• Anonym (Västkustsman)

    Varför är män generellt så emot feministiska kvinnor?

    Jag är man och jag tycker inte att det är något fel på dem - det är snarare positivt att de har sådana åsikter. Konservativa personer har i så fall en i mitt tycke sämre manssyn.

  • Svar på tråden Varför är män generellt så emot feministiska kvinnor?
  • Anonym (Tjej)

    Gissar på att de känner att deras mansroll med priviligier blir hotade. Att några har kommit något på spåret. Att de tror att feminister drar alla män över samma kam. De tar åt sig. Inte lätt för dem, nej.

  • Anonym (Tjej)

    De tror att feminister vill ta bort kvinnan!

    Bli ofeminin men när det eg handlar om kvinnan kämpar för är sin rätt att bli behandlad som människa i systemet. De tror det handla om att "göra om" och det skrämmer dem. Så enkelt är det.

  • Anonym (Västkustsman)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-09-23 02:51:09 följande:

    Gissar på att de känner att deras mansroll med priviligier blir hotade. Att några har kommit något på spåret. Att de tror att feminister drar alla män över samma kam. De tar åt sig. Inte lätt för dem, nej.


    Jag känner mig inte ett dugg hotad om kvinnor tar plats. Är jag ovanlig?
  • Anonym (Västkustsman)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-09-23 02:54:24 följande:

    De tror att feminister vill ta bort kvinnan!

    Bli ofeminin men när det eg handlar om kvinnan kämpar för är sin rätt att bli behandlad som människa i systemet. De tror det handla om att "göra om" och det skrämmer dem. Så enkelt är det.


    Låter som de är väldigt opålästa och fördomsfulla då.
  • Anonym (Maja)

    Det tror jag inte stämmer. 47% av svenskarna kallar sig feminister och för 72 % spelar jämställdhetsfrågor roll när man röstar.

    Så för en majoritet av befolkningen är jämstäldhet en viktig fråga, vilket gör att de flesta knappast har något emot "feministiska" kvinnor generellt. Sen innehåller "feministiska åsikter" en väldigt bredd av åsikter - så för se flest handlar det om att man inte gillar vissa åsikter som vissa feminister har. Att generellt vara emot kvinnor med en feministisk grundsyn tror jag är rätt ovanligt.

  • Överste Senap

    Är men generellt emot feministiska kvinnor? Det var nytt för mig, vad har du för källa till det?

    Men det är klart, det kan bero på vad det är för feminism som avses. Radikalfeminister gör väl inte många glada, oavsett män eller kvinnor.

  • MissNastrax

    Jag kan bli sur på vissa feminister då de vill ha allt bättre för kvinnor och inte jämställdhet på riktigt för båda könen.

    Och dessa feminister som ska visa sin ståndpunkt genom att fråga mig om min sambo gör hushållsarbete och att jag ska stå på mig genom att han ska ta på sig mer arbete, helst allt och att vi ska ha delad ekonomi men jag som kvinna ska ha mer "skämma bort sig själv rätt"..... eh va?

    De flesta tjejerna jag känner som haft det där överdrivna i hemmet politiken för sig har blivit särbos och killen vill inte bli sambo igen :P

  • Anonym (Missat en del)

    Om man tror att feminism är så enkelt som att man "bara vill att det ska vara jämställt" så har man nog missat en del av debatten. De som anklagar män (och kvinnor) som ogillar feminism för att vara "opålästa och fördomsfulla" har själva en heeel del att läsa på.

    I slutändan handlar det om sakfrågor. Vad är det feministerna är missnöjda med och hur vill de förändra det de anser vara fel i samhället?

    Och då kommer förslag som kvotering, mansskatt och omvänd bevisbörda i våldtäktsmål. Det är redan hundratals män varje år som döms till fängelse för våldtäkt utan någon annan "bevisning" än kvinnans påståenden.

    Många män (och kvinnor) tycker helt enkelt inte det är acceptabelt med en samhällsordning där män berövas sin rättssäkerhet eller diskrimineras på grund av sitt kön.

    Dessutom finns det mycket andra idéer kopplade till feminism, som slopade fängelsestraff, fri invandring, kraftigt höjda skatter och slopade utgiftstak i de offentliga finanserna (feministiska kvinnor har tydligen svårt för att förstå att pengar inte växer på träd).

    Och eftersom alla inte är kommunister, för att tala klarspråk, så finns det helt enkelt många som är emot kommunism. Det är helt enkelt vad feminism i slutändan leder till om man bemödar sig om att sätta sig in i de politiska sakfrågorna.

    Men det är klart. Om man har svårt för att konkretisera sina politiska idéer, eller förstå effekterna av dem, så kanske det låter JÄTTEkonstigt att inte alla är feminister. Men det säger faktiskt mer om hur man själv är än om andra.

  • alice85
    Anonym (Missat en del) skrev 2015-09-23 08:39:16 följande:

    Om man tror att feminism är så enkelt som att man "bara vill att det ska vara jämställt" så har man nog missat en del av debatten. De som anklagar män (och kvinnor) som ogillar feminism för att vara "opålästa och fördomsfulla" har själva en heeel del att läsa på.

    I slutändan handlar det om sakfrågor. Vad är det feministerna är missnöjda med och hur vill de förändra det de anser vara fel i samhället?

    Och då kommer förslag som kvotering, mansskatt och omvänd bevisbörda i våldtäktsmål. Det är redan hundratals män varje år som döms till fängelse för våldtäkt utan någon annan "bevisning" än kvinnans påståenden.

    Många män (och kvinnor) tycker helt enkelt inte det är acceptabelt med en samhällsordning där män berövas sin rättssäkerhet eller diskrimineras på grund av sitt kön.

    Dessutom finns det mycket andra idéer kopplade till feminism, som slopade fängelsestraff, fri invandring, kraftigt höjda skatter och slopade utgiftstak i de offentliga finanserna (feministiska kvinnor har tydligen svårt för att förstå att pengar inte växer på träd).

    Och eftersom alla inte är kommunister, för att tala klarspråk, så finns det helt enkelt många som är emot kommunism. Det är helt enkelt vad feminism i slutändan leder till om man bemödar sig om att sätta sig in i de politiska sakfrågorna.

    Men det är klart. Om man har svårt för att konkretisera sina politiska idéer, eller förstå effekterna av dem, så kanske det låter JÄTTEkonstigt att inte alla är feminister. Men det säger faktiskt mer om hur man själv är än om andra.


    Hundratals män som döms för våldtäkt varje år enbart på kvinnans påstående? Det ser jag gärna källa på. Att bli dömd för våldtäkt är snarare något som kräver att det kan bevisas bortom tvivel att den ena parten inte samtyckt, vilket är väldigt svårt. Våra domstolar utfärdar inte våldtäktsdomar på kors och tvärs bara för att någon säger sig ha blivit våldtagen. Ang. TS fråga är det inte min uppfattning att män generellt sett tycker så, inte alls.
  • Anonym (man med klös)

    För att feminism är hyckleri och har inget med verkligheten att göra.

    Feminister är hycklande egoister som önskar förstärka sin och sin grupps makt. De tar inte ställning för "jämställdhet" utan enbart för ökad kvinnomakt.

    Det är inte som så att man hör feminister tala om orättvisorna för pappor i vårdnadstvister? Eller problemet att män dissas på dejtingsiterna? Hur ska man lösa dessa ojämställda problem? Införa surrogatskap för ensamstående män?

    Nej just det. Hycklande svin Skrattande.

Svar på tråden Varför är män generellt så emot feministiska kvinnor?