• Äldre 19 Sep 19:06
    2688 visningar
    20 svar
    20
    2688

    Hur hittar ni trevliga författare/Böcker?

    Hur får ni reda på att det kommit ut nya böcker av författare ni gillar? Är själv inte nån djup typ då det gäller skönlitteratur, läser typ Läckberg, Guillou, Zafon och sånt som många gillar. Djungeltrumman är enda sättet för mej. Har i och för sig nyhetsbrev från Bokus men de orkar jag inte läsa.

    Eller ännu svårare, hur får ni reda på att det kommit nya bra författare som passar er lässmak? Har väldigt svårt att hitta till dem. Oftast frugan, få på mitt jobb som läser skönlitteratur över huvud taget (mest nördarGlad )

  • Svar på tråden Hur hittar ni trevliga författare/Böcker?
  • Äldre 19 Sep 19:09
    #1

    frågar bibliotekarien, helt enkelt.

    Vi försöker komma iväg till biblioteket 1 gång i veckan, men det blir oftare varannan vecka.

    Där får man bra och snabb hjälp.

  • Äldre 19 Sep 19:15
    #2

    Goodreads. Guld för en bokfanatiker som jag. (De har svenska böcker också)


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 19 Sep 19:19
    #3
    Aniiee skrev 2015-09-19 19:15:54 följande:

    Goodreads. Guld för en bokfanatiker som jag. (De har svenska böcker också)


    Om det kommer något nytt av en ny, Svensk författare i din smak, hittar du det där? Drunknar det inte bara i floden av nya böcker?
  • Äldre 19 Sep 19:26
    #4

    Beroende på vad du läser så är det ganska svårt att missa. T ex det är ganska svårt att undvika att Guilou eller Läckerberg eller Leif GW Persson har släppt något nytt.

  • Äldre 19 Sep 19:36
    #5

    Jag tycker att problemet är motsatt, hinner inte läsa alla böcker man får korn på.

    Kultursidorna i tidningen, kulturnytt på radio, bibblans hemsida, otaliga boksidor på nätet, välj någon om du har ont om tid.
    Om du gillar någon förf och vill veta om han kommit ut med nytt, googla på denne! Om du då läser recensioner om din favorit jämföra hen ofta med andra liknande förf med samma tema eller samma stil. Och vips får du tips om nya böcker!

  • Äldre 19 Sep 19:43
    #6

    På loppis faktiskt! Köper väldigt mycket böcker där,ja faktiskt bara där. Då behöver man inte vara rädd för att prova en ny författare-gillas den inte var ju boken billig. Glad  Har fallit för en ny nu-Peter Robinsson och hittat nästan alla böcker.

  • Äldre 19 Sep 19:48
    #7

    Jo det är garanterat ett större problem att det finns betydligt fler böcker att läsa än man har tid till..Jag har nog fler olästa än lästa böcker hemma idag.

  • Äldre 19 Sep 19:56
    #8
    MedelåldersAnders skrev 2015-09-19 19:19:01 följande:
    Om det kommer något nytt av en ny, Svensk författare i din smak, hittar du det där? Drunknar det inte bara i floden av nya böcker?
    Nejdå, det drunknar inte, om man gör en "bokhylla" med bara svenska deckare till exempel få kommer får man tips på svenska deckare om man klickar "recommendations" på bokhyllan, så att säga. Det funkar i alla fall på min hylla med svenska sagor/barnböcker (barnböcker är det enda svenska jag läser, tror jag...)

    Så, jag tycker det funkar bra. Du kan alltid testa. Men det tar ett tag att bygga upp sitt bibliotek så man får bra rekommendationer. Jag har lite drygt 600 böcker på 19 hyllor och det gjorde jag förstås inte i en handvändning.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 19 Sep 19:57
    #9
    Tecum skrev 2015-09-19 19:36:48 följande:

    Jag tycker att problemet är motsatt, hinner inte läsa alla böcker man får korn på.

    Kultursidorna i tidningen, kulturnytt på radio, bibblans hemsida, otaliga boksidor på nätet, välj någon om du har ont om tid.
    Om du gillar någon förf och vill veta om han kommit ut med nytt, googla på denne! Om du då läser recensioner om din favorit jämföra hen ofta med andra liknande förf med samma tema eller samma stil. Och vips får du tips om nya böcker!


    Håller med.....

    BTW, om någon använder goodreads så kan ni alltid hojta till med en friendrequest.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 19 Sep 20:02
    #10

    Man går in på en bokhandel de brukar skylta upp nya böcker sedan går man till sitt lokala bibliotek och lånar dem man blivit intresserad av, även biblioteken brukar skylta upp nya böcker.

  • Äldre 19 Sep 20:13
    #11
    adina01 skrev 2015-09-19 20:02:49 följande:

    Man går in på en bokhandel de brukar skylta upp nya böcker sedan går man till sitt lokala bibliotek och lånar dem man blivit intresserad av, även biblioteken brukar skylta upp nya böcker.


    Det går säkert när det är TS genrer man läser. Läser man sånt jag läser blir det lurigare =P
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 19 Sep 20:19
    #12

    Köper mycket böcker på Bokus bokhandel online , hittat många nya författare där.   
    Själv är jag inte så kräsen så det blir mycket pocket med ofta" köp 4 betala för 3." Tål att tittas på , ;)


    Goodness me
  • Äldre 19 Sep 20:21
    #13
    Aniiee skrev 2015-09-19 20:13:39 följande:
    Det går säkert när det är TS genrer man läser. Läser man sånt jag läser blir det lurigare =P
    Vad läser du?
  • Äldre 19 Sep 20:39
    #14

    Jag prenumererar på väldigt många nyhetsbrev (mail) från diverse boksiter. Och jag läser mailen också noggrant

    Sen har jag storytel och där kollar jag ofta på nyheterna som kommit.
    Så surfar jag rätt mycket på böcker också, kollar in nyheterna, läser bokrecensioner av dom recensenter jag gillar, är inne på mina favoritförfattares egna hemsidor osv.

    Så jag missar rätt sällan böcker som kommer ut.

    Men så läser jag mycket också. Jag har precis idag avslutat min 135e bok för detta år. Räknar med att sluta på 180-185 böcker i år. Jag har en bok i örat nästan jämt

  • Äldre 20 Sep 21:08
    #15

    Vad man skulle vilja ha är folk som är likasinnade och tipsar om det kommer en ny bra författare. (Som sagt, att Guillou kommer med en ny bok missar man inte). Läser faktiskt LITE nyhetsbrev och jo, då finns en del nya. Men nästan alla riktigt bra böcker har jag blivit tipsad om. Men nu har jag inte så mycket människor i min närhet som läser mycket.

    Det finns ju den här siten "boktipset", men de föreslår mest bara andra böcker av författare jag redan läst.

  • Winter­Dawn
    Äldre 20 Sep 21:13
    #16

    Goodreads och amazon. På amazon kan man läsa de första kapitlena i de flesta böckerna dessutom, vilket har hjälpt mig enormt när jag köper böcker.

  • Äldre 20 Sep 21:25
    #17
    Tecum skrev 2015-09-19 20:21:01 följande:
    Vad läser du?
    Ja, vad läser jag egentligen.....

    Fantasy, helst med LGBT-"tema".
    Manga (re: see above)
    Science fiction (....)
    Nischad fantasy och sci-fi (ofta tv-spelsrelaterat)
    Historisk fantasy
    Steampunk

    Främst. Det mesta av detta dyker inte upp på svensk marknad över huvud taget, varken i bokhandlar eller på bibliotek.

    Sen läser jag en massa annat också.

    (månadens boklista:
    Japanska sagor
    Vi på Saltkråkan
    Musketörerna (alla.... hur många böcker? Många...)
    Infernal devices
    Border vol 4
    Uraboku vol 1-6
    Star Wars The Old Republic-serien
    Assassin's creed-bokserien
    Dragon Age bokserien
    Havemercy (nejdå, det är rättstavat.....)
    Nightrunners-serien
    Brannion-serien

    Och förstås LotR...... För den läser jag jämt.)
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 20 Sep 21:48
    #18
    Aniiee skrev 2015-09-20 21:25:06 följande:
    Ja, vad läser jag egentligen.....

    Fantasy, helst med LGBT-"tema".
    Manga (re: see above)
    Science fiction (....)
    Nischad fantasy och sci-fi (ofta tv-spelsrelaterat)
    Historisk fantasy
    Steampunk

    Främst. Det mesta av detta dyker inte upp på svensk marknad över huvud taget, varken i bokhandlar eller på bibliotek.

    Sen läser jag en massa annat också.

    (månadens boklista:
    Japanska sagor
    Vi på Saltkråkan
    Musketörerna (alla.... hur många böcker? Många...)
    Infernal devices
    Border vol 4
    Uraboku vol 1-6
    Star Wars The Old Republic-serien
    Assassin's creed-bokserien
    Dragon Age bokserien
    Havemercy (nejdå, det är rättstavat.....)
    Nightrunners-serien
    Brannion-serien

    Och förstås LotR...... För den läser jag jämt.)
    Wow, respekt! Att du bara hinner...

    Jag läste mycket SF och fantasy när jag var yngre men jag tröttnade på alla fantasyserier som aldrig tog slut... Nu blir det mest samtida relationsromaner.

    Min yngste son läser mycket fantasy, ni hade haft en del att snacka om.
  • Äldre 20 Sep 22:08
    #19
    Tecum skrev 2015-09-20 21:48:58 följande:
    Wow, respekt! Att du bara hinner...

    Jag läste mycket SF och fantasy när jag var yngre men jag tröttnade på alla fantasyserier som aldrig tog slut... Nu blir det mest samtida relationsromaner.

    Min yngste son läser mycket fantasy, ni hade haft en del att snacka om.
    Jag har tid =P Blir så när man är sjukskriven....

    Evighetsserier är inte så roligt. Precis som serier på TV tenderar de att överleva sig själva. Så jag blev både glad och sorgsen när en av mina favoritförfattare sa att den serien tog slut, redan vid bok 7. Nu skriver hon på något annat, så  väntar med spänning. Å andra sidan får jag skriva fanficition... =)

    Samtida relationsromaner...... nä...... det har jag inte tid med.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 6 Oct 18:10
    #20

    Kan vi inte tipsa om nya bra böcker man läst?

    Hur skulle det kunna funka? Man vill ju ha tips av folk som har samma smak som en själv ungefär

Svar på tråden Hur hittar ni trevliga författare/Böcker?