• Sistautvagen

    Misstänker odd. Hur går jag vidare?

    Hej

    Jag och min man har sedan vår dotter var rätt liten tyckt att hon varit väldigt speciell. Dvs trotsig. Ut i fingerspetsarna. Framförallt sedan ca tre års ålder. Avfärdade det hela som vanligt treårstrots men det har liksom aldrig gått över. Inte en lugn period. Hon är nu 6,5år.

    Vi har tagit upp detta med förskola att vi har en hel del problem hemma men det är ingenting som de upplevt på förskolan. Dvs hon fungerar bra i förskola och nu då förskoleklass. Men problemen kvarstår i hemmet och har även sedan hon nu i höst började förskoleklass så har det eskalerat i hemmet. Fortfarande visas ingenting av detta i skolan.

    Hon vägrar lyssna på någonting som vi ber henne om hemma. Vad hon än ska göra så spårar det ur. Ska hon måla så nog sjutton måste det målas på både bord och kropp trots hon bet att hon inte får det. Hon skyller alltid ifrån sig om hon gjort något dumt, då var det naturligtvis lillebror som gjorde det. Hon håller så fast vid det trots att vi påpekar att vi såg att det var hon.

    Sedan skolan började nu i höst har hon börjat slåss, sparkas, nypas, klösas och bitas. Detta på både mig, pappan och lillebror. Får hon inte som hon inte som hon vill skriker hon till förbannelse och det spelar ingen roll vad man då än säger till henne. Inte ens mutor fungerar....

    Vi är så slut efter alla dessa år med alla konflikter vareviga dag. Nu ikväll satt jag och sökte lite på om detta kunde bero på någonting. Att något faktiskt är fel eller vad man ska säga. Och hittade en del info om odd. Efter att ha läst detta känner jag bara att det är ju hon. Det är ju min dotter jag läser om!

    Så hur går jag nu vidare? Är det skolhälsovården som gäller eller hör man av sig till bup? Hälsocentralen?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Misstänker odd. Hur går jag vidare?
  • Nukkumatti

    Många landsting anordnar exempelvis Komet-kurser som vänder sig till familjer med den typen av problematik. De verkar vara uppskattade.

Svar på tråden Misstänker odd. Hur går jag vidare?