• Amanda84

    Sonen har astma men fick inte medicin på grund av att han är för liten

    Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av små barn och astma. Sonen på 14 månader har hostat väldigt mycket den senaste veckan. De senaste dagarna har han börjat andas väsande och kippa efter luft, så vi var på akuten i morse efter samråd med 1177.


    Läkaren som undersökte vår son konstaterade att han med största sannolikhet har astma samt en infektion eftersom han även är snorig. Han sade att han skulle skriva ut hostmedicin mot hostan och ventolin mot astman. Efter att ha frågat om vikt (han väger 11 kilo) och ålder, och slagit i datorn så sade läkaren att han inte kan skriva ut Ventolin eftersom sonen väger för lite och dessutom är under 2 år. Istället skulle vi ha varmt i rummet där han sover samt hålla uppsikt över att huden inte sugs in mellan revbenen när han andas, och om den gör det så ska vi till vårdcentralen på måndag så kan han få ventolin där.


    Hostan blev bättre efter att sonen fått hostmedicin men han har fortfarande väldigt svårt att andas. Jag vet inte riktigt hur det skall se ut när huden "sugs in" mellan revbenen. Däremot så ser det väldigt ansträngande ut kring bröstkorgen när han andas och andnöden blir inte alls bättre. När han har lekt under dagen så har han haft så svårt att andas att han bara har flämtat.


    Jag tycker att allt det här verkar så konstigt. Jag hade själv astma som barn och jag vet precis hur det känns när det är svårt att andas. Jag upplever det som att min pojke har en ständigt pågående astmaattack och jag tycker att det är så märkligt att det inte finns något man kan göra. Sonens andnöd har ju inte gått över sedan igår! Finns det verkligen ingen medicin som man kan ta när man är under 2 år?

  • Svar på tråden Sonen har astma men fick inte medicin på grund av att han är för liten
  • Frontline

    Klart det finns hjälp att få, mina 2 grabbar har fått Airomir sen dom var 1 år och även Flutid,


    Ett av barnen har även Adrenalin och Pulmicort pga astman.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers

    Låter väldigt konstigt för mina döttrar hade krupp och fick Ventolin när de 10 månader respektive 3 år. Och min son fick förkylningsastma när han var ett år och fick auromir samt flutide som inhaleras

  • Amanda84

    Tack för svar! Jag tänkte väl att det måste finnas något han kan få. Vi får väl helt enkelt gå till vårdcentralen på måndag igen och se vad de säger där.


    Har du förresten något tips kring om det finns något att göra för att underlätta andningen fram tills dess? Vi har höjt huvudänden i sängen, men jag vetesjutton om det hjälper särskilt mycket. Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.

  • Frontline
    Amanda84 skrev 2015-09-27 00:00:30 följande:

    Tack för svar! Jag tänkte väl att det måste finnas något han kan få. Vi får väl helt enkelt gå till vårdcentralen på måndag igen och se vad de säger där.


    Har du förresten något tips kring om det finns något att göra för att underlätta andningen fram tills dess? Vi har höjt huvudänden i sängen, men jag vetesjutton om det hjälper särskilt mycket. Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.


    Vårdcentralen hjälper inte ett skit tyvärr.


    Frisk luft är väl det som hjälper samt lugn och ro, med andra ord inget bus...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers
    Amanda84 skrev 2015-09-27 00:00:30 följande:

    Tack för svar! Jag tänkte väl att det måste finnas något han kan få. Vi får väl helt enkelt gå till vårdcentralen på måndag igen och se vad de säger där.


    Har du förresten något tips kring om det finns något att göra för att underlätta andningen fram tills dess? Vi har höjt huvudänden i sängen, men jag vetesjutton om det hjälper särskilt mycket. Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.


    Jag tar in barnvagnen och låter barnen sova halvsittandes i den. Bättre än att höja huvudändan på sängen
  • Amanda84

    Tack för tips! Barnvagnen tar jag in direkt - att jag inte tänkte på det! Just nu sitter min man med sonen i famnen, men så där kan de ju inte sitta hela natten även om de båda sover...

  • Amanda84

    Jag tänkte bara uppdatera kring hur det har gått. Dagarna efter det här skrevs så fick vi en tid på vårdcentralen. Läkaren där sade att det inte var någon fara, utan att det enda han såg var en väldigt snorig unge. När sonen fortfarande rosslade och andades väsande ytterligare ett dygn så beslutade vi oss för att åka in till barnakuten (det var visst en jourläkarcentral på akuten vi hade varit första omgången). Vi tänkte att de kanske bara kunde ge honom någon medicin och så skulle det vara bra sedan, men det var svårare än så. Vår son var så pass dålig och hade så låg syresättning i blodet att vi blev inlagda. I två dygn fick han inhalationer en gång i timmen och syrgas innan det ens blev en antydan till bättre. Det är ingen tvekan om att han har astma och vi har fått hem mediciner som han skall inhalera. Personalen trodde knappt sina öron när jag berättade att sonen hade blivit nekad medicin på jourläkarcentralen med förevändning att han var under 2 år.


    Där sprack med andra ord min tilltro till närsjukvården. Tummen upp för barnakuten och personalen på avdelningen där vi var inlagda, för trevligare människor har jag knappast stött på, trots att avdelningen var fullkomligt överbelastad.

  • whitestar

    Hoppas ni anmäler jourcentralen för fel, sådär får det ju inte gå till! Så att det går rätt till i framtiden där

  • yodi

    finns visst astma medecin till små barn :-O

    minstingen var bara några månader när han fick fluitid och airomir utskrivet.

  • Mamma76

    Bra att ni fick hjälp! Utifrån det första du skrev så trodde jag han var i livsfara. Du måste anmäla vårdcentralen. Sådana andningssvårigheter som du beskriver ska ha ambulans.

    Hälsningar mamma till ett lungsjukt barn med tracheobronchomalacia.

Svar på tråden Sonen har astma men fick inte medicin på grund av att han är för liten