• Anonym (Gäst)

    Snål bröllopspresent?

    Jag är inbjuden till ett bröllop. Det är ett storslaget sådant med trerätters på en herrgård. Allt ingår hela kvällen, fri bar mm. Jag är en föredetta klasskamrat till bruden. Vi är fyra från klassen som är inbjudna med våra respektive, alltså sammanlagt åtta personer. Brudparet har önskat sig en slant på kontot för de ska göra om köket.

    Mina klasskamrater och jag hade bestämt att vi ska gå ihop om present. Jag tänkte ju naturligtvis att alla kunde samla en slant vardera och sen kanske köpa något personligt minne som inte är så dyrt, men påminner henne om vår skoltid. Nu har jag fått ett mess att jag ska swisha 100 kr till en av tjejerna. Vi, alltså åtta personer, har tillsammans köpt sex vinglas, en skål och en karaff till bruden. De andra ska inte ge något mer, utan tycker det är alldeles tillräckligt. Vad tycker ni andra ? Jag skäms ihjäl över att bli bjuden på ett sånt här bröllop och bara köpa detta som de inte ens önskat sig...

  • Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • Anonym (Lite snålt)

    Jag hade antingen avstått från den gemensamma gåvan och gett pengar istället (runt 500:-/pers) alternativt varit med på den gemensamma presenten men också gett ett ekonomiskt bidrag. Vid det senare alternativet hade jag nog svarat klasskompisen något i stil med att jag gärna är med på den gemensamma presenten men att jag hade tänkt lägga mer och därför också kommer ge ett bidrag till köket.

    Med det sagt så hade jag inte själv tagit illa upp om det var jag som gifte mig och fick glasen och skålen utan blivit glad för det jag fick. Jag hade dock ändå dom sagt velat skänka mer om det var jag som var bjuden.

  • Anonym (Snålt.)

    Väldigt snål och opersonlig present.

    Jag skulle ge brudparet pengar som de önskade och köpa något eget litet present , ett personligt minne som du skrev.

  • Kapitalismen

    Jag skulle säga att det är alldeles på tok för snålt med tanke på herrgårdsbröllop och fri bar och allt det där. En nolla till är en bra början.

  • Anonym (P)
    Kapitalismen skrev 2015-09-22 19:26:21 följande:
    Jag skulle säga att det är alldeles på tok för snålt med tanke på herrgårdsbröllop och fri bar och allt det där. En nolla till är en bra början.

    En present är inte betalning för en fest. Motprestationen för bjudningen är att man kommer dit och deltar i festligheterna med ett så glatt humör man förmår. Present ger man efter tycke, smak och ekonomisk förmåga. Att brudparet väljer att bjuda flott ska inte ligga gästerna till last (i alla fall inte utöver den klädsel de kanske måste införskaffa).
  • Anonym (Japp)

    Jo det låter snålt, jag hade hellre köpt något själv faktiskt.

  • Kapitalismen
    Anonym (P) skrev 2015-09-22 19:36:13 följande:

    En present är inte betalning för en fest. Motprestationen för bjudningen är att man kommer dit och deltar i festligheterna med ett så glatt humör man förmår. Present ger man efter tycke, smak och ekonomisk förmåga. Att brudparet väljer att bjuda flott ska inte ligga gästerna till last (i alla fall inte utöver den klädsel de kanske måste införskaffa).
    Allting du skriver håller jag med om. Jag skulle ändå skämmas om jag dök upp på en dylik tillställning med en knytkalas-vas 8 pers köpt på Cervera.
  • Ego Lovers

    Oavsett vem det är tycker jag personligen att 100kr/person i bröllopspresent är extremt snålt. 500-1000kr/person är mer rimligt i mitt tycke.

  • Anonym (Beepollen)

    Det låter minst tio gånger för snålt. Vet dina vänner vad det kostar med trerätters och open bar?

Svar på tråden Snål bröllopspresent?