• Anonym (Hanoi)

    Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!

    Min mamma har under några år bott på en annan ort och har under tiden hon bodde där lärt känna en man som hon blev förälskad i. Mannen var 14 år yngre än honom och hade en del problem med alkoholen. Men det var inget hinder för deras kärlek, menade hon då. Nu har hon flyttat tillbaks till sin hemkommun för att hon vill bo nära mig, sin son och sina syskon. Hon insåg också att hon inte hade någon framtid med den alkoholiserade killen och föreslog honom innan hon flyttade att de kunde fortsätta ha kontakt och vara vänner ändå. Och nu har hon även blivit tillsammans med sin före detta man igen, som hon varit ihop med i 7 år innan den nye hon träffade på annan ort, vilket har retat upp den alkoholiserade killen som fan! Han har bombarderat henne med sms, hotat henne och ringt olika myndigheter och pratat ner henne, försökt förstöra för henne osv. Hon har inte fått vara ifred för honom på flera månader och naturligtvis skickar han de mest hotfulla och obehagliga sms:en när han är på fyllan. Det har gått så långt att hon blivit tvungen att byta nummer, egentligen mot sin vilja, då hon inte gillar att byta nummer och hålla på och ringa runt och informera folk om det nya.

    Hon mår väldigt dåligt just nu och jag har sagt flera gånger till mamma att anmäla honom, men hon tycker att "han har nog med problem ändå" och vill inte göra honom ännu mer arg och upprörd.

    Om mamma inte vill anmäla, så gör inte jag det heller. Jag vill inte göra något som hon inte vill. Men jag lider ju med henne och vill hjälpa henne att bli fri från den där killen. Jag är orolig att han kommer att söka upp henne och hämnas, något han har uttryckt i ett flertal sms.

    Hon har försökt tala honom tillrätta några gånger, och det har fungerat en stund då han hållt sig lugn och slutat ringa ett tag, men så fort han är inne i en period då han dricker så börjas det med sms:en och ringandet igen.

    Hennes f.d. man som hon nu är ihop med igen, har allvarliga planer på att ta med sig några kompisar och spöa upp "terroristen"

    Men hon (mamma) vill inte det heller.

    Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!
  • klyban

    Vill man inte göra nått, så vad ska man göra?
    Det enkla vore ju att byta telefonnummer, och ha det gamla numret aktivt.
    Så skickar han sina sms dit, nån gång borde han ju tröttna tycker man.
    Så har man sluppit ett störningsmoment.

  • Anonym (Hanoi)
    klyban skrev 2015-09-28 13:50:24 följande:

    Vill man inte göra nått, så vad ska man göra?
    Det enkla vore ju att byta telefonnummer, och ha det gamla numret aktivt.
    Så skickar han sina sms dit, nån gång borde han ju tröttna tycker man.
    Så har man sluppit ett störningsmoment.


    Hon har ett av sina gamla nummer aktivt, men hon låter för det mesta den mobilen vara avstängd. När hon sätter på den och får se hans sms, får hon ångest och stänger ånyo av den igen. Men det har lyckligtvis blivit färre och färre sms, men ändå av sådan karaktär att man förstår att han har planer på hämnd. Jo han kanske tröttnar till sist, får ju hoppas det. Men jag kan inte låta bli att undra vad som kan ha retat upp killen så. Min mamma har haft problem med killar förr som inte velat acceptera att det varit slut och blivit förföljd innan, kanske finns det ett mönster och ett beteende hos henne som gör att de blir upprörda och förbannade? Mamma vill aldrig erkänna om det är hon som har gjort något fel, hon lägger locket på och vill inte prata om det.


  • klyban
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-09-28 13:56:51 följande:
    Hon har ett av sina gamla nummer aktivt, men hon låter för det mesta den mobilen vara avstängd. När hon sätter på den och får se hans sms, får hon ångest och stänger ånyo av den igen. Men det har lyckligtvis blivit färre och färre sms, men ändå av sådan karaktär att man förstår att han har planer på hämnd. Jo han kanske tröttnar till sist, får ju hoppas det. Men jag kan inte låta bli att undra vad som kan ha retat upp killen så. Min mamma har haft problem med killar förr som inte velat acceptera att det varit slut och blivit förföljd innan, kanske finns det ett mönster och ett beteende hos henne som gör att de blir upprörda och förbannade? Mamma vill aldrig erkänna om det är hon som har gjort något fel, hon lägger locket på och vill inte prata om det.


    Låter som nått psykiskt i botten här.
    Och alkohol är ingen bra kombo med dessa.
    Hoppas ni har en stor buffert(avstånd), så det är inte för enkelt att ta sig dit.

    Om det visar sig han försöker ta sig till er, då får ni inte vänta en sekund ens på att anmäla till polis.

  • Anonym (Hanoi)
    klyban skrev 2015-09-28 14:03:37 följande:

    Låter som nått psykiskt i botten här.
    Och alkohol är ingen bra kombo med dessa.
    Hoppas ni har en stor buffert(avstånd), så det är inte för enkelt att ta sig dit.

    Om det visar sig han försöker ta sig till er, då får ni inte vänta en sekund ens på att anmäla till polis.


    Jag har själv pratat med den här killen, under tiden de var tillsammans. Och mot mig var han iallafall väldigt trevlig och sympatisk. Till saken hör att han har hjälpt henne med en del pengar då hon hade förlorade sin ersättning från försäkringskassan, för att hjälpa henne att få råd med mat och busskort osv. Han har även hjälpt henne med flytten tillbaks till sin hemkommun (ekonomiskt alltså) Kanske har hans upprördhet med det att göra. Han har krävt att hon ska betala tillbaka pengar, eftersom hon har "svikit" honom. Något mamma säger att hon aldrig kommer göra, då hon anser att "fått är fått" och det kan man inte få igen. Hon menar att det var han själv som frivilligt hjälpte henne med pengar, och då får han så sitt kast. Som tur är är det långt avstånd emellan och jag tror personligen inte han kommer att åka hela vägen upp. Men man vet ju aldrig. Killen ifråga är väldigt lynnig när han dricker och kan växla från att vara supertrevlig till att bli riktigt obehaglig, aggressiv och rabiat, enligt vad hon (mamma) själv säger. Inte direkt psykopat kanske, men han verkar ha väldigt svårt att styra sina känslor och impulser, åtminstone när han dricker.


  • klyban

    Ingen aning hur din mamma skött detta med denna kille.
    Men är det underförstått att det är lån, så kan jag förstå att han är arg som faan.
    Om hon vägrar betala tillbaka.


    Inget som går avgöra här, antar din mamma är övertygad om att det är pengar till skänks.
    Men vem bara ger massa pengar till någon, utan att förvänta få sig tillbaka dom.
    Och man ger knappast pengar till någon, som man vet ska flytta ifrån en.
    Som man antagligen aldrig får se igen.
    Det kanske är detta som är grunden till hela ilskan från denna kille.

    Men som sagt vad, bara spekulationer av mig.
    Då jag inte ar med när dessa pengatransaktioner skedde.
    Jag antar man måste ha varit med, för helt säkert veta.
    Så jag kan inte avgöra nått på just denna.
    Men bara få massa pengar, det är då faan inte vanligt.

  • Anonym (Hanoi)
    klyban skrev 2015-09-28 17:08:15 följande:

    Ingen aning hur din mamma skött detta med denna kille.
    Men är det underförstått att det är lån, så kan jag förstå att han är arg som faan.
    Om hon vägrar betala tillbaka.


    Inget som går avgöra här, antar din mamma är övertygad om att det är pengar till skänks.
    Men vem bara ger massa pengar till någon, utan att förvänta få sig tillbaka dom.
    Och man ger knappast pengar till någon, som man vet ska flytta ifrån en.
    Som man antagligen aldrig får se igen.
    Det kanske är detta som är grunden till hela ilskan från denna kille.

    Men som sagt vad, bara spekulationer av mig.
    Då jag inte ar med när dessa pengatransaktioner skedde.
    Jag antar man måste ha varit med, för helt säkert veta.
    Så jag kan inte avgöra nått på just denna.
    Men bara få massa pengar, det är då faan inte vanligt.


    Jag tror att killen ifråga vad dum och godtrogen nog att ge henne pengar för att han trodde att hon skulle fortsätta bo hos honom. Men jag håller till viss del med mamma, att fått är fått. Har man gett något till någon kan man inte se det som ett lån utan man har ju gett frivilligt. Om jag t.ex köper och ger ett smycke till en kvinna för att jag tycker om henne kan jag ju, även om hon lämnar mig, inte begära att få det tillbaka. I så fall skulle jag ha villkorat det för henne redan när jag gav det till henne.

    Min mamma har alltid haft en tendens att träffa män som är för snälla för sitt eget bästa. Hon är liksom av åsikten att en man ska göra allt för sin kvinna och så. Och de män hon varit med har i stort gett henne vad hon pekat på och hjälpt henne med allt hon velat ha hjälp med. Samtidigt känns det läskigt nu att hon tydligen träffat någon som är olycklig och vill hämnas. Min mamma är liten till växten, har värk i nästan hela kroppen (pga detta har hon sjukskrivits, men nu förlorat sin ersättning) och hon är uppenbart rädd för den här mannen.


  • klyban
    Anonym (Hanoi) skrev 2015-09-28 17:58:22 följande:
    Jag tror att killen ifråga vad dum och godtrogen nog att ge henne pengar för att han trodde att hon skulle fortsätta bo hos honom. Men jag håller till viss del med mamma, att fått är fått. Har man gett något till någon kan man inte se det som ett lån utan man har ju gett frivilligt. Om jag t.ex köper och ger ett smycke till en kvinna för att jag tycker om henne kan jag ju, även om hon lämnar mig, inte begära att få det tillbaka. I så fall skulle jag ha villkorat det för henne redan när jag gav det till henne.

    Min mamma har alltid haft en tendens att träffa män som är för snälla för sitt eget bästa. Hon är liksom av åsikten att en man ska göra allt för sin kvinna och så. Och de män hon varit med har i stort gett henne vad hon pekat på och hjälpt henne med allt hon velat ha hjälp med. Samtidigt känns det läskigt nu att hon tydligen träffat någon som är olycklig och vill hämnas. Min mamma är liten till växten, har värk i nästan hela kroppen (pga detta har hon sjukskrivits, men nu förlorat sin ersättning) och hon är uppenbart rädd för den här mannen.


    Men här kan vi ha förklaringen, och med dessa pengar.
    Då att en ilska finns.
    Fått är fått, har man den inställningen och kanske samtidigt inte varit helt ärlig i kommunikationen.
    Då kan det gå illa, ingen av oss har varit med när dessa pengar bytte ägare.


    Så hur det gått till, kommer vi aldrig fått reda på.
    Visst du kan fråga din mamma, men hon hade ju en inställning män ska försörja mig.
    Så inte säker på att du någonsin kommer reda ut detta.

    Sen är det beklagligt att hon är rädd för denna man, han är väl kanske förbannad över sina pengar.
    Han kanske är psykisk sjuk och vill henne illa bara för hon lämnat honom.
    Svårt att sia om.
    Kanske hon ska ställa frågan till honom, vad som krävs för bli av med han.
    Då lär det bli uppenbart om det handlar om pengar eller enbart arg för han inte får vara ihop med henne.
    Om det bara handlar om pengar, då vore det idiotiskt och bara säga "fått är fått".
    Gör då en deal och få detta bakom sig, det måste väl vara värt detta för din mamma?(med tanke på hur hon känner sig här)

    Detta är ett mycket bra och konkret råd, som inte blandar in annan part.
    Och funderar nu varför hon inte vill blanda in polisen eller andra.
    När man känner sig hotad, så brukar man normalt inte ha problem att be om hjälp hos polis.

  • Anonym (Hanoi)

    Jo, man börjar fatta att det är ingen rök utan eld, liksom. Men killen verkar, som du också misstänker, ha någon psykisk diagnos och så är han ju missbrukare. Och vem vet vad han kan få för sig om han är i ett tillstånd av affekt och ilska.

    Mamma säger att killen blev väldigt förtvivlad och grät mycket dagarna innan hon flyttade, men hon var, av olika omständigheter som jag inte vill gå in på här, ändå tvungen att flytta hem.

    Men mamma är sådan att hon har svårt att erkänna om hon gjort något fel eller gjort någon illa, hon lägger som sagt locket på och vill inte prata om det.

Svar på tråden Missbrukande man trakasserar min mamma, hjälp!