• Sara J

    Uttråkat med mitt barn, skäms. Fler som känner så?

    Hej!

    Undrar vad ni gör med era mindre barn under helgen? Finns ngn rutin, typ, vi kör uteaktivitet varje förmiddag, vi bokar alltid in lekdejt osv? Älskar min 2,5-åring men upplever att en dag hemma med henne blir påfrestande. Försöker vara kreativ och hitta på saker, för hon har väldigt svårt för att leka själv. Målar, leker med lera, bakar, går ut och gungar osv. Men problemet är att jag - med handen på hjärtat - tycker det är tråkigt. Dessutom har hon humörsvängningar (hör väl till åldern) och en hel dag med henne testar tålamodet och kan ta knäcken på vem som helst. Skäms över hur jag känner, tycker ju så mkt om henne, men kan till och med ha ångest inför en helg på grund av detta... :(

  • Svar på tråden Uttråkat med mitt barn, skäms. Fler som känner så?
  • HäckHäxan
    Tow2Mater skrev 2015-10-05 02:41:52 följande:

    Ballonger till barnet o ett glas vin till dig.


    Eller tre glas vin. Fingerfärg till ungen i duschen tejpa eller sätt fast papper på väggen med häftmassa.

    Sluta successivt att roa barnet. Hur skall hon lära sig leka själv eller ens försöka om hon aldrig får ha riktigt tråkigt och liksom utveckla den delen av sig själv?

    Jag har ett ensambarn här hemma. Jag har aldrig roat henne särskilt mycket och definitivt inte på helgerna sådär. Visst kan tålamodet frestas men alltså hon har ju lärt sig göra saker själv. Måla leka med dockor låtsas snickra bygga med lego, duplo barbie låtsas laga mat och ja bjudning med alla dockor och allt vad hon nu gjort och gör. Idag läser hon mer böcker på rummet eller ligger och målar osv. Men fortfarande hon får komma på saker själv.

    Jag är såklart en skittråkig mamma enligt avkomman till och från och jag besvarat det bara med att japp jag är skittrist.

    Min dotter är explosiv så tro mig jag vet hur tålamodet kan frestas till bristningsgränsen. Brukade ofta säga förr att jag önskade mig ett ljudisolerat rum med madresserade väggar bara att jag inte vet om jag skall låsa in barnet eller mig själv i det

    Mitt barn har fått flippa leva ut, gapa skrika, rusa till sitt rum vara arg och ledsen och det är okej. Jag har fortfarande inte försökt bryta känsloläget genom att roa henne. Det är nämligen helt okej för mig att man blir förbannad, arg och ledsen. Så länge man inte slår djuren för att man är arg eller förstör andras saker. Sina egna får hon förstöra men hon lärde sig fort att mamma inte köper någon ny sån sak när man gjort sönder den i ilska eller försökt använda hot om att jag gör sönder mina barbied om inte jag får glass, leka med en kompis, kolla på tv eller what ever.

    Okej älskling men innan du gör sönder något så försök komma ihåg att jag köper ingen ny sån sak när du väljer att göra sönder dem men för mig får du göra sönder alla dina leksaker om du vill, du får bara inga nya som ersättning.

    Hon fick även en boxningssäck som liten typ som i din dotters ålder som hon fick lov att slå på när hon var arg och kunde få utlopp den vägen genom en sak man fick slå på hur mycket som helst.
  • isolande

    Håller med om att det kan vara segt på helgen. Vi har nu två barn som båda är så pass stora (2,5 och 4) att de leker väldigt mycket tillsammans. Jätteskönt faktiskt Drömmer.

    Jag bukar alltid ta med barnen till gymmet på lördag morgon om vi inte har annat inplanerat den dagen. De äskar att vara där, jag får träna, pappa får sovmorgon. På efter middagen kanske vi går ut på gården och leker lite eller någon närliggande lekplats. Resten får de liksom kolla på TV, bada i badkaret med skum, rita och fixa själva.

    Söndagar kanske vi går till någon större lekplats på fm, sen hittar vi på ngt hemma på em: bakar, lagar mat eller är ute och blåser såpbubblor på gården. Ibland går stora tjejjen till en granne ett par timmar.

    Tyvärr är helgerna sällan helt enligt ovan för man måste iväg på barnkalas, dop och andra familjemåsten. Tycker barnen ska få vila på helgen om de går heltid på dagis i veckorna.

Svar på tråden Uttråkat med mitt barn, skäms. Fler som känner så?