• Anonym (bruden)

    Hur hade ni råd att gifta er?

    Ni som är gifta, hur hade ni råd att gifta er? Är själv förlovad sedan ett år tillbaka, och har en väninna som gift sig i sommar. Jag har inte riktigt förstått hur dyrt ett bröllop faktiskt är förrän jag såg min väninnas bröllop, från planeringsstadiet till verklighet, på nära håll. Hur i hela fridens namn har man råd?! Min väninna hade sina föräldrar i ryggen, som betalade två tredjedelar av totalkostnaden på ca 70.000. Och då har jag förstått att det var ett ganska billigt bröllop ändå, finns ju helt vanligt folk som gifter sig för 200.000 kr och mer, tydligen!

    Jag vill ju också gifta mig i en kyrka, ha en fest för 50-60 pers, ha fina dekorationer, vacker klänning, duktig fotograf, en fin diamantring och en lång, härlig bröllopsresa. Sparar man i flera år, eller hur gör allt vanligt folk som inte har föräldrar som hjälper till? Lånar man? Vinner på skraplott? Jag kommer nog inte bli gift förrän om tidigast 5 år, eftersom vi redan sparar till hus, barn och en allmän buffert och det finns liksom inte något över att spara till ett eventuellt bröllop...

  • Svar på tråden Hur hade ni råd att gifta er?
  • Anonym (Suss)

    Hej! Det är nog tyvärr sparande som gäller, samt om man har generösa föräldrar....vårt bröllop för fem år sedan gick på ca 80 0000kr (inkl bröllopsresa). Det finns ju som du skriver dyrare bröllop än så, men går också att få ett fint bröllop till betydligt mindre summa. Vi hade sparat i hop, samt att våra föräldrar bidrog med 30000kr. Sedan tyckte vi att vi redan hade det mesta och önskade oss en pengagåva till bröllopsresan som present av gästerna och det är ju ett tips. Ett annat tips är att engagera folk i sin närhet som kan bidra med att fixa mat, nån som kan baka, nån frisör som kan fixa hår/makeup, nån hobbyfotograf som kan ta fina bilder etc? Min syster som är frisör fixade tex mitt hår/smink, vår vän som är fotograf fotograferade, vår närmaste familj bidrog med tårtbuffe, en granne kunde vi hyra en fin bil billigt av, min svägerska som jobbar med reklam fixade allt tryckmaterial som tex inbjudningskort. Lycka till!

  • Anonym (Show off)

    Det viktiga är väl vilka man delar dagen med, inte hur 'fint' allt är? Har aldrig förstått denna ytlighet .

  • Anonym (Show off)

    Vi lagade all mat själv, höll festen i garaget, frisör i släkten, fotografen fick en vän med vana vara. Inga speciella ringar, bröllopsresa till Grekland.kläder från Dressman + Blocket!

    Jag tycker det är mer personligt istället för att slänga ut hundratusentals kr på ett spektakel. Men alla är olika

  • Anonym (I)
    Anonym (Show off) skrev 2015-10-04 06:26:50 följande:

    Vi lagade all mat själv, höll festen i garaget, frisör i släkten, fotografen fick en vän med vana vara. Inga speciella ringar, bröllopsresa till Grekland.kläder från Dressman + Blocket!

    Jag tycker det är mer personligt istället för att slänga ut hundratusentals kr på ett spektakel. Men alla är olika


    De flesta vill nog inte ha ett sådant trashigt bröllop.
  • Anonym (Val)

    Man kan gifta sig billigt. Jag och min man berättade endast för min mamma så hon kunde vara barnvakt. Då fick vi dessutom en bröllopsfotograf som dokumenterade allt i present (värde 10.000kr). Sen hyrde vi en svit på ett slott, kostade kanske 2-2.500kr, minns inte exakt. Fotografen och slottsägaren var vittnen. Vi vigdes i slottsträdgården vid en sjö. Helt underbart! Jag valde att lägga pengar på en ordentlig håruppsättning och bröllopsbukett, men allt detta kunde gjorts billigare utan problem. Tror att vi la totalt 10-12.000kr och det kunde lätt varit mindre om vi hade velat.

    Jag tyckte det var absolut perfekt!! Väldigt romantiskt och ett riktigt drömbröllop :)

  • Anonym (Prioritera)

    Prioritera! Bestäm vad som är viktigt och lägg mer på det. Vårt bröllop kostade säkert 80.000 utan bröllopsresa. Detta betalade vi lite eftersom. Klänningen köpte jag ett år innan och min man hittade en snygg kostym till väldigt bra pris på rea ett halvår innan. Jag letade skor och hittade ett par som var sköna och grymt snygga för 250:-, också på rea. Fotograf hade vi bara en timma innan vigseln, inget reportage eller så. Buketten gjorde jag själv.

    Det som kostade pengar var middagen, med ett pris per kuvert på 1200. Vi hade kuvertavgift i stället för presenter (250/person), men middagen kostade förstås en del ändå. Smink och hår kostade också, men sånt finns det ju många som gör själv eller ber en kompis om hjälp med, men det var något som jag ville lägga pengar på.

    Vi visste att vi skulle ha råd att gifta oss och hade väntat just för att få det som vi ville ha det.

    Bröllopsresa har vi inte haft, men vi har ju gjort en massa annat genom åren, så det kändes inte viktigt.

  • Anonym (I)
    Anonym (Prioritera) skrev 2015-10-04 07:21:51 följande:

    Prioritera! Bestäm vad som är viktigt och lägg mer på det. Vårt bröllop kostade säkert 80.000 utan bröllopsresa. Detta betalade vi lite eftersom. Klänningen köpte jag ett år innan och min man hittade en snygg kostym till väldigt bra pris på rea ett halvår innan. Jag letade skor och hittade ett par som var sköna och grymt snygga för 250:-, också på rea. Fotograf hade vi bara en timma innan vigseln, inget reportage eller så. Buketten gjorde jag själv.

    Det som kostade pengar var middagen, med ett pris per kuvert på 1200. Vi hade kuvertavgift i stället för presenter (250/person), men middagen kostade förstås en del ändå. Smink och hår kostade också, men sånt finns det ju många som gör själv eller ber en kompis om hjälp med, men det var något som jag ville lägga pengar på.

    Vi visste att vi skulle ha råd att gifta oss och hade väntat just för att få det som vi ville ha det.

    Bröllopsresa har vi inte haft, men vi har ju gjort en massa annat genom åren, så det kändes inte viktigt.


    Råd hade ni ju dock inte eftersom ni tog kuvertavgift. Dessutom kan man inte säga att man "tar kuvertavgift istället för presenter". Så tacky.
  • Anonym (Y)
    Anonym (I) skrev 2015-10-04 07:30:22 följande:
    Råd hade ni ju dock inte eftersom ni tog kuvertavgift. Dessutom kan man inte säga att man "tar kuvertavgift istället för presenter". Så tacky.
  • Jw83
    Anonym (Show off) skrev 2015-10-04 06:16:40 följande:

    Det viktiga är väl vilka man delar dagen med, inte hur 'fint' allt är? Har aldrig förstått denna ytlighet .


    Så du lät bli en bröllopsfest helt? Det är ditt val :)

    Var går gränsen för ytlighet för dig? Är kaffe och kaka ok att servera utan att vara ytlig? Får man servera en tårta?

    Förstår du att ett bröllop kan vara viktigt och mer kärleksfullt än andra även om det är dyrare? Förstår du att 5000kr för ett par kan vara lika svårt att spara till som 50000kr för ett annat?
  • Anonym (Prioritera)
    Anonym (I) skrev 2015-10-04 07:30:22 följande:

    Råd hade ni ju dock inte eftersom ni tog kuvertavgift. Dessutom kan man inte säga att man "tar kuvertavgift istället för presenter". Så tacky.


    Vi hade absolut haft råd utan kuvertavgift, men eftersom ALLA i vår närhet, släkt och vänner genom åren haft kuvertavgift, så kändes det mest naturligt. Vi är dessutom vana att gå på andra typer av fester med kuvertavgift, så det var liksom inte en grej.
Svar på tråden Hur hade ni råd att gifta er?