• vetintehjalp

    intresserad eller ej?

    jag har gått och blivit förälskad i en patient.

    jag träffade hen på sjukhuset jag arbetar på (jag är inte läkare eller sjuksköterska) första ögonblicket jag såg hen så tyckte jag att hen var det vackraste jag sett. då hen är sjuk skickade jag ett anonymt blombud för att göra personen glad. jag var dum och addade hen på facebook för att se om hen fått blommorna och det hade hen. jätteglad och överraskad blev hen.

    jag kunde inte hålla det inom mej och skrev att det var jag som skickat dom anonymt för att göra personen glad och sen sa jag hejdå ha det bra osv och tog bort hen från min vännerlista. hen tackade glatt för blommorna och sa att hen kände igen mej.

    sen när jag träffat hen igen har hen hälsat på mej och vi har pratat me varandra mera... hen hälsar alltid på mej och står alltid kvar och pratar med mej... stannar upp mej när jag går förbi och tittar mycket och länge på mej (uppfattar jag det som i alla fall...) när hen tyckt att jag sett lessen ut har hen frågat hur jag mår, om allt är ok.

    jag har svårt att sätta fingret på om hen är intresserad... jag ser bra ut (får jag ofta höra)

    hur vet jag om hen är intresserad?

  • Svar på tråden intresserad eller ej?
  • Anonym (ps)

    Jag antar att du är beredd på att få följdfrågor om din professionella roll till personen? Vad är du och vilken typ av patient var hen till dig? Är patient-vårdar-relationen avslutad?

    Jag är psykolog och under utbildningen blir det väldigt klart att alla typer av privata relationer är uteslutet, även efter avslutad patient-psykologsamarbete, 

    Men om du har en annan roll och patienten är av ett mindre känsligt slag än psykisk sjukdom kanske det finns relationer som är etiskt acceptabla att bygga på, jag vet inte. Men innan jag kan svara på om jag tror att personen har något intresse för dig skulle jag vilja veta mer om er ursprungliga relation och kontakt. 

  • vetintehjalp
    Anonym (ps) skrev 2015-10-01 10:54:19 följande:

    Jag antar att du är beredd på att få följdfrågor om din professionella roll till personen? Vad är du och vilken typ av patient var hen till dig? Är patient-vårdar-relationen avslutad?

    Jag är psykolog och under utbildningen blir det väldigt klart att alla typer av privata relationer är uteslutet, även efter avslutad patient-psykologsamarbete, 

    Men om du har en annan roll och patienten är av ett mindre känsligt slag än psykisk sjukdom kanske det finns relationer som är etiskt acceptabla att bygga på, jag vet inte. Men innan jag kan svara på om jag tror att personen har något intresse för dig skulle jag vilja veta mer om er ursprungliga relation och kontakt. 


    Nej patient-vårdar-relationen är inte helt avslutad. Jag brukar dock inte ha hand om hen själv utan träffat och pratat mycket med hen i korridorer m.m.
    det handlar ej om en psykiskt instabil person.


  • Anonym (ps)

    Vilket yrke har du?

    Jag tänker mig att det finns en yrkesstödjare knuten till din arbetsplats, som ska kunna svar på etiska frågor i patientkontakten. Förstår om detta är känsligt, kanske det går att få svar från ditt fackförbund, alltså att du ringer anonymt och hör dig för?

    I mitt yrke handlar det inte om psykisk instabilitet, för man måste inte vara psykiskt instabil för att gå till en psykolog. Det är mer en fråga om beroendeställningen mellan patient och vårdare, som därmed gör det oetiskt att inleda en jämbördig relation av privat slag. 

    Hoppas det löser sig för dig på ett eller annat sätt!

  • Anonym (.)

    Du är djurskötare va?

    och det var ett veterinärsjukhus.

    Och det vakraste var en höna.

    Skicka blommor till en höna, skulle jag säga var slöseri med pengar.

Svar på tråden intresserad eller ej?