• Minigris

    Hur ska man berätta?

    Hej! Jag är 21 år gammal och gravid i v.7 min pojkvän är 18 och jag är så fruktansvärt rädd att berätta för folk, vad dem kommer säga. Vi är jätteglada och har berättat för 2 bästa vänner till oss och dem tog det sådär, sa att vi är unga osv.

    Men min största rädsla är att berätta för min mamma, hon är lite speciell när det gäller sånthär och just nu så känner jag att skicka ett sms med nyheten i är det bästa alternativet, jag vet att det är jätte okänsligt men jag vill inte ha någon stor diskussion om detta och att det slutar i bråk som det brukar göra. Är rädd att hon inte alls kommer acceptera det och att detta kommer förstöra våran relation? Är det någon som vart i denna situationen?

    Tror nog att mina svärföräldrar kommer ta det mycket bättre.

  • Svar på tråden Hur ska man berätta?
  • LMG
    Minigris skrev 2015-10-04 11:33:55 följande:

    Hej! Jag är 21 år gammal och gravid i v.7 min pojkvän är 18 och jag är så fruktansvärt rädd att berätta för folk, vad dem kommer säga. Vi är jätteglada och har berättat för 2 bästa vänner till oss och dem tog det sådär, sa att vi är unga osv.

    Men min största rädsla är att berätta för min mamma, hon är lite speciell när det gäller sånthär och just nu så känner jag att skicka ett sms med nyheten i är det bästa alternativet, jag vet att det är jätte okänsligt men jag vill inte ha någon stor diskussion om detta och att det slutar i bråk som det brukar göra. Är rädd att hon inte alls kommer acceptera det och att detta kommer förstöra våran relation? Är det någon som vart i denna situationen?

    Tror nog att mina svärföräldrar kommer ta det mycket bättre.


    Är också 21 och min pojkvän är 18, den ända som reagerade negativt på min graviditet var min mamma. Jag visste att hon inte skulle tycka om det så jag skrev till henne samma dag som jag plussat att jag var gravid och inte tänkte göra abort. Hon tog det inte bra, men jag lät henne bara vara och smälta det ifred. Nu går jag in i vecka 20 imorgon och nu längtar hon efter sitt barnbarn och intresserar sig mycket i det :) var beredd på att du kommer få höra massa negativa saker man inte direkt vill höra när man är gravid, men försök att bara strunta i det och fokusera på dig, din pojkvän och erat kommande barn istället. Det är ändå erat val i slutändan, bara att fråga något om du vill veta. Lycka till :)
  • emeliienicole

    Hej!


    Jag var 18 och födde strax efter jag fyllde 19, min sambo är ett år äldre. 


    Jag hade total ångest över att berätta för min mamma så jag skickade iväg ett sms...hon blev så fruktansvärt arg, ville säga upp kontakten och nästan tvingade mig att göra en abort..Jag stod på mig och drog mig till min sambos föräldrar som tog det väldigt bra.


    Det gick nog 2 veckor och sen började min mamma prata med mig igen och resterande tid under graviditeten så gjorde hon verkligen allt för mig, hon var helt underbar! Och ännu mer underbar är hon med sitt lilla barnbarn. 


    Tror att dom i början kommer få en chock men låt dom vara och tänka efter, det lägger sig. Du är ju trots allt deras dotter och det är nog det första dom tänker på. 

    Lycka till! 

Svar på tråden Hur ska man berätta?