• me31

    Ägglossning men inget ÄL-sekret

    Hej alla ni!

    Jag är så oerhört orolig. Har ingen i min närhet som jag kan prata med och hoppas att någon här inne kan svara mig. Jag slutade äta p-piller i februari i år. Och vi har försökt aktivt att bli gravida i ca 3 månader nu. Jag har ägglossning enligt clearblues tester. Däremot verkar jag inte ha något ÄL-sekret. Är det därför jag aldrig får det där plusset? Jag har försökt titta på sekretet under olika dagar men blir varken speciellt blöt om fingrarna och verkligen inga hängbroar.

    Börjar bli panikslagen. Och jag vet, tre månader är inte någon lång tid. Men har jag inget sekret kanske det är lika bra att ge upp direkt? Tar tacksam emot alla möjliga tips eller bara funderingar eller egna erfarenheter. (Är 31 år gammal)

  • Svar på tråden Ägglossning men inget ÄL-sekret
  • Lisasmor

    Jag har aldrig märkt av nåt ÄL-sekret trots att jag har försökt känna efter, men ändå blivit gravid två gånger. Gick fort båda gångerna. Tror inte du ska noja över det, tror att det är låg sannolikhet att det ska stå och falla med just den variabeln. Hoppas du plussar snart! :)

  • me31

    Tack för svar! Det lugnar lite! Får man fråga vad du hade för typ av sekret? Jag tycker mitt ser ut att vara sånt ofertilt, alltså ganska vitt. Som lotion.. Men kanske oroar jag mig bara för mycket. Hur fort gick det för dig?

  • Sthlmsthlm

    Börja kolla basaltemperatur på morgonen. Ta temp samma tid på morgonen innan du klivit ur sängen. Du ska se en tydlig temperatur stegring vid ÄL. Logga i ex fettility friends-appen.

    Kan också rekommendera akupunktur. Det stabiliserar också cykel. Jag själv fick mycket tydligare ÄL och ÄL sekret efter akupunktur.

    Se det som ett tremånaders-projekt och lär känna din kropp. ÄL brukar också kännas i äggstockarna.

  • me31

    Hej!

    Jo ägglossningen känner jag tydligt. Har ont flera dagar som stegras fram till själva ägglossningssdagen. Det är det där sekretet som jag inte märker av :( Kanske får ta och testa akupunktur!

  • Lisasmor
    me31 skrev 2015-10-03 21:54:32 följande:

    Tack för svar! Det lugnar lite! Får man fråga vad du hade för typ av sekret? Jag tycker mitt ser ut att vara sånt ofertilt, alltså ganska vitt. Som lotion.. Men kanske oroar jag mig bara för mycket. Hur fort gick det för dig?


    Jag vet inte vilken sort det var, men inte alls nåt trådigt äggvite-likt. Blev gravid på försök nr 1 med första barnet och försök nr 2 med andra. Du får räkna med ett par månader minst innan du ens börjar oroa dig...lättare sagt än gjort, jag vet. Men om du har konstaterad ÄL är du redan en bra bit på väg!
  • Anonym (OB)

    Hur går det för dig? har du lyckats bli gravid ändå?
    Jag har inte heller något sekret alls :( Börjar oroa mig för att det är det som gör att jag inte blir gravid.. Har provat med Grape, funkade inte.. och nu denna månad ska jag prova med Bisolvon.

  • oshark

    Jag har inte heller haft sånt där berömt ÄL-sekret och jag slutade med piller i början av augusti. Har haft tre ÄL sen dess och väntar nu på tredje mensen (men helst inte förstås!).

    Pratade med någon i en annan tråd som sa att det tog henne flera månader innan hon fick rikligt ÄL-sekret efter pillerstopp. Sen är man ju alltid olika så vissa kanske får massa och andra lite.

    Har hört att det även ska finnas nåt glidmedel som ska vara "bra" föe spermiernas transport och överlevnad. Kan ha hetat Preseed kanske? Annars är det också många som säger att de får mer sekret av bidrottninggelé. (Har inte själv testat något av dessa.)

  • Anonym (OB)
    oshark skrev 2018-10-31 14:52:56 följande:

    Jag har inte heller haft sånt där berömt ÄL-sekret och jag slutade med piller i början av augusti. Har haft tre ÄL sen dess och väntar nu på tredje mensen (men helst inte förstås!).

    Pratade med någon i en annan tråd som sa att det tog henne flera månader innan hon fick rikligt ÄL-sekret efter pillerstopp. Sen är man ju alltid olika så vissa kanske får massa och andra lite.

    Har hört att det även ska finnas nåt glidmedel som ska vara "bra" föe spermiernas transport och överlevnad. Kan ha hetat Preseed kanske? Annars är det också många som säger att de får mer sekret av bidrottninggelé. (Har inte själv testat något av dessa.)


    Tack för ditt svar. Jag tog ut min spiral för snart 2 år sedan och har sedan dess kört avbrutet och med kondom under Äl-veckan. Så känns som kroppen borde ställt om sig. Ringde faktiskt min BM och frågade för jag börjar bli frustrerad. Hon menade på om mannen har pigga och bra spermier ska de orka sig igenom ändå.
    Tack, fick det tipset av en annan här på FL hon rekommendera också prespeed. funkar det inte nästa månad så ska jag prova både Bidrottninggele och prespeed. 
  • Anonym (Äl)
    me31 skrev 2015-10-04 16:55:55 följande:

    Hej!

    Jo ägglossningen känner jag tydligt. Har ont flera dagar som stegras fram till själva ägglossningssdagen. Det är det där sekretet som jag inte märker av :( Kanske får ta och testa akupunktur!


    Känner du molvärk har du ju äl. Vet inte om det beror på p-pillrena, men det kan krävas lite träning för att kunna se alla tecken på äl. Själv har jag lärt känna min kropp i ca 10 år utan hormonella medel och märker tydligt i vilken fas av cykeln jag är i. Du har säkert sånna flytningar men kanske inte märker det bara. Men det viktigaste för att bli gravid är ju givetvis äl och det har du så du ska inte känna nån stress över det :)
  • oshark
    Anonym (OB) skrev 2018-11-01 08:34:39 följande:
    Tack för ditt svar. Jag tog ut min spiral för snart 2 år sedan och har sedan dess kört avbrutet och med kondom under Äl-veckan. Så känns som kroppen borde ställt om sig. Ringde faktiskt min BM och frågade för jag börjar bli frustrerad. Hon menade på om mannen har pigga och bra spermier ska de orka sig igenom ändå.
    Tack, fick det tipset av en annan här på FL hon rekommendera också prespeed. funkar det inte nästa månad så ska jag prova både Bidrottninggele och prespeed. 
    Du kan ju också testa att känna på livmodertappen? Den ändrar höjd, mjukhet och form under cykeln, och jag har känt stor skillnad genom min cykel. Dagen för ÄL är den hög, mjuk och öppen och dagen efter ÄL är den hård och stängd. Känns för mig jättetydligt att det hänt något däremellan då. Sen flukturerar den lite resterande tider på cykeln, men den skillnaden är alltid väldigt tydlig, så vet tillsammans med ÄL-tester och temperaturhöjning att ÄL då skett.
  • Anonym (OB)
    oshark skrev 2018-11-01 09:03:42 följande:
    Du kan ju också testa att känna på livmodertappen? Den ändrar höjd, mjukhet och form under cykeln, och jag har känt stor skillnad genom min cykel. Dagen för ÄL är den hög, mjuk och öppen och dagen efter ÄL är den hård och stängd. Känns för mig jättetydligt att det hänt något däremellan då. Sen flukturerar den lite resterande tider på cykeln, men den skillnaden är alltid väldigt tydlig, så vet tillsammans med ÄL-tester och temperaturhöjning att ÄL då skett.
    Jag har försökt att känna efter, men fattar verkligen inte hur och var jag ska känna. har känt något på vänster sida men inget på höger sida? Ibland kan jag känna som det känns på nästippen men det sitter verkligen bara på vänster sida- har aldrig känt något på höger sida. men som sagt aldrig märkt av hur den ändras.  
Svar på tråden Ägglossning men inget ÄL-sekret