    Jag har lämnat blodprov för kontroll av ägglossning (progesteron), äggreserv och TSH-värde. TSH-värdet var bra, ca 2,0, så jag kan försätta med lägsta dosen Levaxin.

    Nu är det makens tur att lämna sitt prov.

  • Äldre 11 Mar 18:06
    #3

    Jag undrar också kring detta! Har man "rätt" till utredning när man redan har två barn sedan tidigare?

  • Äldre 12 Mar 11:06
    #4

    Hej! Utredning har man rätt till inom landstinget, men tyvärr inte behandling om det behövs. Gå privat direkt om ni vill göra ivf, så rekommenderar de vad som behövs för er

    Vi fick barn för 1,5 är sedan, han kom till spontant men 3 missfall innan. Nu har vi försökt i 6 månader utan resultat, pga att jag fyller 42 sökte vi hjälp för en månad sen, började ivf och plockade ut 25 ägg i förrgår, hoppas på ett fint embryo tillbaka!

    Nån annan som också försöker med syskon här?

  • Äldre 16 Mar 18:02
    #5
    Bodrum skrev 2016-03-11 18:06:53 följande:

    Jag undrar också kring detta! Har man "rätt" till utredning när man redan har två barn sedan tidigare?


    Det beror på var man bor. I vår region får vi ingen som helst hjälp eftersom vi redan har ett gemensamt barn, alltså inte heller någon utredning.

    Vi gick privat, utredningens resultat var positivt, men vi blir inte gravida för det.
  • Äldre 16 Mar 18:06
    #6
    Liv100 skrev 2016-03-12 11:06:10 följande:

    Hej! Utredning har man rätt till inom landstinget, men tyvärr inte behandling om det behövs. Gå privat direkt om ni vill göra ivf, så rekommenderar de vad som behövs för er

    Vi fick barn för 1,5 är sedan, han kom till spontant men 3 missfall innan. Nu har vi försökt i 6 månader utan resultat, pga att jag fyller 42 sökte vi hjälp för en månad sen, började ivf och plockade ut 25 ägg i förrgår, hoppas på ett fint embryo tillbaka!

    Nån annan som också försöker med syskon här?


    Grattis till finfint resultat! Hur många ägg befruktades? Och kunde odlas vidare?

    Vi har också gått vidare till IVF, vi fick 20 ägg, varav 16 befruktas och till slut fick vi sex blastocyster till frysen.
  • Äldre 17 Mar 10:20
    #7

    [quote=76446516][quote-nick]Tedax skrev 2016-03-16 18:06:32 följande:[/quote-nick]Grattis till finfint resultat! Hur många ägg befruktades? Och kunde odlas vidare?

    Vi har också gått vidare till IVF, vi fick 20 ägg, varav 16 befruktas och till slut fick vi sex blastocyster till

    frysen. [/

    Tack! Otroligt nog befruktades 25 st, fick ett fint 8-celligt tillbaka på dag 3, så nu väntar vi på test 26 mars! Har inte fått besked om några blev blastocyster, ska få brev hem nästa vecka.

    Hur har det gått för er, är du gravid?

  • Äldre 17 Mar 10:41
    #8

    @Tedax

    Kom på att jag såg i en annan tråd att det blev totalfrys för er. Hoppas på insättning snart då!

    Lite orolig att jag ska bli överstimulerad, inte jättestor risk enl läkaren då jag är så gammal ;)

  • Äldre 17 Mar 14:39
    #9

    Liv100: Hoppas på ett fint plus för er i påsk!

    Läkaren sa tidigt i behandlingen att det lutade åt totalfrys för att undvika överstimulering. Trist att behöva vänta, men det var nog ett klokt beslut då jag var rejält svullen. Det var först när blödningen startade fem dagar efter äggplocket som svullnaden började gå ner.

Svar på tråden Fertilitetsutredning – när syskonförsöken inte fungerar