• Äldre 29 Sep 19:38
    968 visningar
    7 svar
    7
    968

    Magnetkameraundersökning !!

    hej

    vi gör en låång historia kort. Min son födde med för kort urinrör, han har operarts när han var 1 och de varit Ok sen dess, vi har gått på olika kontroller som kollar kiss strålen m.m och jag har tyckt att han kissa för lite .. ca 1-2 ggr om dagen .. 

    vi bestämde oss för att göra ultraljud på rygg o njurar o urinblåsa.. dem tog massa bilder sen fick vi gå.. efter ett par dagar ringer dem och säger att min son SAKNAR en Kota i ryggen ! .. 

    Så nu har vi fått tid för en magnetröntgen undersökning .. och han ska sövas.. HUR förklara man!! =???? jag har smått försökt berätta lite men han vill verkligen inte .. Han är ganska rädd och tycker sjukhus är obehagliga ... Vet inte varför...

    Han är 5.5 år ,, vet inte hur man ska förklara på bästa sätt , Tacksam för hjälp o tips

  • Svar på tråden Magnetkameraundersökning !!
  • Äldre 29 Sep 20:36
    #1

    Vill han inte göra undersökningen eller vill han inte ens att du berättar hur den går till?

    Mitt tips är att du berättar hur det går till. Att man behöver ta bilder på hans rygg och att han får sova under tiden. Försök att inte presentera det som en allt för stor grej även om det såklart är det. Lämna inget utrymme för förhandling utan berätta att det ska göras och hur det går till. Bemöt och prata ändå om det han känner om han tex är rädd. Försök att vara lugn även om det såklart kan vara jobbigt och stressande för dig. Ett hett tips är att aldrig använda orden "det är inget farligt" har sett nervösa men lugna barn som fullständigt bryter ihop då. De är som att bara ordet farligt hörs. Låt honom fråga allt han vill och försök svara.

  • Äldre 29 Sep 20:55
    #2

    Hag har gjort många undersökningar och blivit sövd många gånger som barn. När jag var 5 år ville jag inte höra något vilket resulterade i att jag gallskrek och var så upprörd att jag var svår att söva inför en 30 minuters röntgen . Jag kunde inte klockan nen brukade sitta blickstilla framför tvn och se på barnprogrammet i 30 minuter. Mamma sa helt enkelt att jag skulle ligga stilla på en säng lika lång tid som barnprogrammet håller på. Jag såg ute på något program men jag fick lyssna på Madicken uppläst av Astrid Lindgren. Man får lyssna på något om MSN gör en magnetkamera. Prova hemma att ligga blickstilla mesans någon läser en bok. Om de ändå inte vill låta bli att söva honom så säg att en snäll doktor sol ska hjälpa honom att somna med en mask ( ibland får man välja smak) och att när han sover ska ta foton på honom och det är viktigt att ligger blickstilla och därför ska han sova. Om han vet att han rör sig mycket när han sover så säg att den snälla doktorn kommer se till att han inte gör det. Masken kan lukta läskigt och skrämma då då är det bra om en förälder provar den ( utan gas).när jag vaknar upp från sövning brukar jag känna mig yr men om han känner sig det säg att det är helt normalt.Jag ställer gärna upp och svarar på frågor

  • Äldre 29 Sep 21:10
    #3

    1177 har en del beskrivande filmer. Kanske det kan vara något?
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Barnavdelningen/

  • Äldre 29 Sep 21:21
    #4

    Ett bra tips är att hitta på en saga om tex en liten nallebjörn (eller vad han tycker om och kan relatera till, kan ju lika gärna vara en Minion eller en superhjälte. Poängen är att huvudpersonen i sagan lever ett väldigt likt liv som din son (bor i ett hus med sina föräldrar och ev syskon, går på ett dagis som är likadant som din sons, osv) och nu ska han gå till doktorn. Sagan handlar sen om att figuren just gör precis de saker som din son ska gå igenom på sjukhuset, och att allt går bra. Kanske slutar det med att huvudpersonen får glass på vägen hem, eller nån annan belöning.

    Detta är ett väldigt bra sätt för barn att gå igenom vad som ska hända, det läskiga blir inte lika läskigt om nallen Max gör det först, liksom Vi har hittat på såna här sagor om både läkarbesök, tandläkarbesök och annat, med väldigt bra avslappnande resultat.

    Jag har själv som vuxen gjort magnetröntgen några gånger och jag tror det ändå är en fördel om han kan sövas. Maskinen låter väldigt mycket och det är konstiga hackande ljud som kan vara skrämmande för ett barn. Det är väldigt trångt också, vilket han kanske tycker är läskigt. Däremot kan ni väl be dem att söva honom utan att använda mask förrän han somnat av lugnande? Otäckt att få en mask över huvudet som 5,5-åring! Lycka till, hoppas det kommer gå bra!

  • Äldre 4 Oct 20:34
    #5

    Den här sidan är bra, både för vuxna och barn! www.narkoswebben.se
    Min son fick sövas när han fick rör och det gick helt över förväntan (han var nästan fem då), personalen var så duktiga med honom och själva sövningen gick väldigt fort.

  • Äldre 4 Oct 21:30
    #6

    Kanske de har olika rutiner kring att söva för magnetröntgen? Dottern var 5 när hon gjorde det, vaken. Den andra dottern lite äldre, kanske 7-8, även hon var vaken. Sonen var 3 år och han sövdes.
    Är det själva sövningen han är rädd för, så kanske man kan göra en deal att han kan vara vaken om han lovar att ligga alldeles stilla?

    Om man sövs med mask eller genom infart i armen kanske också är olika? Sonen hade ingen mask.

    Man kan få komma på lekterapin innan och leka hur det kommer gå till, i alla fall här. Det kan ju hjälpa om det har låst sig helt och han känner sig livrädd.

    Det där med rädsla är nog olika i olika skeden i livet, tänker jag. Dottern, som fick njursten som 5-åring och var på sjukhus en del och massor av provtagningar och stick var helt obrydd. Hon tyckte bara det var kul, roligt få saker som belöning efter röntgen, stick osv. Roligt att få står i centrum.
    För att sedan, som 7-åring bryta ihop helt hos tandläkaren. Och sedan vara livrädd för sprutor. Nästan så hon kräks.

  • modsey
    Äldre 5 Oct 07:25
    #7

    Som flera skrivit så finns det många bra filmer att visa och titta på tillsammans. Ex Astrid Lindgrens sjukhus har en bra.

    Jag är själv narkossjuksköterska och har även erfarenhet av att vara mamma när mina barn sövts några gånger. Det har gått bra alla gånger i de olika åldrar de varit i.

    Börja med att titta på filmen tillsammans.

    Att vara vaken under en magnetröntgen när man är 5 år skulle jag faktiskt inte rekommendera. I synnerhet inte om han redan är lite rädd.

    Och det är ett ganska kort rus bara narkos mässigt så det kommer alldeles säkert gå bra !

Svar på tråden Magnetkameraundersökning !!