• VemÄrJagVemVet

    Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?

    Här är detaljerna kring det
    Är ni för eller emot KDs nya påhitt?
    Ni får gärna förklara varför.

    Jag tar inte med ett tredje alternativ eftersom i åtminstone en fråga vill jag se folk ta klar ställning istället för en massa annat.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?
  • Gert

    Jag är för förslaget eftersom det kommer göra att KD hamnar utanför riksdagen och SD får fler röster. Bush Thor verkar ha en hemlig agenda.


    Give ´em Hell!
  • VemÄrJagVemVet
    Gert skrev 2015-10-03 09:18:16 följande:

    Jag är för förslaget eftersom det kommer göra att KD hamnar utanför riksdagen och SD får fler röster. Bush Thor verkar ha en hemlig agenda.


    Du får gärna trycka på "För" då.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • CarinaL26

    Jag är för i princip alla åtgärder som leder till att de snabbt kommer in i arbetslivet och därmed minskar risken för det sk utanförskapet. Utanförskapet är en av de största orsakerna till varför det ser ut som det gör i vissa problemområden.

  • Drottningen70

    Jag är emot. Därför att jag tror att det är viktigt att man så snart som möjligt kommer in i tänket omkring vårt fördelningssystem. Som bygger på solidaritet gentemot samhället och varandra. Att man ska bidra till vår välfärd då man har möjlighet.

  • VemÄrJagVemVet
    CarinaL26 skrev 2015-10-03 09:29:36 följande:

    Jag är för i princip alla åtgärder som leder till att de snabbt kommer in i arbetslivet och därmed minskar risken för det sk utanförskapet. Utanförskapet är en av de största orsakerna till varför det ser ut som det gör i vissa problemområden.


    Hur sannolikt är det att de kommer in i arbetslivet inom 5 år då? Om man tittar på tidigare statistik gällande andelen arbetslösa i den utrikesfödda gruppen? 

    Sedan hoppas jag att med "tjäna" menar de inkomst från arbete, d.v.s. lön / inkomst av arbete och inte bidrag. Det är osäkert vad de menar eftersom senare i artikeln står det "jobbskatteavdrag" i samband med arbete efter långtidsarbetslöshet.

    Om de inkluderar bidrag i "inkomst befriad från skatt", hur skulle det här vara ett incitament för att skaffa arbete? Det enda det i så fall skulle betyda är att de nyanlända i praktiken får ut högre bidrag än svenska socialbidragstagare samt att våra kostnader ökar ytterligare genom en dold post.  
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • HenryIronstead

    Emot. Jag tycker det är fel att ställa dolk emot varandra, och jag ser ingen som propagerar för att t ex långtidsarbetslösa svenskar ska få åtnjuta samma bidrag.

    Men hela idén är så befängd och odemokratisk så jag gissar att ingen tar den på allvar.

  • HenryIronstead
    Gert skrev 2015-10-03 09:18:16 följande:
    Jag är för förslaget eftersom det kommer göra att KD hamnar utanför riksdagen och SD får fler röster. Bush Thor verkar ha en hemlig agenda.
    Give ´em Hell!

    Hahah det har du rätt i, hon verkar inte frisk! Mot abort och mot porr och gud vet vad mer.
  • Aikido

    Emot. Skulle det förslaget gå igenom skulle det bara leda till att fler söker sig hit. Det är ju inte så att migrationsverket, försäkringskassan och socialtjänsten går på knäna redan. Att vissa skulle slippa skatt upp till ett visst intjänat belopp lär ju knappast ge fler anhängare av den förda asylpolitiken utan bara öka motsättningar som redan finns.

  • Världsmedborgare

    Emot, det är ingen lösning att ställa folk utanför de plikter vi alla har i samhället, vi ska helst inte ha olika villkor för arbete, får man lön ska man skatta precis som alla andra.

    Det är dessutom enbart ett ovanligt korkat populistiskt förslag, som luktar desperation från KD då dom riskerar att hamna under 4% spärren.
    Nåt gehör för förslaget kommer dom ändå inte att få i Sveriges riksdag, inte ens om Alliansen får makten vid nästa val.

Svar på tråden Är ni för eller emot att nyanlända ska slippa skatt i fem år?