• Äldre 3 Oct 12:18
    4591 visningar
    14 svar
    14
    4591

    förstörd semester pga sjukt barn

    Hej! Jag och min 7-åriga dotter åkte på en al inclusive resa,2 veckor, i somras. Vi reste den 21/7-15 och den 24/7-15 fick hon jätteont i höger öra. Hon var svullen och otroligt öm och hade värk. Jag trodde först att hon blivit stungen av en geting,fanns mycket av dem i poplområdet. Värken blev bättre och vi vart tvinga att söka upp en läkare( den hotellet rekommenderade) och det visade sig vara akut öroninflamation. Vi fick penicillin mm för 6 dagar men värken var kvar. Min dotter ville inte uppsöka läkaren igen,var livrädd! De hade försökt att skölja örat hos läkaren med stora smärtor som följd. Eftersom det var 3 dagar kvar av resan innan vi skulle hem medicinerade jag min dotter med värkmedicin som vi hade fått utskrivet och kontaktade genast läkare när vi kom hem. Det konstaterades att hon hade fått öroninflamation även i det andra örat. Vår resa blev allt annat än bra...och jag hade lagt ut 30.700kr på vår resa..Hur sjutton skall man fylla i försäkringsbolagets ( folksam) papper..? De har bl.a. en rad: Ersättningsanspråk. Där man skall bifoga verifikationer i orginal...vad betyder det..? Jag har läkarintyg och vad besöket kostade. Men jag vill även ha ersättning för resekostnaden,den outnyttjade tiden då min dotter var sjuk! Jag fick även en blankett från folksam som heter Avbeställningsskydd. Jag hade avbeställningsskydd men vi hann ju resa och vara där tre dagar innan hon insjuknade..Någon som har erfarenhet kring det här som kan hjälpa mig att få skälig ersättning utan att behöva "bolla" ärendet mellan mig och försäkringsbolaget i det oändliga..Med vänlig hälsning, ensamma mamman.

  • Svar på tråden förstörd semester pga sjukt barn
  • Äldre 3 Oct 12:20
    #1

    Värken blev INTE bättre skulle det stå..så då uppsökte vi läkaren.

  • Äldre 3 Oct 12:27
    #2

    Det bästa är nog att du läser igenom dina försäkringsvillkor. Jag kollade på Folksams hemsida och hittade nedanstående. Enligt den texten får man bara ersättning för den delen av resan då man varit sjukskriven, ordinerats vila inomhus alternativt enligt schablon. Så det beror på hur de ser på din dotters sjukdom och vilka intyg ni har från läkaren.

    Ersättningsbara händelser

    Vi betalar dina outnyttjade resekostnader om resan inte kunnat utnyttjas på grund av att du drabbats av
    akut sjukdom eller olycksfall och

    • skriftligen sjukskrivits eller ordinerats vila inomhus. Åtgärden ska föreskrivas av behörig läkare på
    vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl.
    • lagts in på sjukhus för vård eller
    • enligt läkarintyg på läkares inrådan avbrutit vistelsen och återvänt hem. Resan ska vara medicinskt nödvändig
    och godkänd av SOS International, Falck Global Assistance eller av oss.

    Saknas ordination om vila inomhus i läkarintyget men diagnos finns angivet beräknar vi antalet sjukdagar
    vid sjukdom enligt följande schablon:
    • förkylning/övre luftvägsinfektion med feber – högst tre dagars vila
    • magbesvär – högst tre dagars vila
    • halsont med feber – högst tre dagars vila
    • influensa – högst fyra dagars vila

    • bihåleinflammation med feber – högst tre dagars vila
    • öroninflammation med feber – högst tre dagars vila

  • Äldre 3 Oct 12:29
    #3

    Det bästa är att ringa försäkringsbolaget och fråga dem om du är osäker på hur du ska fylla i blanketten.

  • Äldre 3 Oct 13:37
    #4
    MajaVira skrev 2015-10-03 12:27:40 följande:

    Det bästa är nog att du läser igenom dina försäkringsvillkor. Jag kollade på Folksams hemsida och hittade nedanstående. Enligt den texten får man bara ersättning för den delen av resan då man varit sjukskriven, ordinerats vila inomhus alternativt enligt schablon. Så det beror på hur de ser på din dotters sjukdom och vilka intyg ni har från läkaren.

    Ersättningsbara händelser

    Vi betalar dina outnyttjade resekostnader om resan inte kunnat utnyttjas på grund av att du drabbats av
    akut sjukdom eller olycksfall och

    ? skriftligen sjukskrivits eller ordinerats vila inomhus. Åtgärden ska föreskrivas av behörig läkare på
    vistelseorten och vara motiverad av medicinska skäl.
    ? lagts in på sjukhus för vård eller
    ? enligt läkarintyg på läkares inrådan avbrutit vistelsen och återvänt hem. Resan ska vara medicinskt nödvändig
    och godkänd av SOS International, Falck Global Assistance eller av oss.

    Saknas ordination om vila inomhus i läkarintyget men diagnos finns angivet beräknar vi antalet sjukdagar
    vid sjukdom enligt följande schablon:
    ? förkylning/övre luftvägsinfektion med feber ? högst tre dagars vila
    ? magbesvär ? högst tre dagars vila
    ? halsont med feber ? högst tre dagars vila
    ? influensa ? högst fyra dagars vila

    ? bihåleinflammation med feber ? högst tre dagars vila
    ? öroninflammation med feber ? högst tre dagars vila


    Okej...tre dagars vila säger de vid öroninflamation ....låter ju inte riktigt klokt då hon var riktigt sjuk resten av resan och fler dagar till när vi kom hem! Man undrar verkligen vilka det är som sätter upp dessa direktiv...inte verkar de ha barn i alla fall. Men tack i alla fall. Blir att kavla upp ärmarna då.
  • Äldre 3 Oct 17:28
    #5

    Skriv ner vilka konsekvenser det fick, vad ni valde att inte göra (avstå aktiviteter, utflykter, bad etc) och hur dottern mådde dag-för-dag. Det kan ju vara så att ni får någon form av ersättning ändå, men då beror det också på om Folksam ansåg att ni borde tagit kontakt med läkare igen etc och vad som står i läkarintygen.

  • Äldre 3 Oct 17:47
    #6

    Det ska stå vila inomhus,feber.

  • Äldre 3 Oct 18:39
    #7
    MajaVira skrev 2015-10-03 17:28:07 följande:

    Skriv ner vilka konsekvenser det fick, vad ni valde att inte göra (avstå aktiviteter, utflykter, bad etc) och hur dottern mådde dag-för-dag. Det kan ju vara så att ni får någon form av ersättning ändå, men då beror det också på om Folksam ansåg att ni borde tagit kontakt med läkare igen etc och vad som står i läkarintygen.


    Ja har man akut öroninflamation så hoppar man ju inte ner i en pool direkt...och eftersom hon hade ont hela tiden så var det extremt svårt att vara där vi var ( blue Village hotel) med minst 12 pooler i området. Att vi inte besökte läkaren igen var att jag bara väntade på att medicinen skulle göra sitt. Och hon totalvägrade och grät floder och ville inte tillbaka läkaren igen eftersom det blev en mardrömsupplevelse för henne. När medicineringen var slut( penicillin ) så skulle vi hem efter tre dagar ( vi hade en dos värkmedicin kvar till flygresan hem tack och lov) och jag ville besöka en svensk läkare på hemmaplan vilket vi gjorde. Det står på läkarintyget att hon hade akut öroninflamation . Vad vi inte visste förrän vi kom hem,dagen efter,var att andra örat också var drabbat! Hon mådde inte bra!
  • Äldre 3 Oct 18:42
    #8
    Connie07 skrev 2015-10-03 17:47:26 följande:

    Det ska stå vila inomhus,feber.


    Det står bara akut öroninflamation. Men det borde ju vara självklart för vem som helst att det inte är lämpligt att bada med det. Hon hade även feber men det står det inget om.
  • Äldre 3 Oct 18:48
    #9

    Skriv själv då vila inomhus,feber.Så det ser naturligt ut(texten)

  • Äldre 3 Oct 19:01
    #10

    Jag blev magsjuk i Mexiko och låg på sjukhus en natt. Kontaktade SOS alarm som man ska enligt min försäkring hos Folksam. De tog sjukhuskostnaderba direkt. Sedan skickade jag in kvitton på andra omkostnader (hotellets läkare bl.a.) och även anspråk på ersättning för de förstörda dagarna. Det tog en timme efter att de fått min ansökan med bilaga (inscannade) innan jag fick positivt besked. Varför skriver du här? Ring ditt försäkringsbolag.

  • Äldre 3 Oct 21:44
    #11
    annasv1980 skrev 2015-10-03 19:01:40 följande:

    Jag blev magsjuk i Mexiko och låg på sjukhus en natt. Kontaktade SOS alarm som man ska enligt min försäkring hos Folksam. De tog sjukhuskostnaderba direkt. Sedan skickade jag in kvitton på andra omkostnader (hotellets läkare bl.a.) och även anspråk på ersättning för de förstörda dagarna. Det tog en timme efter att de fått min ansökan med bilaga (inscannade) innan jag fick positivt besked. Varför skriver du här? Ring ditt försäkringsbolag.


    Jo,jag skriver här för att höra mig för om någon har erfarenhet om detta jag har råkat ut för och hur de eventuellt fick ersättning från sin hemförsäkring. Jag har varit i kontakt med folksam men blev inte så mycket klokare för det.
  • Äldre 4 Oct 06:44
    #12

    Skicka med kvitto och information från både läkaren i utlandet och den svenska läkaren. Det från läkaren på semesterorten visar ju när besvären började och att ni sedan fick gå till läkaren igen när ni kom hem visar ju att det inte var slut ens när ni kom hem. Och så beskriver ni bad ni missade pga av detta. Mer än så kan ni inte göra så får ni sedan se vad försägsbolaget säger.

  • Äldre 4 Oct 09:00
    #13
    blomman 2 skrev 2015-10-03 21:44:17 följande:

    Jo,jag skriver här för att höra mig för om någon har erfarenhet om detta jag har råkat ut för och hur de eventuellt fick ersättning från sin hemförsäkring. Jag har varit i kontakt med folksam men blev inte så mycket klokare för det.


    Jag fick deras blankett hemskickad och skrev även en lång bilaga där jag redogjorde för allt i detalj, samt bilagerade mina kvitton, resedokument mm. Gör det bara ordentligt så fixar allt sig. Det var inga konstigheter för min del. Tyckte blanketten var bra. Folksam fick ju automatiskt besked om att jag utnyttjat försäkringen eftersom jag hade haft kontakt med SOS i Köpenhamn.
  • Äldre 4 Oct 09:48
    #14
    annasv1980 skrev 2015-10-04 09:00:30 följande:
    Jag fick deras blankett hemskickad och skrev även en lång bilaga där jag redogjorde för allt i detalj, samt bilagerade mina kvitton, resedokument mm. Gör det bara ordentligt så fixar allt sig. Det var inga konstigheter för min del. Tyckte blanketten var bra. Folksam fick ju automatiskt besked om att jag utnyttjat försäkringen eftersom jag hade haft kontakt med SOS i Köpenhamn.
    Tack snälla för all hjälp,känns som att jag har fått veta det jag önskade,fortsatt trevlig helg<3
Svar på tråden förstörd semester pga sjukt barn