• Nina05

    Bemanning nattetid på äldreboende?

    Har fått erbjudande om en nattjänst på ett äldreboende med 6 olika avdelningar varav två är demens och resten somatiskt sjuka. Under natten är det 3 personal som ska ta hand om alla dessa 74 brukarna.. För mig låter det som väldigt låg bemanning, eller vad tycker ni andra som jobbar eller har jobbat inom äldreomsorgen??

    Där jag tidigare arbetade dagtid var de 1 personal på 12 brukare på natten, vilket jag tycker känns rimligare... 3 på 74, på 6 olika avdelningar - det känns som om det kommer bli stressigt..

  • Svar på tråden Bemanning nattetid på äldreboende?
  • viseversa

    Ja det är sjukt vad lite man satsar på gamla. Dom går ligga och dö i stort sett. Ja det är alldeles för lite personal men det har du ju också insett. Jag hade inte tagit det jobbet. Du kommer slita arslet av dig.

  • Litet My

    Vi är 1 personal på 2 avdelningar. En demens och en för äldre. Fungerar oftast bra men ibland sätter de in extrapersonal om det är någon väldigt orolig, aggressiv eller på annat sätt behöver det. Vi har olika vårdtagare hela tiden. Samma bemanning är överallt i kommunen. Sen hjälps man ju åt 2 och 2 vid lyft och tunga byten.

  • Nina05
    Litet My skrev 2015-10-01 18:56:11 följande:

    Vi är 1 personal på 2 avdelningar. En demens och en för äldre. Fungerar oftast bra men ibland sätter de in extrapersonal om det är någon väldigt orolig, aggressiv eller på annat sätt behöver det. Vi har olika vårdtagare hela tiden. Samma bemanning är överallt i kommunen. Sen hjälps man ju åt 2 och 2 vid lyft och tunga byten.


    Hur många personer bor på varje avdelning som ni har hand om på natten? Har ni en löpare också då som går runt och hjälper till med byten osv?
  • Litet My
    Nina05 skrev 2015-10-01 19:53:44 följande:
    Hur många personer bor på varje avdelning som ni har hand om på natten? Har ni en löpare också då som går runt och hjälper till med byten osv?
    7 st, men vi är som sagt ett Kortids där är det oroligare generellt och kännedomen om vårdtagaren finns inte på samma sätt som på ett särskilt boende. Vi har 7 på varje avdelning. Det ligger ett säbo nära så de kan komma om man ringer vid byten eller fall. Det finns ingen löpare men vi har tryckt på om att få då det både varit bra men även sparat pengar istället för att sätta in extra på många avdelningar. Dock är både chef och ssk snabba och bra med att sätta in extrapersonal om det behövs. Tyvärr har man ofta en kaosnatt innan man vet vad man har att vänta eftersom informationen ofta är bristfällig när det kommer nya och ibland dyker det upp någon vårdtagare akut. Är det en "normal natt" räcker det ganska lagom att bara vara en person.
  • Kine

    Låter som en normal bemanning på natt. Dock är det lite folk men det brukar det tyvärr vara inom vården.....

Svar på tråden Bemanning nattetid på äldreboende?