• Anonym (Linda­)
    Äldre 26 Sep 20:49
    1450 visningar
    1 svar
    1
    1450

    sammandragningar

    Hej, jag är i vecka 23 (22 + 0)och har varit in på kontroll pga vad jag tror är sammandragningar. Gynekologen sa att livmodertappen var stängd och hård men att min livmoder var för mogen. Hon mätte med ultraljud ett mått som var c x 27 mm (kan tilläggas att jag bor i finland och gynekologen kunde begränsat svenska). Vad menas med detta? Hon sjukskrev mig och sa att jag fick röra på mig men ta det lugnt och känner jag av sammandragningar så skulle jag vila och ta det lugnt.

    Nu undrar jag också det som jag tror är sammandragning kommer mest på eftermiddagen och kvällarna när jag rör på mig (räcker med att jag stiger upp ur soffan och går till köket). Magen blir hård men bara som ett band under bysten och ca 10 cm ner. Inte längre ner som under naveln. Skinnet känns spännt och jag vill böja mig ner eller framåt. Är detta en sammandragning? Blir tokig på detta!

    Tacksam för svar :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-28 20:00
    Ringde rådgivningen idag och hon såg i datorn vad gynekologen hade skrivit ner. Gynekologen hade skrivit att livmodertappen var lite kortare och lite mjuk. Blev vel lite fel när gynekologen skulle säga till mig på svenska, så livmodertappen blev livmodern. Barnmorskan på rådgivningen sa att tappen inte var så påverkad men att jag nog bara ska ta det lugnt, troligen blir det sjukskrivning hela graviditeten.
    Men ska jag bli rädd varje gång jag känner av en sammandragning eller?? För kommer de alltid att påverka tappen?
    Blir så orolig när man börjar tänka för mycket :(

  • Svar på tråden sammandragningar
  • Äldre 28 Oct 13:48
    #1

    Hej! Jag tror att mätningen är hur lång din livmoderhals var, dvs 27 mm. Normalt är runt 30-40 mm så jag tycker att det låter normalt. På din beskrivning låter det som en sammandragning. Gör de ont? kommer de regelbundet?

Svar på tråden sammandragningar