• Anonym (Förbannad)

    En tjej har undanhållit att jag har en son med henne sedan 4 år tillbaka

    För några år sedan hade jag sex med en tjej. Efter det har hon och jag aldrig träffats, förrän förra veckan. Hon kommer då fram och säger "hej, är det inte dags för dig att ta hand om din son?"

    Jag hade ingen aning om att jag har en son med henne. Fadeskapstest är nu gjort och det stämmer, jag är pappa.

    Jag vill gärna ha hand om min son.

    Problemet jag fightas med nu är dock följande:

    1) hon kastar ungen framför mig och säger "betala underhåll och så får du träffa din son någon gång när jag känner för det". Här känns det som att hon bara vill utnyttja mig för pengarna. Jag kommer betala underhåll för min son. Jag kommer till och med betala mer än så för honom. Jag är hans pappa, jag vill göra hans liv bra. Köpa honom kläder, spel, resa med honom osv osv. Men sätter hon beter sig på är vidrigt! Och vad menar hon med att jag får träffa honom när HON känner för det??

    Hade hon inte haft ont om pengar skulle hon säkert inte ens kontaktat mig. Då skulle jag gå runt utan vetskap om att jag har en son.

    2) min son är 4 år gammal. Jag har missat 4 år av min sons liv. Jag fattar inte hur hon haft samvete att undanhålla detta från mig? Jag är skitförbannad!!! Jag vill fan anmäla henne? Kan det här rubriceras som brott? Jag och hon bor i samma stad. Hon hade ju mitt nummer så hon kunde ju ringa till mig bör hon blev gravid/när hon födde ungen. Så som jag känner just nu så känns det som att hon har undanhållit pojken från mig/"rövat bort" ungen från mig.

    Mycket könslor nu inom mig. Asså problemet är att sonen inte fått ett ordentligt band till mig PÅ GRUND AV HENNES äckliga beteende. Hur lär jag en 4 åring att jag är hans pappa helt plötsligt.

  • Svar på tråden En tjej har undanhållit att jag har en son med henne sedan 4 år tillbaka
  • Jag är bara jag

    Kontakta familjerätten för råd om hur du ska göra. Om ni inte har gemensam vårdan kan hon tyvärr göra precis som hon vill. Det är hedervärt att du vill ta ditt ansvar! Glad

  • Anonym (Jo)

    Oj. Vet knappt vad man ska säga. Måste vara hemskt att få reda på att man är pappa på det sättet. O ha missat flera år. Men bra att du vill ställa upp för din son o ta hand om honom. Förstår att du är arg på mamman. Det som du ska göra är att ta kontakt med familjerätten. Så du o mamman kan gå dit för råd o stöd. O upprätta ett umgängesavtal. För även om mamman har ensam vårdnad. Har du rätt till umgänge.

  • Anonym (Kim)
    Jag är bara jag skrev 2015-10-04 14:06:24 följande:

    Kontakta familjerätten för råd om hur du ska göra. Om ni inte har gemensam vårdan kan hon tyvärr göra precis som hon vill. Det är hedervärt att du vill ta ditt ansvar!


    Hon kan inte göra hur hon vill. Pappan har umgängesrätt. Tycker han ska kontakta familjerådgivningen.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Jo) skrev 2015-10-04 14:10:43 följande:

    Oj. Vet knappt vad man ska säga. Måste vara hemskt att få reda på att man är pappa på det sättet. O ha missat flera år. Men bra att du vill ställa upp för din son o ta hand om honom. Förstår att du är arg på mamman. Det som du ska göra är att ta kontakt med familjerätten. Så du o mamman kan gå dit för råd o stöd. O upprätta ett umgängesavtal. För även om mamman har ensam vårdnad. Har du rätt till umgänge.


    Men jag vill även ha delad vårdnad om min son. Han är lika mycket min son. Jag vill ha honom hälften av tiden hos mig.

    Vidare tycker inte jag stt hon är en särskild bra mamma som är så orättvis mot sin son att hon inte presenterat honom för sin pappa under 4 år. Snacka om att hon inte beaktat principen om barnets bästa
  • Jag är bara jag
    Anonym (Kim) skrev 2015-10-04 14:12:57 följande:
    Hon kan inte göra hur hon vill. Pappan har umgängesrätt. Tycker han ska kontakta familjerådgivningen.
    Inte automatiskt om han inte är skriven som pappa och de fått order om umgänge. En kvinna som gör så där i 4 år har inte mycket innanför pannbenet och skulle antagligen inte lyda om det inte stod mycket klart och tydligt på papper allt hur umgänget ska läggas upp.
  • Anonym (ff)

    Fy fan vilken f***a! Ja, hon har faktiskt berövat sitt barn möjligheten ha en pappa och två föräldrar. Misstänker starkt att allt inte står rätt till i skallen på henne.

    Med det sagt. Det finns en massa kassa föräldrar och om man en gång skaffat barn med någon får man för barnets skull försöka lära sig leva med den andra föräldern. Man behöver inte älska varann eller ens prata med varann men man bör försöka hålla konfliktnivån nere. I ditt fall skulle jag ändå vara intresserad av att höra anledningen till att hon undanhållit barnet. Dessvärre kan det vara så att du aldrig kommer att få något tillfredsställande svar på såna frågor (finns det ens några??).

    Enligt lagen bör faderskapet fastställas så fort som möjligt för alla barn som föds. Det är socialtjänsten som utreder och fastställer faderskap. Vad sa kvinnan till socialtjänsten när faderskapsutredningen initialt inleddes (strax efter barnets födelse)? Att hon inte vilka hon haft sex med? Att hon inte visste vem du var? Det är olagligt att ljuga i en faderskapsutredning och det borde gå att polisanmäla henne. Gör det om det känns som det rätta. Men fundera en stund först så att du inte gör någontig förhastat i chocktillstånd.

  • Birgitta02
    Jag är bara jag skrev 2015-10-04 14:06:24 följande:
    Kontakta familjerätten för råd om hur du ska göra. Om ni inte har gemensam vårdan kan hon tyvärr göra precis som hon vill. Det är hedervärt att du vill ta ditt ansvar! Glad
    Nej, det kan hon inte. Umgänget har inget alls med vårdnaden att göra. TS ska via familjerätten fastställa umgänget.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Förbannad) skrev 2015-10-04 14:14:26 följande:

    Men jag vill även ha delad vårdnad om min son. Han är lika mycket min son. Jag vill ha honom hälften av tiden hos mig.

    Vidare tycker inte jag stt hon är en särskild bra mamma som är så orättvis mot sin son att hon inte presenterat honom för sin pappa under 4 år. Snacka om att hon inte beaktat principen om barnets bästa


    Ok. Då är det enda du kan göra att skaffa dig en advokat o stämma henne på vördnaden. Finns inget annat du kan göra. Du måste starta en vårdnadstvist.
Svar på tråden En tjej har undanhållit att jag har en son med henne sedan 4 år tillbaka