• Anonym (Kaffedraken)

    Vem bestämmer gällande sambolagen?

    Jag och min sambo bor i en lägenhet i Stockholms innerstad med ett värde på 5 milj. Vi flyttade dit tillsammans men lånet står bara på honom. Jag skrev in mig på adressen en månad efter honom. Nu när vi håller på att separera undrar jag hur man går tillväga när det gäller bodelning? Vem vänder man sig till för att få ett beslut om han ska köpa ut mig eller ej? Kan tillägga att han såklart inte vill köpa ut mig. Vi har varit ihop i snart åtta år och har bott ihop i sju år.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-04 08:46
    Glömde skriva att vi bott i denna lägenhet i ca 1 år. Vi har bott tillsammans innan också så bostaden är köpt med tanken att båda ska bo där.

  • Svar på tråden Vem bestämmer gällande sambolagen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom du skrev dig senare på adressen så anses du ha flyttat in i hans hem och han äger lgh och får således behålla den.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 08:37:54 följande:

    Eftersom du skrev dig senare på adressen så anses du ha flyttat in i hans hem och han äger lgh och får således behålla den.


    Det var inte det jag frågade.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 08:37:54 följande:

    Eftersom du skrev dig senare på adressen så anses du ha flyttat in i hans hem och han äger lgh och får således behålla den.


    Nja, så enkelt är det inte alls. Vad det handlar om i lagen är om lgh är inköpt för gemensamt bruk och det kan den anses vara även om någon av parterna flyttar in senare än den andre. Det beror på omständigheterna i det enskilda fallet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2015-10-04 08:32:42 följande:

    Jag och min sambo bor i en lägenhet i Stockholms innerstad med ett värde på 5 milj. Vi flyttade dit tillsammans men lånet står bara på honom. Jag skrev in mig på adressen en månad efter honom. Nu när vi håller på att separera undrar jag hur man går tillväga när det gäller bodelning? Vem vänder man sig till för att få ett beslut om han ska köpa ut mig eller ej? Kan tillägga att han såklart inte vill köpa ut mig. Vi har varit ihop i snart åtta år och har bott ihop i sju år.


    I första steget en bodelningsförättare. Accepterar ni inte den delningen så tingsrätten.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Generellt kan man säga att det inte spelar ngn roll vem som betalar bostaden eller står som ägare. Grunden är att det ska gå att bevisa att bostaden är införskaffad för gemensamt bruk och det är det ju eftersom ni flyttade in tillsammans. Att du skrev dig där lite senare är inte avgörande. Du anlitar ett ombud, en jurist/advokat som hjälper dig med bodelning.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Lägenheten är inköpt för gemensamt bruk då ni bodde ihop även innan och fortsatte bo ihop efter. Det är ganska solklart.

    Hur såg boendet ut innan ni köpte denna lägenhet? Varför flyttade du på ett annat datum än din sambo?

    Sen är det som Kjell säger. En bodelningsförättare hjälper er, annars får ni processa i tingsrätten.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2015-10-04 08:47:42 följande:

    I första steget en bodelningsförättare. Accepterar ni inte den delningen så tingsrätten.


    Tack för svar! Blir det jag som får betala kostnaden för en bodelningsförättare isf och vart får jag tag på en? En advokatbyrå? Hur kan han bli "tvingad" att köpa ut mig om lagen säger att han måste? Jag menar, vad får han för konsekvenser om han skiter i vad bodelningsförättaren säger?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anlita ombud) skrev 2015-10-04 08:49:22 följande:

    Generellt kan man säga att det inte spelar ngn roll vem som betalar bostaden eller står som ägare. Grunden är att det ska gå att bevisa att bostaden är införskaffad för gemensamt bruk och det är det ju eftersom ni flyttade in tillsammans. Att du skrev dig där lite senare är inte avgörande. Du anlitar ett ombud, en jurist/advokat som hjälper dig med bodelning.


    Vad räknas som bevis t ex? Vi har bott ihop i många år innan vi flyttade in i denna lägenhet, räknas det som bevis?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2015-10-04 08:52:52 följande:
    Vad räknas som bevis t ex? Vi har bott ihop i många år innan vi flyttade in i denna lägenhet, räknas det som bevis?
    Hur gick det till när ni köpte lägenheten? Hur bodde ni innan? Varför är det enbart din sambo som står på bostaden?

    Berätta lite mer om omständigheterna så kan vi försöka hjälpa dig.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (JJ) skrev 2015-10-04 08:50:15 följande:

    Lägenheten är inköpt för gemensamt bruk då ni bodde ihop även innan och fortsatte bo ihop efter. Det är ganska solklart.

    Hur såg boendet ut innan ni köpte denna lägenhet? Varför flyttade du på ett annat datum än din sambo?

    Sen är det som Kjell säger. En bodelningsförättare hjälper er, annars får ni processa i tingsrätten.


    Vi bodde i bostadsrätt innan också, vi flyttade till denna pga att vi ville ha större.

    Jag skrev in mig en månad efter pga att jag hade mycket att göra och ärligt talat lathet/sköt upp det. Vi flyttade in tillsammans dock och det finns det många vittnen på (bl a bostadsföreningen).

    Hur gör jag om jag måste dra det till rätten? Hur går det till liksom? Och måste någon av oss betala rättegångskostnader (dvs den som förlorar)?
Svar på tråden Vem bestämmer gällande sambolagen?