• Äldre 29 Sep 12:18
    3374 visningar
    14 svar
    14
    3374

    Första mötet ivf

    Hej den 5/10 ska jag och min man på fösta ivf mötet, så är nyfiken på hur första mötet är? Börjar man direkt med medicin osv? Eller pratar man bara om det? :D

  • Svar på tråden Första mötet ivf
  • Äldre 29 Sep 12:44
    #1

    Hej! Vad kul att det närmar sig :) Jag har inte så mycket erfarenhet eller vet hur det har varit för andra men så här funkade det för oss, går på Sahlgrenska.

    På första möte satt vi med läkaren hon informerade om vad IVF är, olika behandlingar och pratade om upplägget på vår behandling. Gjorde även ett vul och blodprov men vet inte om det beror på att vi är med i en forskningsstudie. För vår del så var mötet i maj och vi började med behandlingen i september. Detta beror dels på sommaruppehåll men även att min mens var sen i augusti. Hur snart en får börja behandlingen beror nog på om ni går privat eller landsting, och hur du ligger i den menscykel samt när de har tid för äggplock (bokas in en preliminär vecka då detta kommer ske).

    Hoppas mötet går bra och att ni kommer igång snart! Det är tyvärr mycket väntan, även i behandling. Jag har två veckor med nässprej, två veckor med sprutor och sedan två veckor då ägget förhoppningsvis ska fästa.

  • Äldre 29 Sep 12:49
    #2

    Grattis till IVF-start :D 

    Det beror nog på vilken klinik man går till, hur många andra som är igång just nu och var du är i cykeln. 

    Så här var det för oss: 
    Vi satte oss ner med läkaren, som redan hade en färdig plan baserat på det utredningen talat om. Vi fick alltså reda på att vi skulle göra ICSI (mikroinjektion av spermie in i äggen) och köra med "långa protokollet" (det är alltså medicineringsmetoden). De kollade på mina äggstockar med VUL och konstaterade att jag hade bra ägganlag. Vi vägdes och mättes. Mediciner skrevs ut och vi ställde alla frågor vi hade kring vår fertilitet, våra chanser och prognosen för behandlingarna. 

    Därefter fick vi prata med en BM som la upp själva planeringen med datum. Hon räknade ut i vilken cykel jag skulle börja med vilka mediciner och bokade in preliminära datum för kontroller. Hon lärde mig dessutom hur jag skulle ta sprutorna och berättade om hur plocket gick till (för att jag frågade om det). Jag fick vänta tre cykler innan jag fick börja, men det var för att det hamnade mitt i sommarstängningen och de inte ville att jag skulle ta några mediciner när de inte fanns på plats för att ge råd om något skulle hända.

    Vi gick alltså därifrån med en tydlig plan för vad som skulle hända och alla preparat utskrivna på recept att hämta ut när vi skulle börja. 

    Undrar du över något är det bara att du frågar :) Stort lycka till!! 

  • Äldre 29 Sep 16:54
    #3

    Ok, hoppas vi får sätta igång snabbt :) är nervös över sprutorna :)

  • Äldre 29 Sep 16:54
    #4

    Vi ska göra i linköping :)

  • Äldre 29 Sep 17:36
    #5
    Rockabilly skrev 2015-09-29 16:54:13 följande:

    Ok, hoppas vi får sätta igång snabbt :) är nervös över sprutorna :)


    Jag var också nervös inför sprutorna. När vi hade träffat läkaren på ett första möte fick vi sitta ner i ett rum med en BM och gå igenom behandlingen mer ingående, frågade då om jag fick testa att sticka mig (eftersom att sprutor var det enda jag tänkte på). Det fick jag och gick hur bra som helst, blev mycket lugnare inför det. Ska börja spruta på torsdag och nu känns det bra! Nästan längtar för att komma till nästa fas ;)

    Kommer gå bra ska du se :)
  • Äldre 29 Sep 22:23
    #6
    Rockabilly skrev 2015-09-29 16:54:13 följande:

    Ok, hoppas vi får sätta igång snabbt :) är nervös över sprutorna :)


    Jag var tokrädd för nålar innan, men efter första försöket hos BM släppte oron för sprutorna. Jag fick tipset att hålla nålen mot huden där jag tänkt sticka i några sekunder innan själva sticket. Då trubbas liksom nerven av, så när man väl sticker nålen genom huden känns det inte alls. Det är väldigt tunna nålar som går in väldigt lätt, så no worries :) 
    Ett namn skrev 2015-09-29 17:36:55 följande:
    Jag var också nervös inför sprutorna. När vi hade träffat läkaren på ett första möte fick vi sitta ner i ett rum med en BM och gå igenom behandlingen mer ingående, frågade då om jag fick testa att sticka mig (eftersom att sprutor var det enda jag tänkte på). Det fick jag och gick hur bra som helst, blev mycket lugnare inför det. Ska börja spruta på torsdag och nu känns det bra! Nästan längtar för att komma till nästa fas ;)

    Kommer gå bra ska du se :)
    Åh vad spännande!! Håller tummarna för att allt ska gå bra :D 
  • Äldre 30 Sep 08:18
    #7

    Vi är i samma sits. Utredningen är gjord och vi ska på vårt första möte om några veckor. Spänande!
    Men jag undrar om de gör en massa prover på en ändå? Jag menar utredningen är gjord och alla? prov tagna...

  • Äldre 30 Sep 16:21
    #8
    malre skrev 2015-09-30 08:18:26 följande:

    Vi är i samma sits. Utredningen är gjord och vi ska på vårt första möte om några veckor. Spänande!
    Men jag undrar om de gör en massa prover på en ändå? Jag menar utredningen är gjord och alla? prov tagna...


    Vi gjorde inga direkta prover för, precis som du säger, det var ju redan gjort på utredningen. Men de gjorde ett nytt VUL för att uppdatera med dagsfärsk info och vi vägdes och mättes. Inga fler prover än så :) Sen gjorde vi utredning och IVF på samma klinik, så kanske är det annorlunda om man byter, det kan jag inte svara på. 
  • Äldre 1 Oct 15:10
    #9

    hur stor chans är det att man lyckas på första försöket? Har ingen passage i äggledarna

  • Äldre 1 Oct 15:21
    #10

    Det beror på :) 

    För det första har det att göra med om man får tillbaka ett embryo som odlats i 2 dagar eller fler. De flesta embryon som inte blir barn klarar inte mer än tre delningar, så är det bara odlat i 2 dagar ser man alltså inte om det klarat sig över de tre delningarna. En s.k blastocyst, vilket är ett embryo som är ca 5 dagar gammalt, har högre chans. Med en fin blastocyst kan man ha ca 65% chans att lyckas om jag inte missminner mig. Dock undviker de flesta kliniker så vitt jag vet att odla upp dem så länge eftersom det är stor risk att de inte klarar sig och de har störst chans att utvecklas i livmodern. Min bebis sattes in som blastocyst och var vårt sista försök på det äggplocket. 

    För det andra beror det på hur du själv definierar "första försöket". Enligt min klinik (och de flesta andra skulle jag tro) är ett försök = de återföringar man får av ett äggplock. I mina mått mätta blev jag gravid på fjärde försöket eftersom jag fick tillbaka fyra embryon vid olika tillfällen, men de var alla från samma ÄP, vilket gör att kliniken räknar det som första försöket. 

    Varje enskilt återförande har 20-40% chans beroende på hur gammal man är om jag minns siffrorna rätt och även på hur äggreserven ser ut. 

    Du kan lägga äggledarna bakom dig nu. De kvittar fullständigt när du börjar med IVF. De kommer inte påverka dina chanser att lyckas :) 

  • Äldre 1 Oct 15:25
    #11

    vet inte hur mina ägg är ,bara att det är stopp och att jag har många äggblåsor Glad

  • Äldre 1 Oct 15:31
    #12

    Då skulle det kunna gå hur bra som helst :D Håller tummarna för det!

  • Äldre 4 Oct 21:50
    #13

    Är det någon gynundersökning på första mötet?

  • Äldre 9 Oct 19:40
    #14

    Jag gjorde ingen regelrätt gynundersäkning, däremot vaginalt ultraljud. 

Svar på tråden Första mötet ivf