• Magister Flykt

    Är mitt äktenskap verkligen lyckligt?

    Jag är kille på 40+, gift och har två fina barn i förskoleåldern. Min fru och jag har känt varandra i c:a 10 år och vi har alltid varit själsfränder som mest gillat att spendera tid tillsammans snarare än att ha en stor umgängeskrets. Sedan barnen kommit har jag dock märkt att min fru fått ett minskat känslomässigt intresse för mig. Självklart kräver barnen mycket uppmärksamhet men jag känner att min fru inte anstränger sig så mycket för att ge även mig en liten del av kakan. Jag saknar uppskattning och bekräftelse från min frus sida, vill att hon ska "se" mig helt enkelt.

    De senaste 3-4 åren har vi haft sex maximalt 1 gång/månad. Det tycker jag i princip är alldeles för lite, men på något konstigt sätt har jag anpassat mig till situationen så att mitt behov av sex har kommit ner till samma nivå som min frus. Som det är nu så har vi bara sex för att någon av oss (oftast jag) känner att det var så länge sedan, så att det är vår "äktenskapliga plikt" gentemot den andre. Så detta sex blir pang på, utan något inledande hångel. Inte så mycket kärlek m.a.o. Jag har inte grubblat så mycket över detta, utan tänkt att vi ju har ett så lyckligt förhållande i övrigt så att sexet inte är det bästa är väl inte hela världen.

    Tills för en månad sedan. Jag var bortrest några dagar på en kurs där jag fick kontakt med en några år yngre, mycket tilldragande kvinna. Jag upptäckte hur otroligt lätt hon var att prata med och hur bra det kändes att vara nära henne. Vi flörtade vilt med varandra och var även nära att kyssas, men mer än så blev det inte. Efter den kursen bildade mina känslor svallvågor och det ända jag tänkt på sedan dess är denna fantastiska kvinna.

    Helgen efter kursen hade jag och min fru mer sex än på hela sommaren (3 gånger jämfört med 1 ). Jag var helt enkelt vrålkåt och det fick även frugan att tända till. Jag berättade förstås inte om min flört, men hon undrade vad vi egentligen lärt oss på den där kursen...

    Så nu är jag förbryllad rent ut sagt. Jag som trodde jag levde i ett så lyckligt äktenskap, blev helt tagen på sängen. De känslor den kvinnan väckte trodde jag inte jag hade inom mig - en oerhört stark längtan, en kraftig förälskelse och en våldsam kåthet. Men jag vill ju att min fru ska väcka dessa känslor hos mig.

    Jag tänker på den här kvinnan dag som natt. Det som känns allra viktigast just nu är att få komma henne nära och tokälska med henne. Vi har hållit kontakten sporadiskt och vi bor ganska nära varandra så det skulle inte vara fysiskt omöjligt. Jag som aldrig ens tänkt tanken att vara otrogen ser nu detta som en lösning för att få utlopp för mina känslor.

    Är det något som är väldigt fel med mitt äktenskap eller är det bara normalt att man tröttnar på varandra?

    /Villrådig

  • Svar på tråden Är mitt äktenskap verkligen lyckligt?
  • Anonym (Micke)

    Välkommen i 40 + klubben. Du beskriver i detalj mitt äktenskap och jag har dessvärre inga tips då jag är i exakt samma läge.

  • Anonym (abc)

    Ni har väl helt enkelt tappat bort att ni inte bara är vänner utan även älskande. Så blir det lätt med småbarn, men det kan ju faktiskt komma tillbaka. Prata med din fru om sexuella fantasier pch jobba för att förverkliga de. Jag och min sambo har de senaste månaderna (10 år tillsammans och 2 barn) haft vårt bästa sexliv någonsin. Det var bra när vi träffades, stagnerade under småbarnsåren (fast aldrig riktigt dåligt, men mer sällan och utan "äventyr"). Vet inte riktigt hur det kom sig, var väl en kris där vi kom fram till att vi måste prata mer med varandra även om sådant som kunde kännas jobbigt att prata om. Vilket slutade att framförallt jag berättade om mina sexuella fantasier vilket även matchade hans.

    Och andra saker, se till att hångla i köket och ha närhet utöver sexet också.

  • Fjäril kär

    Av det du saknar av din fru: Hur mycket av det ger du till din fru?

    Det du hade lätt för med den andra kvinnan - har du över huvud taget provat det med din fru?

    Du och din fru har glömt bort att ni också är ett älskande par. När prioriterade ni er kåthet och kärlek sist?

    Varför tycker ni att det är viktigare att vara vänner och föräldrar än älskande?

    Hitta barnvakt och börja uppvakta din fru igen!

  • 100kgpappa

    Det behöver inte stagnera, men det är vanligt att det blir så.

    Att få känslor för en annan person kan man inte rå för, däremot har du gjort helt rätt som behärskade dig och tog ut din kåthet med din fru istället.

    Standardtipset är kommunikation; prata med din fru om att du tycker det är trist att ni har sex sällan, och utan inlevelse, och hur ni kan hitta tillbaka till hur det var tidigare.

    Jag och min fru har varit ihop i 16 år, och har 3 barn ( minsta 2), och utvecklar ständigt vårt sexliv.

    Vi skickar flörtiga (och snuskiga) meddelanden på telefonerna, hånglar och klämmer på varandra varje dag, tex om hon kommer ut i garaget när jag håller på med något och ska diskutera middagsplaner, så blir det en kyss och en hand i skrevet. Sånt gör att man är lite småpilsk hela dagen, och sen tar man ut det på kvällen.

    Vi är strax under 40, och det finns ingen anledning till att det ska göra sexlivet sämre.

  • Anonym (Samma här....)

    Hej

    Jag är i precis samma situation som dig fast jag är tjejen. Det började lika för mig, tyckte jag hade allt bra hemma men så på en fest på jobbet så fick jag uppmärksamhet av en riktigt snygging. Flörtade o hånglade lite då på festen, kan inte glömma han. Vill som du bara "ha" han o älska hett o passionerat.

    Galet jag vet, han har också familj. Vi får se vad som händer.... Men förstår dig verkligen!

  • Anonym (Förståligt)

    Din fru kanske inte har tänkt i de banorna eller så har hon det och inte vågar berätta!

    Prata med henne så ni kanske hitta en lösning, springa bakom ryggen kommer att ge dig ångest och är en kortsiktig lösning :)

    Lycka till oavsett hur du väljer!

  • MrFlex

    Jag tror inte vi människor är skapta för långa monogama förhållanden. Det är helt enkelt en konstruktion.

    Ett livslångt förhållande med bibehållen sexuell attraktion tror jag inte existerar.

  • Anonym (Fast)

    Fast för de som inte är intresserade av sex som jag så fungerar ett monogami förhållande alldeles utmärkt. För mig gör det ingenting om man inte har sex i förhållandet, ett förhållande är så mycket mer än just sexet

  • Anonym (Fast)

    Men det verkar som om att främst killar måste ha sex i ett förhållande och ser det som viktigt! Det kan jag tycka är lite sorgligt. Jag förstår inte de männen som lämnar med barn i bilden pga dåligt sexliv. Då skulle man inte skaffat barn från första början!

  • Puppetmaster
    ndMagister Flykt skrev 2015-09-27 01:21:36 följande:

    Helgen efter kursen hade jag och min fru mer sex än på hela sommaren (3 gånger jämfört med 1 ). Jag var helt enkelt vrålkåt och det fick även frugan att tända till. Jag berättade förstås inte om min flört, men hon undrade vad vi egentligen lärt oss på den där kursen...


    Här tycker jag att du har besvarat din egen fråga. Använd fantasin som tändvätska och fokusera på din fru. 
Svar på tråden Är mitt äktenskap verkligen lyckligt?