• Äldre 1 Oct 14:39
    1906 visningar
    10 svar
    10
    1906

    Stödtecken

    Hej!

    Undrar om det är någon som har erfarenhet av stödtecken här. Min dotter är 18 månader och utvecklingsförsenad, hon kommer troligen få börja på hab. Men i väntan på det har jag funderat på att testa stöd tecken, låna en bok då och göra rätt tecken. Har hört så mycket positivt om det. Men det kan väl inte vara negativt att börja med några få ord själv, om man bara gör rätt tecken. Eller kan man göra fel? Tycker ju givetvis det är viktigt att hon lär sig rätt tecken ifall t.ex. förskolan behöver använda det sen.

    Hon kan inte säga några ord och förstår bara några enstaka.

  • Svar på tråden Stödtecken
  • Äldre 1 Oct 16:24
    #1

    Tecken som stöd är aldrig negativt! Alla barn vinner på att språket blir tydligare. Jag tecknar en del till min normalbegåvade bebis men även till de utvecklingsstörda ungdomar jag möter i mitt yrke.

    Var inte så orolig för att teckna fel. Det är viktigare att teckna mycket än att alla tecken blir korrekta. Det är dessutom med dig hon kommer teckna mest och ni kommer med tiden få en dialekt och slanguttryck i ert tecknande. Ingen som jag mött tecknar alla tecken som i böckerna ;) Tänk dig själv hur underligt det är att prata med någon som talar rikssvenska och aldrig sludrar till eller använder slang. :)

  • Äldre 1 Oct 20:14
    #2

    Finns en app till ipad som heter TAKK. Där får du se en kort videosnutt hur varje ord tecknas. SÅ mycket enklare än att försöka förstå beskrivningarna i en bok.

    I övrigt - nej du behöver inte vara orolig för att göra fel. Mina barn har dessutom hittat på egna tecken, som bara vi i familjen förstått.

  • Äldre 1 Oct 22:13
    #3

    Vill svara på din tråd, även om jag kommer svara likadant som båda ovanstående. 

    Tecken är jättebra! TAKK (röd-vit app med två händer) använder vi till iPad/iPhone. Där kan man även öva på tecknen och spara de man själv använder. 

    Fördelen med att börja själv lite tidigare är att du blir mer van och bekväm med att använda tecknen. Glad

  • deac
    Äldre 1 Oct 22:51
    #4

    Har du kollat in materialet med Babblarna? Finns bl.a. böcker med tecken i, filmer och mycket annat. Detta är ett bra material som stimulerar språkträning, både verbalt och med TAKK-tecken.

  • Äldre 2 Oct 12:44
    #5

    Kan bara hålla med alla ovanstående i allt! Ett av mina barn var sen med talet och vi använde TAKK. Lärde oss inte supermånga tecken men de vi behövde. Barnet blev inte lika frustrerat när hen kunde uttrycka sig.

    Hen hittade på egna tecken och tex äta gjorde hen en egen variant av. Det berättade vi för fsk-personal och även om de gjorde det rätta tecknet förstod de varandra.

  • Äldre 2 Oct 13:03
    #6

    Tack så jättemycket för alla tips och stöd! Appen ska jag genast ladda ner. Tror jag börjar med ett par tecken och bygger på allt eftersom jag lär mig de.

    Nu som använt det, upplever ni att det är bra? Min dotters främsta problem nu är ju att hon inte förstår många ord alls, hoppas tecken ska göra det lättare för henne att lära sig att förstå.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 14 Oct 11:03
    #7

    Vi använde stödtecken mycket till ca tre års ålder, då började talet komma och de ord som hon hade tecken till var de hon först sade med munnen. Sedan lade hon ner tecken i något halvår, vägrade, men tog upp det igen när hon ville kunna säga saker vi inte förstod. Lade bort det nästan helt i förskoleklass för inga andra tecknade då och hon ville inte sticka ut. Nu som nioåring lite lite ljudproblem kvar och vi går fortfarande hons logoped. Hon har ett syndrom som är orsaken till språkproblematiken men hon är otroligt duktig på att prata. Jag personligen älskar tecken och tyckte det var jättekul, när jag väl kom igång. Hade en enorm uppförsbacke första halvåret året och är så glad jag kämpade på.

  • Äldre 14 Oct 12:45
    #8

    Tack för uppmuntran. På måndag får vi förhoppningsvis remiss till hab! Men vi har börjat med fyra tecken nu, äta sova dricka lampa. Det svåra är att komma ihåg att använda de.

  • Äldre 30 Oct 23:11
    #9
    Marie89 skrev 2015-10-14 12:45:46 följande:

    Tack för uppmuntran. På måndag får vi förhoppningsvis remiss till hab! Men vi har börjat med fyra tecken nu, äta sova dricka lampa. Det svåra är att komma ihåg att använda de.


    Det blir enklare att komma ihåg :) det blir mer naturligt med tiden! Kör på bara, TAKK är aldrig negativt !
  • Äldre 3 Feb 13:21
    #10

    Era fyra första tecken att börja med är typiska start-tecken, så där har ni börjat bra, föräldrar! Bada brukar vara en höjdare också!  

    Vår dotter började med stödtecken när hon var ungefär 1,5 och blev inskriven på habiliteringen och vi har haft otrooooligt god hjälp av dem! Inte förrän hon var i tioårsåldern har hon börjat kunna göra sig förstådd bland de flesta människor (hon har en utvecklingsstörning) så dessa har varit guld värda!! 

    Lycka till!!  

Svar på tråden Stödtecken