• Äldre 26 Sep 22:00
    1826 visningar
    13 svar
    13
    1826

    14 dagar innan mens ?

    ÄL infaller alltid 14 dagar innan mens, stämmer det ? Jag mäter med stickor och kollar tempen, men om man skall förlita sig på när mensen sedan kommer så är ÄL senare än vad jag tror. Om man får stegring så kan väl ändå inte ÄL infalla 3-4 dagar efter ? Eller så kanske jag inte har 28 dagars cykel som jag alltid trott ?

  • Svar på tråden 14 dagar innan mens ?
  • Äldre 26 Sep 22:15
    #1

    Det stämmer absolut inte. ÄL kan ske egentligen när som helst under cykeln. Det är därför en del säger att de har t.ex. kort lutealfas - då ägglossar de sent under cykeln och ganska nära mensen. 

    Om du är osäker på stegringen hade jag rekommenderat digitala tester så du får ett rakt svar på en gång. Testa under en längre period under cykeln så du är säker på om du har någon ÄL alls och om den är tidig eller sen. 

    Om det är 28 dagar mellan mens har du en 28-dagars cykel. 

    Får du ingen ordentlig stegring så kan det vara så att du inte har någon ÄL. Det är inte alla som har ÄL varje cykel heller utan att något är direkt fel. 

    Lycka till!

  • Äldre 2 Oct 21:12
    #2

    Jag har stegring. Digitala tester, du menar Clearblue alltså ? Använder redan dessa :/

  • Äldre 4 Oct 23:05
    #3

    Jag tempar oxå så jag vet att jag har ÄL och när jag har ÄL, men ändå så stämmer det inte med när mensen kommer sedan ? !

  • Äldre 5 Oct 01:09
    #4

    14 dagar är bara generellt "normen" men allt mellan 10-16 dagar är inom normalspannet för lutealfasen (tid mellan äl och mens). Man kan även ha kortare och längre. Har man kortare än 10 dagar kan det vara svårare att bli gravid eftersom att det kan ta mer än 10 dagar för det befruktade ägget att fastna i livmodern.

    Hur som helst. Det är alltså inget konstigt om du kommer fram till något annat än 14. Själv har jag 13 dagars lutealfas och den (vilket som oftast är fallet) är samma vare sig min cykel är 25 dagar eller 30 dagar.

  • Äldre 5 Oct 22:54
    #5

    Fast jag fattar iaf inte ! Om jag mäter stegring, tempar och kan räkna ut vilken dag jag har ÄL så förstår jag inte sedan när mensen kommer hur man kan räkna med att ÄL alltid infaller 14 dagar innan mens. I mitt fall så är ÄL efter min temp stiger ?

  • Äldre 5 Oct 23:47
    #6
    spralla skrev 2015-10-05 22:54:37 följande:

    Fast jag fattar iaf inte ! Om jag mäter stegring, tempar och kan räkna ut vilken dag jag har ÄL så förstår jag inte sedan när mensen kommer hur man kan räkna med att ÄL alltid infaller 14 dagar innan mens. I mitt fall så är ÄL efter min temp stiger ?


    När tempen stiger har din äl redan varit. Alla har som sagt INTE 14 dagar.

    Du säger dig veta när du har äl. Hur många dagar efter äl brukar DU få din mens?
  • Äldre 6 Oct 23:19
    #7

    Förra gången kom mensen 16 dagar efter förmodad ÄL. Men om jag skall räkna bakåt 14 dagar från när mensen kom så hade jag isf ÄL 3 dagar efter första stegringen och det är lite mkt tycker jag. 

  • Äldre 7 Oct 01:42
    #8
    spralla skrev 2015-10-06 23:19:08 följande:

    Förra gången kom mensen 16 dagar efter förmodad ÄL. Men om jag skall räkna bakåt 14 dagar från när mensen kom så hade jag isf ÄL 3 dagar efter första stegringen och det är lite mkt tycker jag. 


    16 dagar mellan äl och mens är inget konstigt alls.

    Hur menar du stegring? Tänkt på att äl sker 24-48 tim efter positivt äl test.
  • Äldre 7 Oct 22:57
    #9

    Stegring på CB digitala test :)

  • Äldre 7 Oct 23:53
    #10
    spralla skrev 2015-10-07 22:57:05 följande:

    Stegring på CB digitala test :)


    Glad gubbe? Fast det är ju samma där, eller ja, med vilket äl-test du än tar. När man får fullt utslag, glad gubbe osv sker äl ca 24-48 tim senare eftersom att testen reagerar på det hormon som säger till ägget att lossa. Det hormonet är alltså som högst precis innan äl.

    Om jag inte missuppfattat något skulle jag kunna gissa på att din lutealfas är 15 dagar (drar av en dag då vad jag förstår att du antagit att äl sker när äl-test visar positivt??) Alltså att din äl sker 15 dagar före mens. Och det är helt normalt.
  • Äldre 8 Oct 14:02
    #11

    Nej, jag räknar med att ÄL sker efter stegringen. Kanske dagen efter ? Räknat utifrån det så stämmer det alltså inte med när mensen sedan kommer. Jag är kanske otydlig :/

  • Äldre 8 Oct 15:46
    #12
    spralla skrev 2015-10-08 14:02:42 följande:

    Nej, jag räknar med att ÄL sker efter stegringen. Kanske dagen efter ? Räknat utifrån det så stämmer det alltså inte med när mensen sedan kommer. Jag är kanske otydlig :/


    Jag förstår inte vad det är som inte stämmer och vad du inte förstår? Du vet när äl är. Du vet när mensen kommer. Du har kommit fram till att du har äl 16 dagar före mens? Vilket är helt normalt!!!!
    Varför snöar du in dig på 14? Att appar och dylikt använder just 14 dagar är för att det är "normen". Runt 14 dagar är allra vanligast men det är som sagt helt normalt även med 16 dagar.
  • Äldre 9 Oct 21:11
    #13

    Ok, tre djupa andetag, räkna till tio.... 

    14 dagar är HELT irrelevant. Du tar ditt ÄL-test, det får en stegring. På CB-digital blir det en glad gubbe (inte den som blinkar, utan den starka som inte blinkar). Inom 24-36 timmar sker ÄL. PUNKT. Det är fullständigt irrelevant när mensen kommer. Din ÄL är dagen efter stegringen, ingen annan dag. Varför skulle folk annars behöva testa sin ÄL om den alltid kom 14 dagar före mens?! 

    Mens och ÄL har inte så mycket med varandra att göra. Olika människor har olika lång tid mellan ÄL och mens. Mens är inget bra mått på någonting, mer än att kroppen "nollställs" när den kommer. 

Svar på tråden 14 dagar innan mens ?