• tilde72

    Utesluta kaffe och träning

    Jag har haft missfall och nu vill jag så gärna bli gravid igen.
    Nu undrar jag vad jag ska tänka på och vara försiktig med den här första perioden.
    Läser och hör att allt från kaffe, the, träning kan vara bra att utesluta.
    Vad säger ni? Några tillskott?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-22 23:37
    Har även för mig att gulkroppshormon är bra att tillsätta?

  • Svar på tråden Utesluta kaffe och träning
  • Anonym (njaa)

    Träning är INTE farligt, vem påstår det? Träning kan inte ge missfall. Heller inte kaffe eller te (såvida du begränsar intaget, kolla Livsmedelsverket). Du ska äta allsidig kost + folsyra, någonting annat har ingen evidens. 

  • Oscli

    Träning ökar inte risken för missfall! Det gör en snarare gott och man råds att träna under hela graviditeten om man kan. Lite hopp och studs kan inte göra att fostret lossnar. När det gäller kaffe och te så följ livsmedelsverkets rekommendationer men det är ju när man är gravid för att fostrets hjärta inte ska börja slå för snabbt.

    Det enda jag läst om att kunna öka chanserna att bli gravid är att komplettera med folsyra och undvika alkohol.

  • Jag är bara jag

    Har man bara haft ett missfall berodde det på ren otur och man kan inget göra nästa graviditet. Vid upprepade m.f finns det mediciner att ta och andra råd från läkare, men där är du inte.

  • Cyanea

    Ändra ingenting mer än att sluta med nikotin (om du ens använt), drick inte överdrivet med alkohol (det kan eventuellt ge lägre fertilitet för både dig och din partner) och missbruka inte koffein (då pratar vi mängder, inte normal konsumtion på upp till tre koppar kaffe om dagen). Precis som tidigare skribenter skrivit så finns det ingenting du kan göra för att förhindra missfall. Och sluta för i sjutton inte med träning!! Blir du gravid behöver du dina muskler och din kondition. Det är bara bra för dig och barn. 

    Lev inte redan nu som att du är gravid, det hjälper ingenting och kommer bara uppsluka dig. Det finns inget du kan göra, antingen så händer det eller så gör det inte det. Låt naturen ha sin gång. 

  • Cyanea

    ... och inga tillskott mer än folsyra. Det finns inga vetenskapliga belägg för att de hjälper, vilket alltså innebär att de precis lika gärna kan försämra era chanser. 

  • Anonym (njaa)
    Cyanea skrev 2015-09-23 13:40:56 följande:

    ... och inga tillskott mer än folsyra. Det finns inga vetenskapliga belägg för att de hjälper, vilket alltså innebär att de precis lika gärna kan försämra era chanser. 


    Precis! :) Och folsyra underlättar inte för fertiliteten i sig, men en minskar risken för ryggmärgsbråck. 
  • Cyanea
    Anonym (njaa) skrev 2015-09-23 17:28:37 följande:
    Precis! :) Och folsyra underlättar inte för fertiliteten i sig, men en minskar risken för ryggmärgsbråck. 
    Precis så - tack för förtydligandet :D 
Svar på tråden Utesluta kaffe och träning