• Äldre 4 Oct 14:30
    1370 visningar
    13 svar
    13
    1370

    Binda upp elen?

    Som av en ingivelse gick jag in på elbolaget för att kolla runt lite. Kollar egentligen efter andra saker där, men fick för mig att kolla mitt elavtal. Upptäckte då att jag har sk rörligt tillsvidarepris i lägenheten. Jag är inte så superhaj på det där med elmarknaden, tyvärr, men jag har hört att det i princip inte finns något dyrare än tillsvidare, eftersom det är vad alla får som inte bryr sig om att hålla koll (oops.... =P)

    Så frågan är: Borde jag göra något åt det? Borde jag binda upp elen till fast pris (och isf hur länge?), eller borde jag binda rörligt (hur länge?)? Man kan tydligen även "vintersäkra" elen....Eller ska jag helt enkelt skita i det?

    Blä.... Ett litet råd? Tack =)


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Svar på tråden Binda upp elen?
  • Äldre 4 Oct 14:43
    #1

    Om inte lägenheten är eluppvärmd så gör du knappast av med så stora mängder att det är lönt att vintersäkra.

    Gå in på www.elprisguiden.se eller www.elskling.se, mata in din förbrukning och välj nåt som du tycker verkar bra. Vad du än väljer blir det troligen lite billigare än vad du har idag.

    Sen tillkommer det ju nätavgift och annat som man inte kan påverka. Vår fasta avgift för nätet har varit högre än kostnaden för elen hela sommaren, i en villa med fjärrvärme. Det är lite surt.

  • Äldre 4 Oct 15:00
    #2
    BuoBä skrev 2015-10-04 14:43:21 följande:

    Om inte lägenheten är eluppvärmd så gör du knappast av med så stora mängder att det är lönt att vintersäkra.

    Gå in på www.elprisguiden.se eller www.elskling.se, mata in din förbrukning och välj nåt som du tycker verkar bra. Vad du än väljer blir det troligen lite billigare än vad du har idag.

    Sen tillkommer det ju nätavgift och annat som man inte kan påverka. Vår fasta avgift för nätet har varit högre än kostnaden för elen hela sommaren, i en villa med fjärrvärme. Det är lite surt.


    Tack för tipset om sidorna =) Ska kolla på det.

    Nej, eluppvärmd är ju inte lägenheten, så det kanske går på ett ut att vintersäkra.

    Sur att nätavgifterna ska vara dyrare än elen...... =/
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Äldre 4 Oct 15:04
    #3

    Bor du i lägenhet med hushållsel så tjänar du på att ha ett rörligt elpris. Kolla bara så att det inte är anvisningsavtal som du har

  • Äldre 4 Oct 15:06
    #4

    Bind inte upp nu! Haha

    Elen är som dyrast och dummast att binda upp sig på just nu vill du binda upp dig så gör det till våren (april,maj) just nu går du in på elskling.se och kollar de billigaste rörliga priset där du bor och tecknar ett avtal utan bindningstid.

    Vintersäkra behöver du inte göra sålänge du bor i lägenhet

  • Äldre 4 Oct 15:07
    #5
    No Name skrev 2015-10-04 15:04:02 följande:

    Bor du i lägenhet med hushållsel så tjänar du på att ha ett rörligt elpris. Kolla bara så att det inte är anvisningsavtal som du har


    Vet inte om det är samma lika som jag har, men jag kollar upp det noggrannare.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Äldre 4 Oct 15:11
    #6
    Aniiee skrev 2015-10-04 15:07:35 följande:

    Vet inte om det är samma lika som jag har, men jag kollar upp det noggrannare.


    Ja det är lika bra :)
  • Äldre 4 Oct 15:15
    #7
    93atjej skrev 2015-10-04 15:06:47 följande:

    Bind inte upp nu! Haha

    Elen är som dyrast och dummast att binda upp sig på just nu vill du binda upp dig så gör det till våren (april,maj) just nu går du in på elskling.se och kollar de billigaste rörliga priset där du bor och tecknar ett avtal utan bindningstid.

    Vintersäkra behöver du inte göra sålänge du bor i lägenhet


    Är du säker på det? Eller är det lite så att det är lite olika från år till år, och man egentligen inte direkt kan veta vad som händer på elbörsen?

    Frågan är lite lagom retorisk, ja....

    Men hur som haver, vintersäkra låter som dumt, när ni sagt det (jag vet knappt ens vad det betyder....)

    Men det låter ju i alla fall som att jag bör ta ett riktigt rörligt "abonnemang", isf.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Äldre 4 Oct 15:16
    #8
    No Name skrev 2015-10-04 15:11:26 följande:
    Ja det är lika bra :)
    Solig
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Äldre 4 Oct 15:45
    #9
    Aniiee skrev 2015-10-04 15:15:37 följande:

    Men hur som haver, vintersäkra låter som dumt, när ni sagt det (jag vet knappt ens vad det betyder....)


    Det brukar betyda att man betalar lite extra hela året för att det på vintern ska finnas ett tak på hur dyr elen max kan bli. Alltså endast relevant för eluppvärmda bostäder där förbrukningen ökar markant samtidigt som elpriserna (vanligtvis) går upp.

    Just nu är väl elen rätt billig för att vara den här årstiden? Men för en lägenhet skulle jag ändå inte binda utan gå på rörligt. Det är som med bolån - rörligt är billigare i längden, om man klarar en tillfällig topp då och då.
  • Äldre 4 Oct 15:54
    #10
    BuoBä skrev 2015-10-04 15:45:30 följande:
    1. Det brukar betyda att man betalar lite extra hela året för att det på vintern ska finnas ett tak på hur dyr elen max kan bli. Alltså endast relevant för eluppvärmda bostäder där förbrukningen ökar markant samtidigt som elpriserna (vanligtvis) går upp.

    2. Just nu är väl elen rätt billig för att vara den här årstiden? Men för en lägenhet skulle jag ändå inte binda utan gå på rörligt. Det är som med bolån - rörligt är billigare i längden, om man klarar en tillfällig topp då och då.
    1.Ok, låter logiskt

    2. Möjligt att det år ovanligt billigt just nu. Jag håller på att fördjupa mig i elbörsens statistik (för att jag är tokig i statistik =P). Det lutar åt att jag tecknar ett avtal med rörligt pris......
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Äldre 4 Oct 16:51
    #11
    Aniiee skrev 2015-10-04 15:15:37 följande:

    Är du säker på det? Eller är det lite så att det är lite olika från år till år, och man egentligen inte direkt kan veta vad som händer på elbörsen?

    Frågan är lite lagom retorisk, ja....

    Men hur som haver, vintersäkra låter som dumt, när ni sagt det (jag vet knappt ens vad det betyder....)

    Men det låter ju i alla fall som att jag bör ta ett riktigt rörligt "abonnemang", isf.....


    Ja svår fråga men till 99% säker det är för att på våren kommer vårfloden och då blir speciellt vattenkraft extremt låg (därför man binder på våren)

    Har jobbat med elavtal tidigare och den informationen vi fick var att alltid teckna fast avtal efter vårfloden har kommit.
  • Äldre 5 Oct 15:09
    #12

    Jag jobbar idag på ett elbolags kundservice (skriver inte vilket då du har rätt att själv välja det bolag du önskar) vi rekommenderar till alla lägenheter som endast har hushållsel dvs du har uppvärmning via hyran tex fjärrvärme. Förbrukning upp till ca 5000kWh. Skulle ditt rörliga elpris gå upp/ner tex 5 öre/kWh så handlar det om en ökning/sänkning om 1-10kr just den månaden.. Det finns ingen anledning för dig att välja ett fast pris. Fast pris är dessutom oftast 5-20 öre dyrare än ett rörligt elpris

  • Äldre 5 Oct 15:17
    #13

    Jobbar med att sälja just elavtal. 

    Elen är som billigast på hösten. Augusti- oktober kan du får riktigt bra priser. Att binda sig på vintern eller våren är vansinne. 

    Men bor du i lägenhet så skulle jag välja att ha rörligt. Statistiskt sett så tjänar du på det. Men vad du än gör, ha inte tillsvidare.

    Och om du planerar att byta bolag, och är en lågförbrukare, så kolla inte så mycket på själva elpriset (i pengar blir det ungefär samma lika). Utan kolla på dom fasta avgifterna tex månadsavgifter, faktura avgifter osv. 

Svar på tråden Binda upp elen?